مسکن و ساختمان

معرفی ساختمان های ناایمن شهر به کجا رسید؟

۳۳ هزار ساختمان ناایمن در تهران شناسایی شد. قرار شد اسامی آنها منتشر شود. مدیر عامل سازمان آتش نشانی می گوید زمان دقیق این کار مشخص نیست.

چندی پیش سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان‌های موجود شهر تهران در بر ابر خطر آتش‌سوزی رونمایی شد و قرار بود که اسامی ساختمان‌های ناایمن بر روی این سامانه قرار گیرد تا مردم از آن مطلع شوند. چند روزی اسامی قرار گرفت، ولی دوباره از دسترس خارج شد و مدیران تأکید کردند که اطلاعات به صورت کلی‌تر بر روی سامانه قرار می‌گیرد.

ورود به مأموریت‌های نرم‌افزاری و موضوع تاب‌آور شدن شهر تهران است

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در خصوص سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان‌های موجود شهر تهران در برابر خطر آتش‌سوزی گفت: یکی از اولویت‌های جدی مدیریت شهری در دوره پنجم، ورود به مأموریت‌های نرم‌افزاری و موضوع تاب‌آور شدن شهر تهران است.

وی ادامه داد: این طرح با محوریت کمیسیون شهرسازی و معماری و سلامت محیط زیست شورای شهر طراحی و تهیه شد و به تصویب شورای شهر رسید و به موجب این مصوبه، شهرداری تهران ملزم به ایجاد سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان‌های ناایمن موجود در شهر تهران در برابر خطر آتش‌سوزی شد که براساس آن شهرداری مکلف شد مطابق دستورالعمل‌ها نسبت به پایش ساختمان‌های در حال بهره‌برداری شهر تهران در برابر خطر آتش‌سوزی و حریق اقدام و در قالب سامانه برخط آنها را معرفی کنند.

شناسایی ۳۳ هزار ساختمان ناایمن در شهر/ اطلاعات کلی تر بر روی سامانه قرار می گیرد

تعدادی ساختمان ناایمن در شهر شناسایی شد. زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در این باره گفت که ۳۳ هزار ساختمان ناایمن در تهران شناسایی شده و مطمئنا تعداد این ساختمان‌ها با ۴ هزار پلاک ثبتی بیشتر از اینهاست.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات شورای پنجم، سامانه برخط پایش ساختمان‌های ناایمن در برابر حریق است.

وی ادامه داد: در حین کار سوءتفاهماتی ایجاد شد و قرار شد که اطلاعات به صورت کلیات بر روی سامانه قرار گیرد.

به گفته نوری، هدف از این سامانه این بود که استراکچرهای یک ساختمان مشخص باشد و آتش‌نشانان به سرعت بتوانند خدمت‌رسانی کنند تا جان و مال مردم را نجات دهند. البته برای اعلام اسامی، مشکلاتی است که دوستان در حال رفع آن هستند.

اگر ساختمانی به صورت ناایمن تشخیص داده شود، وظیفه مدیریت شهری تا جایی که بتواند اعلام اخطار کند

وی ادامه داد: با هماهنگی مراجع قضایی، تعدادی از ساختمان‌ها مورد بررسی قرار گرفت و به آنها اخطار داده شد و بعد از بی‌توجهی، برخی از آنها پلمب شد. البته این را هم بگویم، اگر ساختمانی به صورت ناایمن تشخیص داده شود، وظیفه مدیریت شهری تا جایی که بتواند اعلام اخطار کند.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران ادامه داد: در چند سال گذشته اتفاقات خوبی برای بهسازی و نوسازی بافت فرسوده رخ داده است.

شهرداری تهران ساختمان‌های ناایمن را شناسایی کرد و قرار بود نسبت به نحوه اطلاع‌رسانی آن اقدام کند. به گفته بهاره آروین عضو شوری شهر، اطلاعات این ساختمان‌ها در دسترس عموم مردم قرار گرفت و البته کمیته شفافیت در بررسی این اطلاعات متوجه شد که نحوه بارگذاری به گونه‌ای است که برای شهروندان عادی خوانایی لازم وجود ندارد و شهروندان به طور دقیق متوجه ساختمان‌های ناایمن نمی‌شوند و صرفاً نشان می‌دهد یک ساختمان با خطرپذیری در این منطقه وجود دارد. البته پیشنهادات اصلاحی داده شده است.

هنوز اطلاعات بر روی سامانه بارگذاری نشده و مشخص نیست چه زمانی این اتفاق رخ می‌دهد

قرار بود به زودی بر روی سامانه برخط، کلیاتی درباره ساختمان‌های ناایمن منتشر شود. مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در این باره گفت: هنوز اطلاعات بر روی سامانه بارگذاری نشده و مشخص نیست چه زمانی این اتفاق رخ می‌دهد. ما زیرساخت‌ها را فراهم کرده‌ایم.

از سوی دیگر، قدیری مشاور مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران به خبرنگار فارس گفت: براساس مصوبه شورا، از ساختمان‌ها بازدید کردیم. دستورالعمل‌های لازم صادر شد و در ساختمان‌های مختلف شرایط متفاوت است.

وی ادامه داد: اقدامات لازم صورت گرفت و قرار بود لیست منتشر شود. البته بحث‌هایی بعد از انتشار مطرح شد و قرار شد که با قدری تغییرات، لیست منتشر شود و البته هم هنوز مشخص نیست که اطلاعات چه زمانی بارگذاری می‌شود.

وی به مدیریت یکپارچه اشاره کرد و گفت: در صورتی که مدیریت یکپارچه وجود داشته باشد، بعد از اینکه از ساختمان‌ها بازدید می‌شود، می‌توان اقدامات را در پکیج انجام داد و مشکلات سریع‌تر برطرف می‌شود. ببینید! اگر ما بخواهیم وارد یک ساختمان شویم حتما باید مراحل قانونی آن را طی کنیم و نمی‌توانیم بدون حکم این کار را انجام دهیم.

زمانی که سامانه برخط راه‌اندازی شد، مدیران معتقد بودند که قبلا اطلاعات جامعی وجود ندارد و باید اطلاعات به صورت کامل و موثق درباره ساختمان‌های ناایمن وجود داشته باشد. زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: از آنجایی که عملاً هیچ اطلاعات موثقی در مورد تعداد و جانمایی ساختمان‌ها در دست نبود، در سال ۹۸ شورای شهر، شهرداری را موظف کرد که سایت و سامانه‌ای را به منظور معرفی و پایش ساختمان‌های ناایمن راه‌اندازی کند. در سال ۹۹ بخشی از اطلاعات منتشر شد، اما قرار شد اصلاحاتی صورت گیرد.

وی تأکید کرد: آئین‌نامه ایمنی ساختمان‌ها یا استاندارد ۲۸۰۰ در سال ۶۷ به تصویب هیأت دولت رسیده و به صورت تقریبی در دهه ۱۳۷۰ به طور جدی اجرا شده است. به عبارتی باید از آن زمان به بعد ساختمان‌ها براساس ضوابط مشخصی ساخته شوند.

 بازنگری مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان ضرورت دارد

وی ادامه داد: قانون یکپارچه ایمنی شهری نداریم. همچنین بازنگری مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان ضرورت دارد. مهمترین موضوع هم در حوزه ایمن‌سازی، فرهنگسازی عمومی برای تداوم مطالبه‌گری ایمن‌سازی است که در نهادینه کردن نظام بیمه تضمین کیفیت ساختمان‌ها باید توسط رسانه‌ها و جامعه مدنی اجرایی شود.

براساس این گزارش، اسامی تعدادی از ساختمان‌های ناایمن سال گذشته منتشر شد ولی بلافاصله از روی سامانه برداشته شد. مدیران وعده دادند که با تغییراتی این اسامی منتشر می‌شوند. هنوز این امر رخ نداده و از سویی مدیران می‌گویند مشخص نیست چه زمان این کار انجام می‌شود. حال باید دید اسامی ساختمان‌های ناایمن در این دوره منتشر می‌شود یا در دوره ششم مدیریت شهری این امر رخ می‌دهد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا