نظام مهندسی

عملکرد نظام مهندسی پاشنه آشیل ساخت ۲ میلیون مسکن

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان عملکرد سازمان‌های نظام مهندسی ساخت و ساز مسکن را کُند کرده است، گفت:پروسه تایید نقشه ۶ ماه زمان می‌برد.

سید محمد مرتضوی عضو کانون سراسری انبوه سازان اظهار کرد:‌ در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که بر اساس قانون،‌شهرداری تکلیف داشتند آنچه در ساخت و سازها صورت می‌گیرد را نظارت کند.

وی ادامه داد: نقشه‌هایی در حوزه‌های معماری، شهرسازی، سازه، مکانیک، برق و… برای ساختمان تهیه می‌شود و باید توسط شهرداری کنترل شود. ضمن این‌که مراحل ارجایی ساختمان توسط شهرداری‌ها مورد نظارت قرار گیرد. در گذشته شهرداری‌ها کار کنترل را از همان ابتدا انجام می‌داد و چنانچه ایراد و مغاریتی با قوانین و ضوابط نداشت نقشه‌ها را تایید می‌کرد.

وی در عین حال با یادآوری این‌که بحث کنترل ساختمان از سوی شهرداری به سازمان‌های نظام مهندسی برون‌سپاری شده است، افزود:‌ اقدام شهرداری با این رویکرد انجام شد که نظام مهندسی بدنه مهندسی دارد و به اصطلاح راحت‌تر از «پس کار برمی‌آید». متاسفانه در سال‌های گذشته به‌دلیل آن‌که واگذاری انحصاری بود و رقابتی در این بخش نبود به تدریج کیفیت خدمات‌دهی سازمان نظام مهندسی افت کرد.

وی بیان کرد: همیشه این‌گونه است وقتی در یک حوزه رقیبی نداشته باشید تنها مجموعه‌ای باشید که خدماتی را  ارائه می‌کنید و مشتریان نمی‌توانند از جای دیگری نتوانند خدمات دریافت کنند باعث می شود انگیزه برای ارائه خدمات و ارتقا آن از بین می‌رود.

عضو کانون سراسری انبوه سازان گفت: همین اتفاق اسیب بزرگی را برای سازمان نظام مهندسی به وجود آورده است. آنها می‌گویند هیچ تعهد زمانی به مشتریان در ارائه خدمات نداریم. از سوی دیگر بعضا آیین‌نامه و بخشنامه‌ها ابلاغ شده که در واقع موجب می‌شود مبالغی خارج از چارچوب‌های قانونی به سازمان نظام مهندسی پرداخت شود.

مرتضوی بیان کرد:‌ یا این‌که با یک ضرورت زمانی قرار است خدمتی طی ۲ تا ۳ سال ارائه شود چرا باید هزینه این خدمات نقدا به سازمان‌های نظام مهندسی پرداخت شود.  به دلیل رقابتی نبود عرصه خدمات دهی امروز بحث کنترل ساختمان به یک شکست برزگ منتهی شده است.

وی ادامه داد: الان بحث جهش تولید مسکن مطرح شده است؛ در طول  ۲ سال قرار است ۲ میلیون مسکن بسازیم. ۶ ماه فقط باید دنبال تایید نقشه‌ها در سازمان‌های نظام مهندسی باشیم. از سوی دیگر خدمات صوری است؛ امروز سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان به مرجعی تبدیل شده‌اند که از این نوع خدمات به ‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از خدمات صوری حمایت می‌کنند.

وی در این‌باره به مثالی اشاره کرد و توضیح داد: مثلا افرادی هستند که پروانه صلاحیت دارند با یک امضا و یک مهر مبالغ هنگفتی را دریافت می‌کنند بدون این‌که خدماتی را ارائه کرده باشد. اینها آفت نظام مهندسی هستند و ارزش‌های نظام مهندسی را زیرسئوال برده‌اند.  اعتبار جامعه را کم‌رنگ کرده‌اند و به‌عنوان مهندسان و انبوه‌سازان به‌شدت با این موضوع مخالفیم.

عضو کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید بر این‌که ارائه خدمات و هزینه‌ها واقعی باشد،‌ اضافه کرد: کسی حق ندارد در ازای خدماتی که ارائه نمی شود مبالغی را دریافت کند. در واقع کنترل نکردن این موضوعات موجب فساد می‌شود و یک غده سرطانی است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا