شهر

مدیر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی راهبردی شهرداری تهران:

جابه‌جایی گودها و سکونتگاه‌های غیررسمی چندان موفق نبوده است

برخی از محله‌‌ها و مناطق تهران نیازمند اقدامات خاص، اساسی و زیرساختی بر اساس پروژه‌های مطالعه شده و بلندمدت هستند. یکی از این برنامه‌ها جابه‌جایی ساکنان گودها همچون گود باغ آذری است.

مدیر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی راهبردی شهرداری تهران با بیان این مطلب گفت: گرچه اقدامات اساسی این‌چنینی در برنامه‌های سال‌های گذشته وجود داشته‌، اما چندان موفق نبوده‌اند.

راضیه رضابیگی ثانی، جابه‌جایی ساکنان گودها و سکونتگاه‌های غیررسمی را نمونه‌ای از این برنامه‌های نه‌چندان موفق اعلام کرد. وی گود «باغ آذری» را نمونه‌ای بیان کرد که برای اجرای طرحی در آن، بنا به جابه‌جایی ساکنان آن و پر شدن گود بوده است، اما پس از چندین دهه طرح به جایی نرسیده است.

رضابیگی ثانی درباره دلیل این تعویق‌ها اظهار داشت: علاوه بر از بین رفتن حس تعلق ساکنان به مکان سکونت خود به واسطه جابه‌جایی‌ها، گاهی برخورد قهری با مردم نیز دلیل موفق نبودن این دسته از طرح‌هاست.

 برخی از مشکلات ناشی از نبود مدیریت یکپارچه شهری است

مدیر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی راهبردی شهرداری تهران تاکید کرد: پعلاوه بر شهرداری نزدیک به ۳۰ ارگان دیگر در محلات مسئول هستند؛ یعنی در ستاد بازآفرینی کلانشهر تهران که متناظرش در مناطق هم وجود دارد ۳۰ ارگان مختلف هم حضور یافته و در سطح محله خدمات‌رسانی می‌کنند.

وی در تکمیل توضیح خود اضافه کرد:‌ کاربری‌های بهداشتی، درمانی و آموزشی و… از جمله این ارگان‌ها هستند؛ از سوی دیگر شهرداری متولی برخی مسائل مانند آب، برق و گاز نیست؛ اگر مشکلی هم ایجاد می‌شود ناشی از نبود مدیریت یکپارچه شهری و هماهنگ است.

رضابیگی ثانی همچنین تصریح کرد: در مباحث تملیکی، اداره میراث فرهنگی تهران یا اوقاف یا نهادهای دیگر دارای ملک، حاضر به همکاری یا واگذاری ملک نیستند؛ شهرداری هم به‌دلیل نبود زمین مناسب برای ایجاد یکسری کاربری‌ها مانند خدماتی در بسیاری از محله‌ها مشکل دارد.

ایفای سهم دولت در تهران یک‌صدم شهرداری هم نیست

به‌گفته وی، دست شهرداری در برخی موارد باز نیست و در همین حد هم خیلی سهم بزرگی را ایفا کرده است.

مدیر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی راهبردی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه دولت باید بخشی از اعتبارات در توسعه محلات را پرداخت کند، اظهار داشت: دولت در شهر تهران یک‌صدم شهرداری سهم ایفا نمی‌کند؛ اینجاست که باید این پرسش مطرح شود که آیا شهرداری واقعا می‌تواند و نمی‌کند یا شهرداری تنها متولی بخشی از اقداماتی است که باید در محله‌ها انجام شود؟

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا