مسکن و ساختمان

تورم مسکن تهران به تمام کشور می‌رود

مسکن در روزهای داغ تابستان، به هیچ عنوان گرم نمی‌شود و به نظر می‌رسد همه در انتظار سیاست‌های دولت آینده هستند. سیاست هایی که مشخص نیست تا چه اندازه می‌تواند گره موجود را باز کند. گرهی که ناشی از افزایش شدید قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم است و باز کردن آن، سیاست‌های چندجانبه‌ای را نیاز دارد. سیاست‌هایی که از مرکز تا حومه شهرها را در بر بگیرد.

دولت‌ها در پایان ۴ سال اول، از دستاوردهای خود رونمایی می‌کنند و در پایان ۸ سال، سرگرم توجیه شکست‌ها و ناکامی‌ها می‌شوند. در این روزها که مستاجران سرگرم تامین افزایش اجاره‌بها هستند، یکی دو خبر درباره طرح‌های انبوه‌سازی مسکن منتشر شد

در هفته‌های پایانی دولت نباید انتظاری برای انتشار اخبار مهم داشت. معمولا دولت‌ها در پایان ۴ سال اول، از دستاوردهای خود رونمایی می‌کنند و در پایان ۸ سال، سرگرم توجیه شکست‌ها و ناکامی‌ها می‌شوند. در این روزها که مستاجران سرگرم تامین افزایش اجاره‌بها هستند، یکی دو خبر درباره طرح‌های انبوه‌سازی مسکن منتشر شد.

اولین خبر، اطلاعیه مهم معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره طرح ملی مسکن اقساطی بود. در این اطلاعیه تاکید شده است وزارت راه و شهرسازی در خصوص «طرح ملی مسکن اقساطی» مسئولیتی ندارد. همچنین عنوان شده است اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران که اقدام به ثبت‌نام برای واگذاری مسکن در قالب طرحی تحت عنوان طرح ملی مسکن اقساطی کرده، هیچ‌گونه مجوزی از وزارت راه و شهرسازی برای انجام ثبت‌نام و سایر امور از جمله اخذ پول، پیش‌فروش و ساخت‌وساز مسکن ندارد.

در خبر دیگری مربوط به پروژه‌های انبوه‌سازی دولتی، احمد اصغری مهرآبادی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرد پرونده مسکن مهرهای بدون معارض تا پایان دولت دوازدهم بسته می‌شود.

مهرآبادی گفته است: «پروژه‌های مسکن مهر باقی‌مانده تحت مسئولیت سازمان ملی زمین و مسکن طبق تازه‌ترین آمار ۱۶ هزار و ۷۰۰ واحد است که هنوز تحویل متقاضیان نشده است که از این میزان نیز ساخت حدود ۱۰ هزار واحد به اتمام رسیده است و از آنجایی که در مرحله نصبیات هستند و پایان کار، تاییدیه استاندارد، آسانسور و یا اطفای حریق را نگرفته‌اند، هنوز تحویل متقاضیان نشده است.»

یکی از محل‌هایی که هنوز پروژه مسکن مهر آن به پایان نرسیده، پردیس در استان تهران است؛ اما محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته اعلام کرد در شهر جدید پردیس حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی وجود دارد که حدود ۱۹ هزار واحد آن خالی از سکنه هستند

یکی از محل‌هایی که هنوز پروژه مسکن مهر آن به پایان نرسیده، پردیس در استان تهران است؛ اما محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته اعلام کرد در شهر جدید پردیس حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی وجود دارد که حدود ۱۹ هزار واحد آن خالی از سکنه هستند.

خالی ماندن حدود ۲۰ درصد واحدها در منطقه‌ای خوش آب و هوا و نزدیک پایتخت(شهر جدید پردیس) از یک‌سو محصول فعالیت شدید دلال‌ها و سفته‌بازان است و از سوی دیگر خانه‌سازی‌های انبوه و گسترده دولت در حومه‌ شهرهای بزرگ بدون توجه به تعداد واقعی تقاضای سکونتی است

کارشناسان معتقدند خالی ماندن حدود ۲۰ درصد واحدها در منطقه‌ای خوش آب و هوا و نزدیک پایتخت(شهر جدید پردیس) از یک‌سو محصول فعالیت شدید دلال‌ها و سفته‌بازان است و از سوی دیگر خانه‌سازی‌های انبوه و گسترده دولت در حومه‌ شهرهای بزرگ بدون توجه به تعداد واقعی تقاضای سکونتی در این شهرها و حومه‌ها است. البته نبود امکانات زیربنایی و روبنایی مناسب برای سکونت در شهرهای حومه‌ای نیز یکی دیگر از عوامل عدم استقبال از سکونت در برخی از شهرها و خالی ماندن حجم زیادی از واحدها می‌شود.

از خرداد ۹۸ تا خرداد سال جاری متوسط قیمت هرمترمربع واحد مسکونی افزایش حدود ۱۶۳ درصدی داشته و از ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است

این در حالی است که رویای خانه‌دار شدن در شهرهای بزرگ و به خصوص تهران، هر روز دورتر می‌شود. به تازگی معاونت بررسی اقتصادی اتاق بازرگانی در گزارشی اعلام کرده است از خرداد ۹۸ تا خرداد سال جاری متوسط قیمت هرمترمربع واحد مسکونی افزایش حدود ۱۶۳ درصدی داشته و از ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

این افزایش شدید قیمت‌ها در زمانی کوتاه، امید به خانه‌دار شدن در تهران را کم کرده و مردم را به سمت زندگی در شهرک‌های اقماری سوق داده است؛ اما از آنجا که تورم، امری مسری است، اکنون دیده می‌شود قیمت‌ها در شهرها و شهرک‌های اطراف تهران نیز دست کمی از پایتخت ندارند.

وام تا چه اندازه قیمت مسکن را پوشش می‌دهد؟

یکی از راه‌هایی که برای خانه‌دار شدن وجود دارد، استفاده از وام است؛ اما این وام تا چه اندازه قیمت مسکن را پوشش می‌دهد؟

بررسی‌ها در بازار مسکن ۳۱ مرکز استان نشان می‌دهد در پاییز سال گذشته به طور متوسط وام مسکن اکنون ۱۳ درصد هزینه خرید ملک را پوشش می‌داد؛ اما برآوردها نشان داده است که با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن از پاییز گذشته تا کنون، قدرت پوشش وام خرید مسکن به حدود ۷ درصد کاهش یافته است.

هرچند به تازگی طرحی برای دو برابر کردن میزان وام مسکن ارائه شده است؛ اما برخی از کارشناسان می‌گویند این افزایش در شرایطی که عرضه مسکن در سال‌های اخیر با نقصان روبرو بوده، تنها منجر به افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

اما در زمینه ساخت نیز آمارهای وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد سقف وام بانکی در تهران تنها ۲۰ درصد از هزینه ساخت مسکن را پوشش می‌دهد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا