مسکن و ساختمان

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با صما:

فعال کردن صنعت اجاره داری مسکن، راهکاری برای حل بحران های فعلی

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه کاهش تولید مسکن طی سال های اخیر سبب افزایش شکاف عرضه و تقاضای مسکن شده است، تنها راهکار موثر برای کنترل بازار اجاره را در افزایش سهم عرضه مسکن عنوان کرد و همچنین نسبت به ضرورت فعال شدن صنعت اجاره داری نیز تاکید کرد.

مصطفی قلی خسروی ضمن بیان مطلب فوق در گفت و گو با خبرنگار صما گفت: بدون شک افزایش عرضه مسکن و رونق گرفتن این صنعت، با پیامدها و آثار مثبت اقتصادی بی شماری همراه است و با توجه به سهم بالای صنعت ساختمان در بهبود وضعیت اشتغالزایی،رونق ساخت و ساز سبب به حرکت درآمدن چرخ صدها شغل در کشور می شود.

وی با تاکید بر اینکه حدود ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور به صنعت ساختمان وابسته است تاکید کرد:  یکی از راهکارهای اصلی برای حمایت از مستاجران در بازار اجاره، فعال کردن صنعت اجاره داری است که در بسیاری از کشورها از این مکانیزم برای حمایت از مستاجران استفاده می شود.

خسروی با ذکر مثالی اظهار داشت: به عنوان مثال حتی در کشوری نظیر ترکیه از این راهکار برای ساماندهی بازار اجاره استفاده شده است، به طوری که در محله های ضعیف، دولت اقدام به ساخت واحدهایی که با هدف اجاره داری ساخته شده اند کرده و این امر سبب شده است که در این کشور، مستاجران مشکل خاصی برای تامین مسکن اجاره ای نداشته باشد.

وی گفت: متاسفانه در حالی که کشوری در حد ترکیه از این روش برای کنترل بازار اجاره داری استفاده کرده است، اما این سیاست کارآمد در کشور ما مورد غفلت واقع شده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه راهکار کنترل بازار اجاره افزایش عرضه مسکن است خاطرنشان ساخت: باید صنعت ساخت و ساز در کشور ما فعال شود و یکی از راهکارهای تحقق این هدف، تغییر روشهای ساخت از سنتی سازی به صنعتی سازی است.

خسروی ادامه داد: سنتی سازی و روشهای فعلی ساخت، سبب کند شدن فرآیند تولید مسکن می شود،این در حالی است که صنعتی سازی سبب صرفه جویی در هزینه های تولید مسکن و افزایش حجم تولید در بازه زمانی کوتاه می شود و بنابراین لازم است که دولت تمهیدات لازم برای تغییر روشهای تولید مسکن را فراهم کند.

وی گفت: متاسفانه طی سالهای اخیر عرضه مسکن کاهش پیدا کرده است و این مساله سبب انباشت تقاضا در این بازار و ایجاد ترافیک سنگین در امر تولید مسکن شده است که ماحصل آن گرانی مسکن و به دنبال آن گران شدن اجاره بها شده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک همچنین عرضه املاک مازاد دستگاه های دولتی را از جمله دیگر راهکارهای کارآمد برای ایجاد موازنه بین عرضه و تقاضای مسکن دانست و تاکید کرد: علی رغم دستور رییس جمهوربه دستگاه ها ،اما آنها استنکاف می کنند،این درحالی است که اجرای این سیاست، می تواند نقش موثری در بهبود و تقویت بازار مسکن داشته باشد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا