مسکن و ساختمان

کاندیداهای انتخابات برای خانه‌دار کردن مردم چه برنامه‌ای دارند؟

باتوجه‌به افزایش چشمگیر قیمت مسکن و همچنین کاهش قابل توجه ساخت آن در دولت روحانی، ساخت سالانه «حداقل» ۱ میلیون واحد مسکونی، فصل مشترک برنامه بیشتر کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در بخش مسکن است.

به گزارش صما به نقل از فارس، دولت روحانی در حوزه مسکن کارنامه ضعیفی داشت؛ زیرا از طرفی، هنوز موفق به تکمیل طرح مسکن مهر نشده است و طرح اقدام ملی مسکن هم در مراحل ابتدایی اجرایی قرار دارد. از طرف دیگر هنوز از هیچ فردی مالیات بر خانه‌های خالی دریافت نشده و مالیات بر عایدی مسکن هم هنوز تبدیل به قانون نشده است.

باتوجه‌به این کارنامه ضعیف دولت هم از لحاظ افزایش عرضه مسکن و هم از لحاظ کاهش تقاضای سرمایه‌ای، متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در تهران که در سال ۹۲ حدود ۳.۷۵ میلیون تومان بود به بیش از ۳۰ میلیون تومان در سال گذشته رسید؛ یعنی حدود هشت برابر شد.

از سوی دیگر و براساس آمارهای مرکز آمار ایران و وزارت راه و شهرسازی، سهم هزینه مسکن در سبد خانوارهای شهری که در سال ۹۲، ۳۳.۲ درصد بود و در سال ۹۸ به ۳۶ درصد رسید. البته در کلان شهرها این سهم به مراتب بالاتر بود. به عنوان مثال، سهم هزینه مسکن در سبد خانوارهای ساکن تهران در سال ۹۶ (یعنی قبل از شوک اخیر مسکن)، ۴۹ درصد بود.

همچنین باتوجه‌به تعداد پروانه‌های صادر شده، تعداد واحدهای مسکونی ساخته شده که در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار واحد مسکونی بود، در سال‌های ۹۳ تا ۹۷ به حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی کاهش یافت و تقریبا نصف شد. این در حالی است که براساس طرح جامع مسکن که در اوایل دولت روحانی مورد بازبینی قرار گرفت، ضرورت داشت سالیانه حدود ۱ میلیون و ۵۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود.

 برنامه کاندیداهای انتخابات در بخش مسکن

باتوجه‌به همین موضوع، کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، برنامه‌های زیادی در حوزه مسکن با هدف افزایش چشمگیر عرضه مسکن و کاهش سهم مسکن در سبد هزینه خانوار دارند که در ادامه آمده است.

سعید جلیلی: ساخت سالانه «حداقل» ۱ میلیون واحد مسکونی.

محسن رضایی: اجرای طرح نهضت مسکن ایرانیان با هدف ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی جدید و همچنین ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی از طریق احیای بافت فرسوده.

سید ابراهیم رئیسی: ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی جدید تا سال ۱۴۰۴، کاهش سهم هزینه مسکن در سبد خانوار به یک سوم تا سال ۱۴۰۴ (از حدود  ۵۰ درصد به حدود ۳۰ درصد) و نصف شدن تقاضای سوداگرانه در بازار مسکن (از حدود ۷۰ به ۳۵ درصد.)

علیرضا زاکانی: ساخت مسکن استیجاری برای زوج‌های جوان، تسهیل کردن صدور مجوزهای ساخت مسکن توسط بخش خصوصی و اجرای مالیات بر خانه‌های خالی.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی: آغاز احداث بیش از ۷ میلیون واحد مسکونی و تکمیل بیش از ۶ میلیون واحد (با احتساب تکمیل واحدهای نیمه تمام) تا سال ۱۴۰۴، کاهش تعداد واحدهای مسکونی خالی از ۲.۷ میلیون واحد به کمتر از ۱ میلیون واحد تا سال ۱۴۰۴، کاهش نسبت مسکن استیجاری از ۳۳ درصد به ۱۸ درصد تا سال ۱۴۰۴، کاهش سهم هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار از ۴۷ درصد به ۲۳ درصد تا سال ۱۴۰۴ و کاهش دوره انتظار برای دسترسی به مسکن از ۳۵ سال به ۵ سال تا سال ۱۴۰۴.

محسن مهرعلیزاده: ارائه تسهیلات ارزان مسکن برای ۶۰ درصد خانوارهای فاقد مسکن مناسب (شش دهک پایین جامعه) به میزان  ۲۰۲۶ هزار میلیارد ریال (معادل ۱.۸ میلیارد یورو) از محل هدفمندسازی یارانه‌های انرژی.

عبدالناصر همتی: ساخت ۳ میلیون واحد مسکونی جدید تا سال ۱۴۰۴ و ایجاد مسکن استیجاری برای زوج‌های جوان.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا