مسکن و ساختمان

یک کارشناس حوزه مسکن :

نهضت ملی مسکن به معنای گذاشتن آجر روی آجر نیست

یک کارشناس مسکن با بیان اینکه دولت در اجرای طرح نهضت ملی مسکن حتما باید ملاحظات آمایش سرزمین را در نظر بگیرد گفت: ساخت مسکن به معنای گذاشتن آجر روی آجر نیست،بلکه تولید مسکن در گرو رعایت و در نظر گرفتن مولفه های مختلف است.

مهدی سلطان محمدی کارشناس مسکن با بیان مطلب فوق تاکید کرد: معمولا زمانی که دولت قصد داشته باشد در یک بازه زمانی کوتاه نسبت به تولید حجم زیادی مسکن اقدام کند این امرسبب نادیده گرفتن ملاحظات آمایش سرزمین می شود.

وی با اشاره به اینکه دولت برای حجم تولید مسکن در انبوه ناگزیر است که از طریق زمینهای در اختیار و موجود،سیاست های خود را دنبال کند،خاطر نشان ساخت: ممکن است مکان یابی این اراضی به گونه ای باشد که با طرح های آمایش سرزمین در انطباق نباشند.

این کارشناس مسکن با یادآوری اینکه طرح آمایش سرزمین به دنبال توسعه پایدار متعادل است اظهار داشت: با توجه به این امر، اساسا اجرای سیاستهای حوزه های مسکن و تولید و تطبیق آن با مصادیق آمایش سرزمین امری زمان بر و دراز مدت است و تطابق آن با پیچیدگی ها و در نظر گرفتن الزامات بسیاری همراه است.

سلطان محمدی ادامه داد: شتاب زدگی در اجرای سیاستهای دولت در حوزه مسکن سبب نادیده گرفتن طرح آمایش سرزمین می شود،این در حالی است که مسوولان باید بدانند که ساخت مسکن لزوما به معنای گذاشتن آجر روی آجر نیست و نباید تصور شود که مسکن صرفا تهیه یک سرپناه است.

وی گفت: مسکن از جمله مقوله هایی است که نقش کلیدی در هویت و شکل گیری شهرها دارد و غفلت از مولفه های طرح آمایش سرزمین در تولید مسکن سبب می شود که با پیامدهای مختلف اجتماعی و…مواجه شویم.

این کارشناس مسکن با اشاره به طرح مسکن مهر خاطر نشان ساخت: طرح مسکن مهر نیز از جمله طرح هایی بود که دراجرای آن از طرح های بالادستی و طرح آمایش سرزمین غفلت ورزیده شد و همین مساله سبب شد که علی رغم صرف هزینه های سنگین و زمان زیاد برای اجرای آن،این طرح موفق نشد که نیاز واقعی بازار مسکن را پاسخگو باشد.

سلطان محمدی تاکید کرد: در طرح مسکن مهر علاوه بر غفلت از اجرای آمایش سرزمین،دولت حتی تامین سرانه ها و خدمات روبنایی و زیربنایی را نادیده گرفت و همین امر کارآمدی واحدهای مسکونی مهر را با چالش مواجه کرد و این طرح موفق نشد که در خانه دارکردن افراد فاقد مسکن موثر واقع شود.

منبع: ساختمان آنلاین

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا