یادداشت

دولت جدید و چالش‌های میراث به جامانده در حوزه مسکن

سعید ظریف
مدیر مسئول مجله ساختمان و مدیرعامل مجتمع رسانه ای راه و ساختمان

سرانجام دولت سیزدهم نیز مستقر شد و رستم قاسمی به عنوان وزیر راه و شهرسازی آن، رای اعتماد مجلس را به دست آورد.

حال سوال پیش رو اینجاست که با میراث ناخوشایندی که از گذشته برای این دولت و به خصوص بخش مسکن به جا مانده، مجموعه وزارت و شهرسازی چگونه خواهد توانست بر مشکلات حاضر غلبه یافته و فراتر از آن، گامی واقعی در راستای رونق و اعتبار بر باد رفته این حوزه بردارد؟

واقعیت این است که دیگر صرفاً با شعار و گفتاردرمانی نمی‌توان اعتماد آسیب خورده هیچ گروهی از گردانندگان صنایع کشور و از جمله فعالان صنعت ساخت و ساز را ترمیم کرد و انتظار داشت که سرمایه‌ها به سادگی به این حوزه برگردد؛ بلکه آنچه می‌تواند راهگشا باشد ارائه عملی و ملموس دستاوردهایی است که تنها با بهره‌گیری صحیح از تجربه و دانش قابل دستیابی خواهد بود.

و اما اگر بخواهیم با زبانی ساده‌ خواسته‌های ذینفعان این صنف، اعم از سازندگان، تولیدکنندگان و حتی مصرف‌کنندگان را تشریح کنیم، شاید بتوان همه را در یک یک مفهوم خلاصه کرد: ثبات اقتصادی.

در واقع فاکتورهای موثر اقتصادی در این حوزه، دایره گسترده‌ای را در برمی‌گیرد از جمله قیمت مواد اولیه، مصالح، تجهیزات، زمین و حتی ارز که در نهایت با رسیدن به یک ثبات منطقی قادر خواهد بود که فضایی امن برای همه فعالان صنعت ساختمان فراهم کند تا تولیدکنندگان بتوانند بی‌دغدغه فعالیت کنند، سازندگان بتوانند بی ترس از فردا، با برنامه‌ریزی به سرمایه‌گذاری و ساخت بپردازند و مصرف‌کنندگان نیز سرانجام، دلهره‌ی خرید و اجاره مسکن با قیمت‌های نجومی و روزافزون را پشت‌سر گذارند.

البته ناگفته پیداست که ثبات اقتصادی حاصل نخواهد شد مگر با دستیابی به ثبات سیاسی که در این میان قطعاً عبور از بحران سیاست خارجی و مهار ناهماهنگی‌ها و نابسامانی‌های سیاست داخلی مهمترین نقش را به عهده دارد.

طبیعتا حل مسئله تحریم‌ها و گشایش در حوزه ارزی تا حد زیادی خواهد توانست در عبور از بحران‌های اقتصادی موجود موثر باشد و این بستگی به کارکشتگی و کارآمدی اعضای تیم‌ وزارت خارجه دارد.

از سوی دیگر غلبه بر رانت‌ها و فساد موجود در حوزه اقتصاد و سیاست کشور امر دیگری است که تاثیر مستقیم در گذر از شرایط فعلی خواهد داشت و چنان که پیداست این امر نیز همت بخش‌های دیگر دولت را می‌طلبد.

با این همه نمی‌توان از نقش مستقیم و پر رنگ سیاستگذاری، برنامه‌ریزی  و عملکرد وزارت راه و شهرسازی در امر ساخت‌و‌ساز کشور عبور کرد.

در هر حال از گفته‌ها به نظر می‌رسد که دولت عزم جدی در برخورد با مسائل و بحران‌های ذکر شده دارد و در این میان رستم قاسمی نیز اذعان داشته که به دلیل مسئولیت‌های سابق در قرارگاه خاتم آشنایی کاملی با حوزه مسکن و حمل و نقل دارد.

امید که کشتی شکسته ساخت و ساز کشور سرانجام در این دولت، ساحل امن و آرام خود را بیابد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا