حمل و نقلمسکن و ساختمان

تاخیر ۱۰ ماهه در تکمیل فاز ۳ توسعه بندر شهید رجایی

درحالی قرار بود فاز ۳ توسعه بندر شهید رجایی طی ۳ سال به اتمام برسد که تکمیل این پروژه مهم و استراتژیک تاکنون با ۱۰ ماه تاخیر مواجه شده است.

 آبان‌ماه سال ۹۶ معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی از نهایی شدن انتخاب پیمانکار فاز ۳ توسعه بندر شهید رجایی تا سه ماه آینده (بهمن ۹۶) خبر داده و گفته بود:  بندر شهیدرجایی یکی از بزرگترین بنادر تجاری کشور است که فاز ۳ توسعه آن در مرحله نهایی برای انتخاب پیمانکار قرار دارد.

محمدرضا الهیار با بیان اینکه در قالب این فاز قرار است حوضچه سوم بندر شهید رجایی احداث شود، تصریح کرد: این حوضچه ظرفیت پهلوگیری کشتی‌هایی با تناژ ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU را دارد.  قرار است در فاز ۳ توسعه بندر شهیدرجایی ۱۴۰۰ متر اسکله ساخته شود.

وی با اعلام این‌که اسناد مناقصه این پروژه نهایی شده و در حال ارزیابی کیفی هستیم، افزود: برآورد ما از هزینه موردنیاز برای اجرای این پروژه ۸۲۰ میلیارد تومان است. 

وی با اشاره به اینکه این پروژه ظرف ۳ سال اجرا می‌شود گفت: یکی از بناهای سازمان بنادر توسعه بندر شهیدرجایی و بندر خلیج فارس است که در این زمینه ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار از کرانه بندر شهید رجایی در فاز مطالعاتی قرار دارد.

در ادامه بهمن ماه سال ۹۶ وزیر وقت راه و شهرسازی از سرمایه گذاری ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه فاز ۳ بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: مناقصه توسعه فاز ۳ بندر شهید رجایی در مرحله نهایی قرار دارد که در آن ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت می‌گیرد. منابع مورد نیاز برای توسعه فاز ۳ بندر شهید رجایی از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی تامین می شود.

عباس آخوندی با بیان این‌که خرید تجهیزات بندری برای افزایش ظرفیت بندر شهید رجایی یکی از آرزوهای ما بود که پس از برجام این اتفاق افتاد، تصریح کرد: فاز ۲ بندر مذکور ساخته شده بود اما فقط ۸ جرثقیل در آن بود که پس از برام با سرمایه گذاری ۱۰۴ میلیون یورویی ۱۲ دستگاه جرثقیل جدید با فناوری اروپا از آلمان وارد کسور شد.

وی از در مرحله نصب قرار داشتن این تجهیزات خبر داد و افزود: نکته مهم تر از سرمایه گذاری بهره برداری و اطمینان از نرخ بالای بهره وری است.

به گزارش تسنیم، طرح توسعه فاز ۳ بندر شهید رجایی در نهایت به ۲ شرکت داخلی واگذار شد و بر اساس برنامه باید در سال ۹۹ به اتمام می‌رسد تا به این ترتیب زیرساخت‌های موردنیاز برای پهلودهی به کشتی‌های غول پیکر در اسکله‌های این فاز فراهم می‌شد. اما مشخص نیست به چه دلیل این پروژه تا امروز حدود ۱۰ ماه تاخیر در اتمام دارد.

وعده اتمام طرح توسعه تا پایان سال ۱۴۰۰

نیمه آذرماه امسال سازمان بنادر و دریانوردی از اتمام طرح توسعه فاز ۳ توسعه بندر شهید رجایی تا پایان سال خبر داد و اعلام کرد: ادامه اجرای فاز سوم طرح توسعه مجتمع بندری شهید رجایی از برنامه‌هایی است که باید تا پایان سال اجرا شود. این طرح شامل ادامه اجرای عملیات بتن‌ریزی عرشه اسکله، تکمیل عملیات لایروبی پای اسکله و حوضچه، نصب ملحقات اسکله با پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصد است.

ادامه اجرای عملیات مرتبط با اراضی متناظر در پسکرانه به مساحت ۴۴ هکتار شامل تکمیل عملیات بلوک چینی محوطه و تکمیل عملیات اجرای ساختمان‌ها و تاسیسات مرتبط با محدوده پروژه با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد، بخش دیگری از اجرای فاز سوم طرح توسعه مجتمع بندری شهید رجایی است.

انجام عملیات لایروبی پای اسکله و حوضچه به میزان ۱.۷ میلیون مترمکعب و تکمیل پست دوم اسکله کانتینری فاز ۳ بندر شهید رجایی متناسب با شناور طرح تا متراژ ۹۰۰ متر تا پایان سال ۱۴۰۰ از دیگر اقدامات زیرمجموعه این طرح به‌شمار می‌روند.

شهریور سال ۹۷ غلامرضا سلامی مشاور عباس آخوندی وزیر اسبق راه و شهرسازی با بیان این‌که این روش‌ها در همه بخش های دریایی، هوایی و زمینی استفاده می‌شود در پاسخ به این پرسش که ” شبهاتی به مشارکت خارجی‌ها در طرح‌های وزارت راه وارد است از جمله این‌که گفته می‌شود الزام طرف ایرانی به داشتن شریک خارجی، دست ایرانی ها را ذیل خارجی قرار می دهد، تاکید کرد: به هیچ وجه چنین نیست چرا که شرکت‌های خارجی برای حضور در بنادر ایران بسیار راغب هستند.

به گزارش تسنیم، وی با بیان این‌که متاسفانه شرکت های ایرانی به دلیل فراهم نبودن زمینه رشد طی سال های اخیر، آنقدر توانمند نیستند که به تنهایی بتوانند بندر بزرگی مانند شهید رجایی را ضمن اداره توسعه دهند؛ تصریح کرد: طرف خارجی برای جذب بازار بین المللی و در کمک به بنادر ایران برای رقابت با رقبای منطقه ای در این بنادر سرمایه گذاری می کنند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا