مسکن و ساختمانمعماری

با کمک فناوری نانو توسط یک شرک ایرانی محقق شد:

تولید کاشی‌های شیشه‌ای با مقاومت دمایی ۵۵۰ درجه

یکی از شرکت‌های فناور، کاشی شیشه‌ای با پوشش تزئینی نانومتری تولید و به بازار عرضه کرده که این کاشی‌ها در برابر حرارت تا ۵۵۰ درجه سانتی‌گراد مقاومت دارند.

به گزارش صما به نقل از پایگاه خبری فناوری نانو ایران، مهرشاد میرخانی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولیدی بازرگانی، تولید ظروف شیشه‌ای و کاشی شیشه‌ای را از محصولات این شرکت نام برد و گفت: کاشی‌های شیشه‌ای به عنوان بخش تزئینی در نماسازی و دکوراسیون‌سازی داخلی استفاده می‌شود.

وی درباره فرایند تولید این کاشی‌های شیشه‌ای توضیح داد: ابتدا شیشه‌ها با استفاده از دستگاه CNC در قطعات مورد نظر برش زده شده و به ابعاد مورد نظر در می‌آیند. لبه‌های قطعات شیشه‌ای نیز سمباده‌کاری شده تا تیز نباشند. سپس روی سطح این شیشه‌های پرایمری قرار داده می‌شود تا به عنوان زیر کار قرار گیرد و محصول برای پوشش‌دهی نانومتری آماده شود.

میرخانی با بیان اینکه پس از عملیات حرارتی، سطح شیشه آماده‌سازی می‌شود، خاطر نشان کرد: بعد از اینکه پرایمر با استفاده از حرارت روی سطح قرار گرفت، لایه‌گذاری فلزی روی سطح شیشه انجام می‌شود. این لایه‌گذاری با استفاده از فناوری‌ نانو انجام می‌شود.

ظاهری شبیه به فلز به دلیل داشتن لایه‌های نانومتری در شیشه

به گفته وی در واقع ضخامت لایه فلزی در حد ۱۲۰ نانومتری است که البته این پوشش در چند مرحله اعمال و در هر مرحله تقریبا ۲۰ نانومتر روی سطح لایه ایجاد می‌شود. بعد از چند مرحله ضخامت به ۱۲۰ نانومتری می‌رسد.

میرخانی با بیان اینکه با اعمال این لایه‌های نانومتری، ظاهر شیشه شبیه به فلز می‌شود و زیبایی خاصی به خود می گیرد، توضیح داد: در ادامه محصول ۲۴ ساعت در دمای مشخصی قرار می‌گیرد. سپس با استفاده از پلاسما، سطح آبگریز می‌شود که این فرایند نیز نانویی است. بعد از این کار، قطعات آماده مونتاژ در قالب بوده و پس از مونتاژ، کار آماده عرضه به بازار است.

مدیر عامل این شرکت تاکید کرد: از آنجایی که این پوشش‌های نانومتری چسبندگی قابل توجهی دارند، معمولا دوام آن‌ها دائمی است و تا زمانی که شیشه آسیب فیزیکی جدی نخورده باشد و نشکند، این پوشش‌های فلزی روی سطح شیشه باقی خواهند ماند.

وی افزود: بازخورد عملکرد ما در نمایشگاه‌ها نشان داده است که این محصولات پتانسیل صادراتی دارند و ما به دنبال گسترش زیرساخت کارخانه هستیم تا بتوانیم کسب و کار خود را توسعه دهیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا