دانشنامه ساخت و ساز

بهترین سنگ نما برای آب و هوای مرطوب شمال چیست؟

چه سنگی را برای نمای ساختمان انتخاب کنیم که سال ها ماندگاری داشته باشد؟ این سوالی است که سازندگان ساختمان بارها از خودشان می پرسند. سنگ های ساختمانی هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند اما هر کدام از آنها در آب و هوای مختلف تغییر شکل می دهد یا بر اثر عوامل فرسایشی طبیعت دچار خرابی و آسیب می‌ شوند. پیش از خرید سنگ نما برای ساختمان باید از ویژگی برخی از سنگ ها و قدرت ماندگاری آنها در آب و هوای مختلف را بدانید. در ادامه این مقاله قصد داریم بهترین سنگ نما برای آب و هوای مرطوب شمال را معرفی کنیم. با مطالعه این مقاله سنگی را برای نمای ساختمان انتخاب خواهید کرد که در برابر نفوذ آب، باران های شدید، هوای مرطوب و شرجی و نمناک ماندگاری قابل توجهی دارد.

سنگ تراورتن، بهترین سنگ نما برای آب و هوای مرطوب شمال

افراد بسیاری که به ساخت ویلا یا آپارتمان در شهرهای شمالی ایران مشغول هستند، برای ایجاد نمایی چشمگیر از سنگ های نمای زیبا و خاص استفاده می کنند. اما همه سنگ ها توانایی مقابله با رطوبت و نم شدید هوا را ندارند. برخی از سنگ ها بعد از نفوذ آب از بنای ساختمان جدا شده و می ریزند. یا اینکه بر اثر قرار گرفتن در معرض بارش های شدید برف و باران ترک می خورند و دچار شکستگی می شوند. بین انواع سنگ های طبیعی که استخراج می شوند سنگ هایی است که آهک و جذب آب کمتری دارد.

سنگ های آهکی توانایی قابل توجهی در برابر نفوذ آب ندارند و به راحتی تحت تاثیر قرار می گیرند و در برابر نم و رطوبت واکنش نشان می دهند. سنگ تراورتن یکی از بهترین سنگ هایی بوده که برای مناطق مرطوب و شرجی شمال مناسب است. سنگ های تراورتن که به عنوان بهترین سنگ دهبید نیز شناخته می شوند به دلیل تخلخل بسیار پایینی که دارند برای استفاده در شهرهای شمالی ایران مناسب و کاربردی هستند. همچنین سنگ های تراورتن نسبت به سایز سنگ های نما، آهک بسیار کمتری دارد.

ساختمان

سنگ مرمریت، انتخابی اشتباه برای مناطق شمالی و شرجی

سنگ نما جزو اصلی ترین مصالح ساختمان است که در معرض دید عموم قرار دارد. به همین خاطر افراد بسیاری از سنگ های مرمر، مرمریت و گرانیت برای نمای ساختمان استفاده می کنند. شاید سنگ های مرمریت و گرانیت ظاهری لوکس و شیک داشته باشند اما به دلیل اینکه آهک بسیار بالایی دارند برای مناطق شرجی و مرطوب اصلا مناسب نیستند. سنگ‌ های گرانیت نیز مواد معدنی مانند آهن در حد و اندازه بسیار بالایی دارند. آهن موجود در سنگ های گرانیت بعد از اینکه در معرض هوای مرطوب قرار می گیرد، اکسید می شود و از زیبایی ظاهری نما به شدت کاسته خواهد شد.

آهکی که در سنگ های مرمریت یا گرانیت وجود دارند پس از برخورد با آب باران یا یخ های آب شده دچار واکنش شده و تبدیل به آهک مرده می شوند. آهک مرده مانند یک لکه سفید رنگ روی سنگ قرار می گیرند و به مرور زمان باعث از بین رفتن بافت سنگ نمای ساختمان می شوند. آهک مرده حتی با آب نیز از بین نمی رود و به همین دلیل بنای ظاهری ساختمان های بسیاری دچار تخریب و پوسیدگی می شود.

خوشبختانه در ایران معادن سنگ تراورتن بی شماری وجود دارد. کارخانه های بزرگ با استخراج و برش سنگ‌ ها با ابعاد سنگ نما به اندازه استاندارد می توان در ساختمان سازی شهرهای شمالی نیز استفاده کرد. تخلخل موجود در سنگ های تراورتن با استفاده از رزین بهبود داده شده و پُر می شوند. به همین ترتیب دیگر با وجود نم و بارش شدید دچار آسیب و دگرگونی نمی شوند.

ساختمان

نکات مهم در انتخاب سنگ نما برای ویلاها و ساختمان‌های مناطق شمالی

نحوه تشکیل سنگ های تراورتن با نحوه تشکیل سنگ مرمر متفاوت است و همین موضوع باعث ایجاد استحکام شدید در سنگ تراورتن می شود. نحوه تشکیل سنگ تراورتن باعث به وجود آمدن بافت متراکمی در سنگ شده و تخلخل مناسبی را تشکیل می دهد. تخلخل ایجاد شده در بافت تراورتن منجر به چسبیدن ملات ساختمانی به سنگ می شود و همین موضوع هم به افزایش قدرت سنگ در برابر آب و رطوبت کمک می کند.

اگر در مناطق شمالی مشغول ساخت و ساز هستید در هنگام خرید سنگ تراورتن دقت کنید که خلل و فرج سنگ به خوبی رزین شده باشد. چون اگر این خلل و فرج به خوبی پُر نشود به محلی برای تجمع آب تبدیل می شوند و در سرمای هوا دچار یخ زدگی خواهند شد. یخ زدن های پیاپی باعث ایجاد ترک و شکستگی در سنگ های تراورتن می شود و از عمر سنگ می کاهد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا