مسکن و ساختمان

معاون مسکن و ساختمان وزارت ر‌اه‌وشهرسازی اعلام کرد:

مهلت دو ماهه خانوارها برای ثبت املاک خود در سامانه املاک و اسکان

معاون مسکن و ساختمان وزارت ر‌اه‌وشهرسازی با اعلام الزام مالکان و سرپرستان خانوار به ثبت واحد‌های مسکونی تحت تملک خود در سامانه املاک و اسکان، گفت: تمامی سرپرستان خانوار مکلف به ثبت املاک خود از ۱۹ فرودین به مدت دو ماه در این سامانه به آدرس http://amlak.mrud.ir هستند.

محمود محمودزاده در شبکه خبر به تشریح جزئیات مالیات بر خانه‌های خالی پرداخت و یادآور شد: وزارت راه‌وشهرسازی سال گذشته سامانه املاک و اسکان را با استناد به قانون شناسایی واحدهای خالی ایجاد کرد.

وی با اشاره به تصویب و ابلاغ قانون ۵۴ مکرر، در سال گذشته توضیح داد: بر اساس این قانون که بخشی از قانون مالیات‌های مستقیم است، همه خانوارها اعم از شهری، روستایی، مالک و مستاجر مکلف به ثبت اطلاعات سکونتی خود را در سامانه املاک و اسکان شده‌اند.

محمودزاده در تکمیل توضیح خود اضافه کرد: بدین ترتیب سامانه املاک و اسکان علاوه بر شناسایی واحدهای خالی، وظیفه شناسایی محل سکونت خانوارها را نیز عهده‌دار شده است.

مالیات بر خانه‌های خالی ویژه شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است

معاون مسکن و ساختمان وزارت ر‌اه‌وشهرسازی با تاکید بر اینکه دریافت مالیات از خانه‌های خالی مختص شهرهای دارای بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت خواهد بود، گفت: بر اساس قانون هر خانواری می‌تواند یک اقامتگاه دائمی در شهر محل سکونت و یک اقامتگاه فرعی در شهری دیگر داشته باشد که مشمول مالیات نمی‌شوند.

به‌گفته وی، مازاد بر این دو واحد، هر خانواری هر واحد خالی که داشته باشد مشمول مالیات خواهد شد، اما اگر این واحدهای مازاد خالی نباشند مالیاتی به آنها تعلق نخواهد گرفت.

محمودزاده درباره روند ثبت‌نام در سامانه املاک و اسکان نیز اظهار داشت: افرادی که در سامانه ثبت‌نام می‌کنند «کد یکتا» دریافت می‌کنند که مبنی بر آدرس الکترونیک خانوار است و از این پس دریافت تمامی خدمات دولتی مبتنی بر این کد خواهد بود.

وی هشدار داد: هر خانواری که نسبت به درج اطلاعات نادرست در سایت اقدام کند یا اطلاعات خود را در سامانه درج نکند، نه‌تنها کد یکتا را دریافت نخواهد کرد و از خدمات دولتی بهره‌مند نخواهد شد بلکه مشمول دو برابر جرایم مالیاتی می‌شود.

به‌گفته محمودزاده بر اساس قانون شخصیت‌های حقوقی اعم از شرکت‌ها و سایر شخصیت‌های حقوقی که دارای واحدهای مسکونی هستند، جرایم مالیاتی دو برابر اشخاص حقیقی است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا