حمل و نقلمسکن و ساختمان

هشدار بارش‌های سیل‌آسا و خسارت به محصولات کشاورزی

سامانه بارشی فردا وارد کشور می‌شود

سازمان هواشناسی کشور با اشاره به ورود سامانه بارشی طی فردا نسبت به بارش‌های سیل‌آسا و خسارت به محصولات کشاورزی هشدار صادر کرد.

اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی به‌شرح زیر است؛

توصیف سامانه: نفوذ سامانه بارشی

زمان شروع: بعدازظهر پنج‌شنبه ۱۴۰۰/۱۰/۰۹

زمان پایان: اواخر وقت یک‌شنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۲

نوع مخاطره: بارش شدید باران، در ارتفاعات برف و در مناطق با اقلیم گرم با رعد و برق همراه با وزش باد شدید موقتی.

منطقه اثر:

پنجشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۰۹: جنوب خوزستان، شمال بوشهر، نیمه غربی و جنوب فارس، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان.

جمعه ۱۴۰۰/۱۰/۱۰: نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، جنوب فارس، جنوب بوشهر.

شنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۱: جنوب فارس، هرمزگان، جنوب و مرکز کرمان، جنوب خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، غرب سیستان و بلوچستان.

یکشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۲: بوشهر، فارس، هرمزگان، نیمه غربی و جنوب کرمان، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه شرقی خوزستان، نیمه جنوبی کرمان، لرستان، نیمه غربی اصفهان، غرب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمانشاه.

اثر مخاطره: خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی

توصیه: مزارع و باغات؛ زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها، عدم انجام آبیاری، محلول‌پاشی و سم‌پاشی با توجه به وقوع بارش‌ها، استحکام سازه‌های باغی در برابر بارش‌های شدید، انجام آبیاری در خاک‌های شور بعد از وقوع باران یا برف به‌منظور آبشویی شوری از محیط ریشه، تسریع در انتقال محصولات برداشت‌شده به مکان‌های مسقف به‌خصوص ذرت استان خوزستان، خودداری از انجام چالکود در باغات با توجه به رخداد بارش سنگین، تسریع در برداشت مرکبات استان کرمان، تسریع در کشت غلات پاییزه قبل از شروع بارش‌ها.

سالن‌های پرورش قارچ، گلخانه و انبار: تهویه، تنظیم دما و تأمین سوخت سالن‌ها با توجه به کاهش دما و وقوع بارش‌ها. استحکام و ترمیم سقف گلخانه‌ها در برابر بارش شدید و وزش باد. کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی، بسته نگه‌داشتن دریچه‌های گلخانه‌ها در هنگام کاهش دما و بارش

سالن‌های مرغداری و دامداری: عدم استفاده از آب باران برای دام‌ها. جلوگیری از نفوذ هوای سرد و روان‌آب به داخل سالن‌ها، جمع‌آوری کود از واحدهای دامداری قبل از وقوع بارش.

استخرهای پرورش ماهی: پاک‌سازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها، جلوگیری از ورود آب گل‌آلود به استخر‌ها با توجه به حجم بالای روان‌آب و سیلابی شدن رودخانه‌ها، عدم کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم‌آبی و کاهش غذادهی به‌میزان نصف نرمال به‌دلیل ابرناکی.

عشایر و زنبورداران: خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‏‌ها و مسیل‏‌ها با توجه به وقوع بارش‌ها‏، عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش، کاهش دما و وزش باد و تغذیه کمکی کلنی‌ها جهت زمستان‌گذرانی، عدم چرای دام در مراتع و ارتفاعات و انتقال دام‌ها به مکان سرپوشیده در هنگام وقوع بارش.

ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی: تخلیه آب و جمع‏‌آوری لوله‌ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت‌فشار به‌دلیل بارش‌های سنگین، انتقال ماشین‏‌آلات و ادوات کشاورزی از مزارع به مکان‌های امن به‌دلیل آغاز بارش‏‌ها.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا