شهر

میدانگاه صادقیه آماده بهره‌‌‌برداری

 پروژه احداث میدانگاه شهدای صادقیه آماده بهره‌برداری شد. به گزارش خبرگزاری فارس، هادی حق‌‌‌بین سرپرست سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران گفت: ساماندهی و بازپیرایی بلوار صادقیه که از ابتدای سال‌جاری آغاز شده بود، به سرانجام رسیده و این بلوار در نتیجه اجرای اقداماتی از قبیل بازطراحی و اصلاح مسیر رفت و آمد خودروها، ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه‌‌‌سواری، توسعه مسیر پیاده‌‌‌روی و فضاهای مکث و استراحت، ساماندهی فضای سبز و نورپردازی به یک میدانگاه (پلازا) با معماری خاص شهری تبدیل شده است.

وی بهره‌‌‌گیری همزمان از مسیرهای سواره، پیاده و دوچرخه با توجه ویژه به عابران پیاده و دوچرخه‌‌‌سواران را از جمله ویژگی‌‌‌های منحصر به فرد این پروژه ذکر و اضافه کرد: با اجرای میدانگاه شهدای صادقیه، فضای سبز و مسیر پیاده‌روی بلوار به حدود دو برابر افزایش یافته است.

سرپرست سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه میدانگاه شهدای صادقیه با هدف توسعه عرصه‌‌‌های عمومی و ارتقای کیفی محیط و ساماندهی ترافیکی و بازپیرایی محدوده بلوار، با رویکرد اجرای طرح‌‌‌های انسان‌‌‌محور، استفاده حداقلی از وسایل نقلیه شخصی و تشویق به پیاده‌‌‌روی و دوچرخه‌‌‌سواری طراحی و احداث شده است، یادآور شد: با تکمیل این پروژه بلوار صادقیه و خیابان ستارخان با مجموعه‌‌‌ای از مسیرهای ایمن سواره، پیاده و دوچرخه به یکدیگر متصل شده‌‌‌اند.

به گزارش صما، پلازا در ادبیات تئوریک شهرسازان به فضای باز شهری با وسعت قابل‌توجه اطلاق می‌شود که می‌تواند جمعیت زیادی را میزبانی کند. این فضا فاقد دیوار جداکننده از محیط شهری است، اما معمولا ارتفاع آن با تراز صفر شهر با یک تا دو پله کمتر یا بیشتر همخوان است تا به این شکل محوطه آن از محیط شهری عادی قابل تشخیص باشد.

جداره‌‌‌های پلازا نیز به کاربری‌‌‌های مختلفی اعم از فرهنگی، پذیرایی، تفریحی و تفرجی، اجرای همایش‌‌‌های خیابانی، مراسم آیینی و البته تجاری اختصاص دارد. این تعریف کالبدی و شهرسازی پلازاست، اما پلازا به لحاظ اجتماعی و کارکرد عینی آن نیز باید بتواند در نقش «چسب اجتماعی» عمل کند؛ از این بابت که این فضا برای گذران وقت شهروندان جاذبه داشته و موجب تعامل اجتماعی و گفت و شنود میان آنها ‌‌‌شود.

از دیگر ویژگی‌‌‌هایی که می‌توان برای پلازا یاد کرد، امکان بهره‌‌‌برداری از فضای آن به‌‌‌عنوان عرصه تجمع‌‌‌های شهروندی، قرارهای گروهی چند نفره و به‌‌‌طور کلی پاتوق است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا