مسکن و ساختمان

در پنجمین “همایش و نمایشگاه ساختمان پایدار” و سومین “همایش و نمایشگاه نما و طراحی داخلی مطرح شد:

قضاوت سلیقه ای در کمیته نما به دلیل ضابطه پذیر نبودن تهران، اجتناب ناپذیر است

در خصوص بحث سیما و منظر شهری موضوعی که برای بسیار چالش برانگیز  شده، مسئله قضاوت سلیقه ای است. به عنوان عضوی از خانواده معماری کشور معتقدم قضاوت سلیقه ای هم به دلیل ضابطه پذیر نبودن تهران در بحث سیما و منظر شهری هم به دلیل ماهیت بحث نما، اجتناب ناپذیر است.

بابک شکوفی ، معمار و محقق با بیان مطلب فوق در پنل “آسیب شناسی عملکرد کمیته نما در پایتخت” با اشاره به موضوع تعیین یک دستور العمل ثابت برای سیما در منظر شهری برای شهر تهران، گفت: یک موضوعی که در مورد کمیته های نما در مورد آن صحبت می شود این است که کمیته های نما تا حد ممکن قضاوت های خود را  بر اساس ضوابط و دستورالعمل ها و دفترچه راهنماهای مشخصی قرار دهند که شهرداری باید آن را تهیه کند. تا اینگونه هم تکلیف طراحان مشخص شود و هم تکلیف داوران.

وی ادامه داد: به این معنا که مثل بسیاری از کشورهای دیگر برای طراحی نماهای شهری ضوابط دقیق و منظمی را داشته باشیم. واقعیت امر این است که برای کل تهران نمی توان یک دستورالعمل کلی تدوین کرد. دلیل این امر این است که هر منطقه از تهران شرایط خاص خود را دارد. نه تنها هر منطقه شرایطش فرق دارد بلکه هر محله  در پهناها و راسته های مختلف نیز شرایط خاص خود را دارد.

این معمار و محقق با تاکید بر اینکه حتی کوچه های مختلفی که در یک بافت قرار دارند شرایط زمینه ای کاملا متفاوتی دارند، توضیح داد: متاسفانه در همین کوچه ها در بیشتر مواقع از نظر نمایی هر کدام ساز خود را می زنند و حتی به لحاظ ارتفایی نیز متفاوت هستند، چرا که هرکدام در زمان های مختلف  و با تراکم های مختلف طبق قوانین ساخته شده اند. به همین دلیل خط آسمان یکسانی نداریم. بنابراین نمی شود ضوابط دقیق اجرایی را برای کل تهران مشخص کرد. البته برای برخی راسته ها این امکان وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر در برخی کشورها هم می بینیم یک دفترچه های خیلی دقیقی وجود دارد که حتی جنس مصالح پیشنهادی هم در آن مشخص کرده، اینها دفترچه ضوابط کلی شهر نیستند و فقط یک راسته مشخصی را می تواند پوشش دهد. به طور کلی صحبت کردن راجب موضوع سیما و منظر شهری بسیار راحت است اما عمل کردن به آن واقعا موضوع سخت و پیچیده ای است.

وی افزود: در شرایطی که نمی توان برای همه تهران یک دفترچه ضوابط معین داشته باشیم که همه بر اساس آن عمل کنند ، یک موضوعی که برای بسیاری چالش برانگیز است مسئله قضاوت سلیقه ای است. به عنوان عضوی از خانواده معماری  اعلام می کنم موضوع قضاوت سلیقه ای، هم به دلیل ضابطه پذیر نبودن تهران در بحث سیما و منظر شهری و هم به دلیل ماهیت بحث نما است.

شکوفی با بیان اینکه موضوعات زیباشناسی کمیت پذیر نیست، افزود: زمانی که در خصوص موضوع نما صحبت می کنیم هم در مورد یک موضوع مهم زیباشناسی صحبت می کنیم و هم یک موضوع مهندسی . در موضوعات زیباشناسی نمی توان بحث های کمیت را وارد کنیم و این مسئله کمیت پذیر نیست.

وی در پایان، گفت: نتیجه می گیریم یک بخش از قضاوت های سلیقه ای در کمیته نما اجتناب ناپذیر است. لازم به ذکر است این موضوع  در شورای شهر قبلی مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت و به این نتیجه رسیدند که سعی کنند کیفیت اعضای کمیته های نما را ارتقا دهند که این ارتقای کیفیت کمک کند به داوری های بهتر .

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا