دانشنامه ساخت و ساز

مقایسه ۴ روش خرید میلگرد

میلگرد نقش مهمی در تقویت سازه و ارتباط بین فونداسیون و اسکلت دارد. به همین علت استحکام ساختمان را افزایش داده و عمر آن را بیشتر می‌کند. برای خرید میلگرد چندین روش وجود دارد. شما با توجه به بودجه خود و مشخصات میلگردی که احتیاج دارید، می‌توانید از طریق هرکدام از روش های زیر میلگرد خود را خریداری کنید.

توجه داشته باشید که هر روش، مزایا و معایب خود را دارد. در این مطلب قصد داریم روش-های خرید میلگرد را توضیح داده و مزایا و معایب هرکدام را با یکدیگر مقایسه کنیم. البته این نکته بسیار مهم را هم فراموش نکنید که قبل از خرید باید با انواع میلگرد و کاربردهای آن، مشخصات میلگرد از قبیل سایز، کارخانه سازنده و قیمت آن آگاه باشید. 

۱. خرید میلگرد از درب کارخانه

خرید از درب کارخانه نیز یکی از راه های خرید مقاطع فولادی است که مزایا و معایب خودش را دارد. به‌طور کلی، قیمت میلگرد تمام‌شده برای شما در صورت خرید از درب کارخانه، به‌صرفه‌تر از روش های دیگر خواهد بود؛ اما باید در حجم عمده خرید کنید. اگر موفق به خرید از درب کارخانه هم شدید، باید برای مسائلی مثل مسافت زیاد کارخانه تا پروژه‌تان، انبار و باربری، چاره‌اندیشی کنید.

در ایران کارخانه های زیادی به تولید و عرضه میلگرد می‌پردازند.کیفیت محصولات تولیدی این کارخانه ها با یکدیگر متفاوت است، بعضی کارخانه ها محصولات خود را با استانداردهای بین‌المللی عرضه می کند و در صادرات مقاطع فولادی نیز فعالیت دارند.  ازآنجایی‌که کارخانه های تولید میلگرد کانال های زیادی برای فروش میلگرد دارند، مسئله خرید از درب کارخانه برای افراد عادی کمی دشوار است. اغلب اوقات این کارخانه ها محصولاتشان را از طریق بورس کالا و فروشگاه های اینترنتی نیز عرضه می کنند.

میلگرد

۲. خرید میلگرد از بورس کالا

اگر برای شما سؤال شده که بورس کالا چیست؟ باید بگوییم بازار سرمایه کشور از چهار قسمت بورس، فرابورس، بورس انرژی و بورس کالا تشکیل شده  است. در بورس کالاهایی مثل فولاد، مس، گندم، برنج و … به فروش می رسد.

برای خرید میلگرد از بورس، دریافت کد بورسی اولین قدم است. برای دریافت کد بورسی کافی است کارگزاری خود را انتخاب کنید و مدارک لازم را به آن ها تحویل دهید و فرم مربوطه کارگزاری را پر کنید. طبیعتاً مدارک موردنیاز برای افراد حقیقی و حقوقی متفاوت‌اند. پس از دریافت کد بورسی، برای هر بار معامله باید فرم درخواست خرید را به کارگزاری تحویل دهید. ارائه مدارکی مانند پروانه ساختمان برای خرید میلگرد از بورس الزامی ست.

کارگزار بورس فرم درخواست خرید را مطالعه می‌کند و وارد معامله در بازار بورس می-شود. بعد از انجام معامله، اطلاعات و جزئیاتی مانند حق‌الزحمه کارگزاری، عوارض بورس و الزامات قانونی را به خریدار تحویل می‌دهد. خریدار ۳ روز فرصت دارد تا مبالغ مربوطه را پرداخت کند و سفارش خود را نهایی کند.

اگر از طریق بورس کالا میلگرد بخرید، آن را با قیمت روز دریافت می کنید. میزان تقاضا در بورس بالا بوده و گاهی میزان عرضه، پاسخگوی میزان تقاضا نیست. برای مثال اگر قصد خرید میلگردی با سایز مشخص از کارخانه ذوب‌آهن اصفهان را داشته باشید، ممکن است آن میلگرد در بازه زمانی موردنظر شما در بورس عرضه نشود. از دیگر معایب خرید میلگرد از بورس این است که موعد تحویل بار ممکن است سیار دیرتر از زمان موردنظر شما باشد.

۳. خرید اینترنتی میلگرد

در ایران سایت های زیادی به فروش مقاطع فولادی می‌پردازند، فرایند خرید میلگرد از این سایت ها بسیار آسان بوده و مشخصات میلگرد مانند سایز، نوع، وزن و کارخانه تولیدکننده، به همراه قیمت میلگرد در این سایت ها قابل‌مشاهده است. راحتی در تصمیم‌گیری، ثبت سفارش و تحویل میلگرد با سرعت بالا، مزیت اصلی خرید اینترنتی میلگرد است.

شما می‌توانید میلگرد موردنظر خود را انتخاب کنید و از کارشناسان فروش سایتی که قصد خرید از آن رادارید، مشاوره بگیرید. بعد از آن می‌توانید خرید خود را نهایی کرده و تا زمان تحویل محصول آن را پیگیری کنید. بعضی از سایت ها، امکان پیش‌فروش مقاطع فولادی را در اختیار شما قرار می دهند، میلگرد موردنظر شما را خریداری کرده و تا مدت‌زمان معلومی برای شما در انبار نگه‌داری می‌کنند. قیمت میلگرد در این سایت ها به علت رقابتی بودن و فروش بدون واسطه حتی برای خرید های کوچک هم به‌صرفه است.

۴. خرید حضوری میلگرد (بازار آهن)

یکی از راه‌های خرید آهن و میلگرد، خرید حضوری از بازار آهن است. در شهرهای مختلف مکانی برای خرید حضوری مقاطع فولادی وجود دارد. بازار شادآباد تهران یکی از معروف‌ترین بازارهای فروش آهن در غرب تهران است. در بازار آهن انبارها و فروشگاه-های فروش میلگرد و مقاطع فولادی وجود دارند که افراد می‌توانند در میان آن‌ها جستجو کنند و محصول موردنظر خود را خریداری کنند.

قبل از خرید از بازار آهن، بهتر است مشخصات میلگرد موردنظر خود را همراه با قیمت میلگرد در اینترنت دنبال کنید. بعد از خرید در صورتی که امکان حمل میلگرد را نداشته باشید می‌توانید از باربری بازار آهن استفاده کنید. از مزایای خرید از بازار آهن این است که شما می‌توانید محصول موردنظر خود را قبل از خریداری ببینید و کیفیت آن را تا حدودی بسنجید، با فروشنده مذاکره کنید تا احتمالاً بتوانید باقیمت بهتری میلگرد خود را خریداری کنید.

میلگرد

در این مطلب روش های خرید میلگرد را توضیح دادیم و مزایا و معایب هر روش را بررسی کردیم. مقایسه روش های خرید میلگرد به شما این امکان را می دهد تا تصمیم بگیرید با توجه به بودجه و امکانات خود، گزینه مناسب را انتخاب کنید. ولی به نظر می‌رسد که خرید اینترنتی به علت وجود امکاناتی چون پیگیری خرید، مشاوره، انبارداری و تحویل سریع در محل ، نسبت به روش‌های دیگر کارآمدتر و بسیار آسان‌تر است.

در صورتی که امکان خرید عمده داشته باشید، خرید میلگرد از درب کارخانه برای شما به‌صرفه‌تر خواهد شد. خرید حضوری میلگرد از بازار آهن به علت امکان دسترسی از نزدیک به محصول گزینه خوبی ست، اما باید حمل جنس را خودتان بر عهده بگیرید. خرید از بورس کالا نیز برای کسانی که بودجه خرید عمده را دارند، مناسب است. ولی مشکلاتی مانند نبود موجودی و تنوع محصول کمتر، از مشکلات عمده خرید میلگرد از بورس کالا به شمار می‌رود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا