مسکن و ساختمان

در پنل پرسش و پاسخ مدیران شهری با سازندگان و معماران منطقه یک مطرح شد:

شفافیت و ثبات قوانین برای اخذ جواز بسیار مهم است

دومین پنل در سومین گردهمایی سازندگان و طراحان منطقه یک در دوبخش با حضور معماران و سازندگان برگزار شد که در قسمت اول پنل علی کرمانیان رضا حبیب زاده و مهدی خرمی حضور داشتند.

علی کرمانیان ضمن مقایسه نگرش شهرداری و دفاتر معماری در ساخت و ساز شهری خاطرنشان کرد: این گردهمایی و گفتگوها بسیار خوب است و بهتر است در یک مسیر درست و جهت گیری مشخص تری صورت پذیرد.

بعد از این جلسات خواهش ما در منطقه یک و معماری کشور این است که نتیجه این گفتگوها را  ببینیم و همانطور که شهرداری مایل است دغدغه‌هایش را بگوید ما نیز مایل هستیم که صحبت‌های ما شنیده شود.

وی افزود: خوب است که بعد از این جلسات دوستان مدیر جلسات دقیقتر  را برگزار کنند تا حرف‌های بیشتری شنیده شود. با توجه به سابقه شهرداری در ۴۰ سال گذشته ما همچنان در حال در دل و  گفتن دغدغه‌هایمان هستیم این سابقه نشان می‌دهد نگرش شهرداری  کمیت گرایانه بوده است و مهمترین دغدغه شهرداری دریافت پول جریمه  بابت اضافه ساخت بوده است.

علی کرمانیان، معمار، سومین گردهمایی سازندگان و طراحان منطقه یک تهران

در صورتی که برای معمار کیفیت مهمترین چیز است و تمام دغدغه هایش کیفی است که اگر به درستی در کنار شهرداری که بیشترین دغدغه اش کمی است می تواند خروجی مطلوبی داشته باشد.

وی ضمن دسته‌بندی دغدغه هایش  گفت: دغدغه های ما عبارتی از؛  اجتماعی، محیطی و محیط زیستی همچنین دغدغه های مرتبط با قوانین ضوابط و مقررات شهرسازی و نیز دغدغه های سیستمی و مکانیزم اداری و سازمانی که باید شهرداری به فکر رفع آن باشد.

خواهشی که از شهرداری داریم این است که با متخصص شهری به صورت تخصصی بنشینند و این ارتباط بیش از پیش برقرار شود.

حبیب‌زاده نیز در ادامه این پنل تاکید کرد: هر دوی ما یعنی شهرداری و معماران می‌خواهیم شهری با کیفیت داشته باشیم اما متاسفانه یکسری ضوابط داریم که چرخه ای معیوب است که باعث تولید یک سری تکنسین می‌شود که کار این تکنسین ها بدون شک  از همه ما معمارها در تهیه نقشه بهتر است که این نشان از این چرخه معیوب دارد.

معمار سوالش این نیست که همه مقررات ساختمانی رعایت شود بلکه می‌پرسد چگونه باید سکونت و زندگی کرد و در این مورد فکر می‌کند و این فکر در استراتژی پروژه اتفاق می‌افتد و اینجاست که معمار با شهرداری به چالش می خورند و اما شهرداری اجازه صحبت نمی دهد شهرداری هیچ جایی ندارد که در مورد استراتژی با معمار صحبت کند.

مسئله معمار استراتژی است نه دیزاین سکونت یک عمر بی زمان است همه تاریخ‌ها در رابطه با سکونت سوال می‌کند و ما باید جواب بدهیم.

قانون اگر نتواند  کسرت حقوق را به رسمیت بشناسد هیچ ضمانت اجرایی ندارد. مدیریت شهری باید بپذیرد که  معمار شانی دارد و نسبت به زندگی و سکونت فکر می‌کند.

رضا-حبیب-زاده-معمار،-سومین-گردهمایی-سازندگان-و-طراحان-منطقه-یک-تهران

من یک خواسته از شهرداری دارم این همه ساختمان در شهرداری ساخته می شود اجازه دهید و تنها ۵ ساختمان را به معماران بسپارید  تا خودشان ضابطه ها را تعریف کنند و شما حمایت کنید شک نکنید که این ساختمان ها نمونه مرجع مرجع برای شهرداری تهران و کشور خواهد شد و باید دانست که ظرفیت معماری ما بسیار بالاتر از اینهاست.

مهدی خرمی تمام ساختمان‌هایی که جایزه می‌گیرند با خلاف های بسیاری ساخته می‌شوند که این به معماری لطمه می زند. اجازه دهیم ساختمان‌ها که معمارانه ساخته شوند.

وی در پایان گفت: از شهرداری می‌خواهیم صدایمان را به بالادستی ها برسانند.  ما باید در همان ابتدا بدانیم اضافه بنا قرار است اتفاق بیافتد‌ یا خیر هیچ جای دنیا اینقدر دست طراحان را نمی‌بندند.

مهدی خرمی‌روز

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا