مسکن و ساختمان

علت افزایش قیمت آهن آلات چیست؟

مدت زمان یک ماهه ای است که بازار آهن با کاهش تقاضا همراه است. این مسئله در کنار ثبات قیمت ارز و همچنین کاهش پروژه های عمرانی و ساختمان سازی همگی موجب شده تا این بازار به رکود فرو رود.

در ابتدا قبل از هر سختی این واقعیت یا این اصل را باید قبول کنیم که همیشه و در همه حال، گروهی هستند که برای شکار موقعیت های مناسب برای نوسان گیری از بازار به کمین نشسته‌اند؛ لذا تاریخ همیشه تکرار می شود و این تاریخ است که اگر حافظه یاری کند، همیشه بزرگترین معلم و آموزگار انسان بوده است. قیمت آهن هم از این قاعده مثتنی نبوده است، شروع تحرکات بازار داخلی از زمانی شروع شد که زمزمه تغییر فرمول تعیین نرخ پایه عرضه شمش برای هفته جاری پیش درآمد آن بود.

حقیقت معمولا نیاز به ادله فراوان به جهت اثبات ندارد، گروه یا عواملی که پشت صحنه تحریک بازار در تلاش بودند تا روند افزایشی پیش رو را به اذهان القاء نمایند، به طور مداوم بحث افزایش نرخ دلار و به تبع آن افزایش نرخ پایه عرضه شمش در هفته آتی را پیش می‌ کشیدند و این در حالی است که به فرض این که نرخ پایه شمش در دامنه قیمت ۴۰۰۰ تا ۴۲۰۰ تومان تعیین گردد، در حالی که نرخ رقابتی میانگین موزون شمش به مراتب بالاتر از این نرخ بسته می شود، چه جای القای هیجان به بازار باقی خواهد ماند مگر هدفی مشخص که از پیش نوشته شده باشد!؟

شروع تحرکات هیجانی بازار برای کدام یک از حوزه های زیر مجموعه بازار می‌ توانست جذاب باشد؟

میانگین نرخ شمش رقابتی در هفته ای که گذشت با رقمی حدود ۴۳۳۰ تومان و بالاتر از نرخ پایه جدیدی که بنا بر برخی گمانه‌ زنی ها قرار است تعیین شود؛ بسته شده است؛ با این حساب، تحرکات هفته‌ ای که گذشت تماما با برنامه ریزی های دقیق و حساب شده، صرفا به منظور موج سازی در بازار اتفاق افتاد.

۱) حوزه شمش القایی، اولین حوزه ای است که در این شرایط نگاه ها را به سمت خود جلب می کند. چند هفته ای بود که تقریبا از اواخر اسفند ماه سال گذشته تا روز یکشنبه هفته‌ ای که گذشت؛ نرخ شمش القایی زیر خیمه سنگین عرضه شمش قوس در بورس کالا نمی‌ توانست قد علم کند، لذا به نوعی با انباشت انبارها در این حوزه مواجه بودیم، این حوزه بیش از هر حوزه دیگری نیازمند شروع یک موج برای تحریک و تخلیه انبارها بود. افزایش حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومانی نرخ شمش القایی ماحصل هیجان اخیر بازار بود.

۲) کسادی بازار شمش حوزه القایی، یعنی عقب‌ نشینی از خرید قراضه آهن گران قیمت و کاهش پاداش ها، بدیهی است که فعالان حوزه قراضه آهن هم از ایجاد یک موج جدید در این بازار استقبال می‌ کردند، کما این که شنیدیم طی هفته جاری و خیلی با عطش بالا برخی از انبارها تا سقف نزدیک به کیلویی ۴۰۰ تومان نرخ قراضه آهن را افزایش دادند.

۳) هزاران تن میلگرد آجدار خریداری شده از بورس کالا؛ به جهت وجود آرامش حاکم بر بازار با عدم استقبال خریداران انباری یا آهن فروشان خُرد مواجه شده بود و این سکوت نیازمند وجود یک هیجان برای فعالان این حوزه بود تا انگیزه کافی برای هجوم انبارهای خُرد به منظور خرید از اینها را فراهم نماید؛ پس این گروه از فعالان بازار هم مترصد فراهم شدن موقعیتی برای خالی کردن حواله های خود بودند که اتفاقا در پروسه هیجانی شدن بازار هم کم نگذاشته و تمام عیار صعودی شدند.

۴) حوزه نورد هم عامل دیگری در سمت عرضه بود که به هر حال روی این موج سوار شد؛ اما فراموش نکنیم که این حوزه یک خط میانی است، یعنی چنانچه اگر محصول تولیدی خود را گران کند؛ مجبور خواهد شد بلافاصله شمش گران از بخش خصوصی حوزه القایی تهیه کند؛ تنها موضوعی که باقی می‌ ماند، چنانچه اگر بازار دچار وضعیت شوک هیجانی شود، نرخ رقابتی در خریدهای بالاتر محصول این ها در بورس کالا هم افزایش پیدا می کند که حالا باید منتظر واکنش و چگونگی اخذ تصمیم ناظم بازار در تایید نرخ رقابتی بورس کالا ماند تا ببینیم که آیا سقف نرخ تاییدی را افزایش می دهد یا خیر!؟ گمان ما این است که به هر اندازه که نرخ پایه شمش افزایش پیدا کند، ناظم بازار به همان اندازه ممکن است اجازه رقابت بیشتر در سقف قیمت ها را صادر نماید، به طور مثال اگر این هفته سقف مجاز رقابت میلگرد آجدار در بورس کالا ۵۳۰۰ تومان بود شاید هفته آتی این رقم با افزایش نرخ پایه به طور مثال ۴۰۰ تومانی شمش از حدود ۳۶۰۰ به ۴۰۰۰ تومان؛ به ۵۷۰۰ تومان ارتقاء یابد.

۵) زمزمه افزایش نرخ دلار هم عامل دیگری در تحریک اذهان عمومی بود، بدین صورت که با تغییر فرمول تعیین نرخ پایه عرضه شمش بر اساس حواله دلار نیمایی، بدیهی است که عوامل تصمیم ساز بازار داخلی همزمان با افزایش نرخ دلار، انتظار افزایش نرخ فولاد از سطح صفر تا پایین ترین نقطه زنجیره تامین فولاد را داشته باشند.

۶) عدم عرضه شمش فولاد سازان در روز چهارشنبه در بورس کالا به جهت اطلاع از افزایش نرخ پایه شمش در هفته پیش‌ رو، به نوعی عاملی در جهت خالی نمودن میدان و سپردن سکان بازار شمش به حوزه القایی برای تاخت و تاز و افزایش ۲۰۰ تومانی نرخ شمش بود.

در شرایطی که همچنان دولت موفق به مهار اپیدمی کرونا در کشور نشده و تحریم های آمریکا بیش از پیش همچنان پر قدرت پابرجاست، کشور با فقدان منابع ارزی به دلیل عدم صادرات نفت، کمبود منابع طبیعی و همچنین رکود بازار مسکن دست و پنجه نرم می کند. دیگر عامل مخربی که اخیرا با آن مواجه بودیم سقوط شارپ نمادهای بورسی و از میان رفتن سرمایه درصد زیادی از مردم در بورس بود. تمامی این ها عواملی شد ارزش پول ملی روز به روز بیشتر سقوط کند، و به دنبال آن نرخ ارز به شدت افزایش یابد و به طبع آن قیمت ها در حوزه های فولادی اینگونه افسارگسیخته بالا برود.

پس از برگزاری جلسات و تصمیمات متعدد در خصوص کنترل افزایش قیمت مقاطع فولادی در نهایت در جلسه ی آبان ماه ۹۹ در مجلس قرار بر تعیین قیمت بر مبنی میزان عرضه و تقاضا و رفع قیمت گذاری دستوری در بازار شد. هم اکنون که سال به نیمه خود رسیده است رشد بیش از ۳۰ درصدی در تمامی مقاطع فولادی را شاهد بودیم، ولی متاسفانه در حال حاضر متاسفانه شاهد کمبود تقاضا در بازار هستیم. گویی به نوعی با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بازارها به حالت انتظار فرو رفته اند. اکثر مردم ترجیح را بر تماشای این اوضاع داده اند تا تکلیف معلوم شود.

این در حالی است که اکثر فعالان در مبادی آهن از اوضاع پیش آمده بسیار ناراضی بوده و تداوم این بلاتکلیفی را همراه با رکود سنگین بازار آهن دانسته اند. اما این نکته را نباید از یاد برد که در صورت بروز توافقاتی تنها بخشی از تحریم ها رفع خواهد شد، ضمن آنکه در صورت انتشار چنین خبری پالس های گذرا به بازار وارد خواهد شد که اثر آن کوتاه مدت است چرا که مشکلات موجود در بازار آهن که بر قیمت ها و میزان معاملات اثر می بخشد به همینجا ختم نمی شود. بر همین اساس رفع چالش های موجود مستلزم برنامه ی بلند مدت و با حضور دستگاه های اجرایی می باشد.

احتمال افزایش مجدد قیمت آهن وجود دارد!؟

حدودا مدت زمان یک ماهه ای است که بازار آهن با کاهش تقاضا همراه است. این مسئله در کنار ثبات قیمت ارز و همچنین کاهش پروژه های عمرانی و ساختمان سازی همگی موجب شده تا این بازار به رکود فرو رود. همچنان که اکثر بازارها من جمله ارز و به دنبال آن آهن همگی منتظر تعیین تکلیف آینده برجام، انتخابات ریاست جمهوری در ایران و همچنین بودجه سال ۱۴۰۰ هستند. چرا که هرگونه اتفاقی چه مثبت و چه منفی در این سه مورد میتواند نرخ ارز را در ایران یا به شدت بالا ببرد و یا به شدت کاهش دهد. از همین رو اکثرا بازارها به خواب فرو رفته اند، خرید و فروش با احتیاط زیاد انجام میگیرد و اغلب نوردکاران و تولیدکنندگان مقاطع فولادی قیمت های اعلامی خود را ثابت و یا با میزان اندکی کاهش اعلام می کنند.

از سوی دیگر سبدهای فولادی در بورس کالا که مشتریان زیادی ندارد و میتوان گفت بی مشتری مانده اند. اما علی رغم عدم استقبال از سوی خریدار و همزمان با انتشار گزارش نشریه متال بولتن داستان را جور دیگری در این بازار رغم زد. به این صورت که قیمت میلگرد CIS که به عنوان محصولی برای تعیین نرخ پایه می باشد ۵.۸ درصد کاهش داشت و اگر قیمت دلار در ایران در هفته سوم بهمن ماه همچنان با ثبات یا کاهش همراه میشد و همچنان کمبود تقاضا وجود داشت، می توانست قیمت مقاطع را در بورس کالا کاهش دهد.

اما تقاضا تا میزان ۵۳ درصد حجم کل مقاطع طویل افزایش داشت که با در نظر گرفتن شیوه نامه جدید ناظر بورس میتواند برای عرضه مقاطع از ضریب ۸۰ درصدی استفاده کند که این مسئله متاسفانه میتواند قیمت مقاطع فولادی را تا ۴ درصد بالا ببرد. شاید دلیل اصلی نوسانات و افزایش قیمت ها در بازار را بتوان اینگونه تحرکات برنامه ریزی شده و به دنبال آن اقدامات هیجانی از سوی خریدار دانست. تا این لحظه که مشغول به تحریر این خبر هستیم بازار آزاد آهن در برابر افزایش قیمت مقاومت دارد. خبرهای داغ از بازار آهن را با ما دنبال کنید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا