حمل و نقل

برنامه‌های وزیر برای تامین اعتبار

تهاتر نفت برای مگاپروژهای حمل‌ونقل

در شرایطی که پروژه‌های بزرگ بسیاری در حوزه حمل‌ونقل در کشور وجود دارد که با مشکل تامین منابع مالی مواجه شده و نیمه تمام باقی ماندند و از سوی دیگر پروژه‌های دیگری نیز باید برای توسعه این حوزه تعریف شود، وزیر راه و شهرسازی روش تهاتر نفت را برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و استفاده از منابع سرمایه‌گذاران داخلی را برای اجرای این مگاپروژه‌ها پیشنهاد کرد.

به گزارش صما، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در نخستین مصاحبه خود خبر از برنامه‌ها و اهدافی داد که اگر برای حوزه حمل‌ونقل و اجرای مگاپروژه‌ها کارساز به نظر می‌رسند. او معتقد است که برای اجرا و تکمیل مگاپروژه‌های حمل و نقل باید به دنبال منابعی به غیر از منابع دولتی بود چرا که با منابع دولتی امکان اجرا آن‌ها نیست.

قاسمی استفاده از منابع مالی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی را بهترین گزینه برای اجرای پروژه‌های بزرگ حمل و نقل دانست و گفت: البته برای ترغیب آن‌ها به دنبال روش‌هایی هستیم تا این سرمایه‌گذاری را برای آن‌ها جذاب کنیم و در این راستا از روش‌های مختلفی مانند تهاتر، BOT، BOO و… می‌توان برای تامین منابع مورد نیاز استفاده کرد.

وی البته به این نکته هم اشاره کرد که می‌توان در این شرایط نفت با پروژه ریلی قطار سریع‌السیر تهران-مشهد، راه‌آهن تهران-اصفهان و راه‌آهن تهران-تبریز تهاتر کرد. وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در این راستا مذاکراتی با طرف‌های خارجی داشتیم و از آن‌ها و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی می‌خواهیم برای اجرای مگاه پروژه‌های حوزه حمل و نقل ورود پیدا کنند و از همه دعوت می‌کنیم که سرمایه‌گذاری شان را آغاز کرده تا پروژه‌ها را فعال کنیم.

قاسمی در بخش دیگری از مصاحبه‌اش اعلام کرد که برای ایرانیان خارج از کشور فرش قرمز پهن می‌کنم و منتظر آن‌ها هستیم که در بخش حمل‌ونقل کشور سرمایه‌گذاری کنند. البته اگر این اتفاق رخ دهد شاهد محقق شدن پروژه‌هایی خواهیم بود که اتفاقا سال‌ها به دلیل مشکلات منابع مالی یا مشکلات دیگری از همین جنس متوقف مانده‌اند.

به عنوان مثال می‌توان به راه‌آهن سریع‌السیر تهران-مشهد یا قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان اشاره کرد که با وجود آغاز به کار مراحل عملیاتی‌شان و پیشرفت فیزیکی نسبتا قابل قبول در مراحل نخست اجرایی، این پروژه‌ها متوقف شده و به نتیجه نرسیدند. از سوی دیگر آزادراه تهران-شمال که بیش از ۲۵ سال از آن می‌گذرد و با وجود رفت و آمد خارجی‌ها در این محور آزادراهی هنوز نیمه تمام باقی مانده است.

 بنابراین باید دید وزیر راه و شهرسازی می‌تواند دولت را برای حل مشکلات این چنینی حوزه حمل‌ونقل از طریق روش‌های سرمایه‌گذاری مذکور متقاعد کند و این روش‌ها تا چه اندازه در به نتیجه رسیدن این پروژه‌های بزرگ نتیجه بخش خواهد بود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا