دانشنامه ساخت و ساز

آشنایی با حقوق همسایه گان در هنگام ساخت و ساز

ساخت و ساز یک بنای جدید در نزدیکی محل سکونت ممکن است برای همه ی افراد تا حدی ناخوشایند باشد.از سر و صدا و گرد و خاک و برهم خوردن آرامش ساکنین تا سقوط مصالح و خطراتی که ممکن است داشته باشد و همچنین طولانی شدن بیش از حد پروسه ی ساخت همه و همه دلایلی هستند که ساخت و ساز یک بنای جدید را برای همسایگان به امری ناخوشایند تبدیل می کنند.

در هر موقعیت و شرایطی که باشید آگاهی از حق و حقوقی که دارید می تواند به شما کمک کند تا آرامش بیشتری داشته باشید. اهمیت آگاهی از حقوق خود در این زمینه نیز می تواند تا حدی به شما کمک کند تا هر زمان این حقوق نقض شد بتوانید شکایت و پیگیری های لازم را انجام دهید.

اما حقوق همسایه ها در زمان ساخت و ساز چیست و سازنده چه مواردی را باید رعایت کند؟

در این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

مساله ی اولی که وجود دارد این است که ساخت و ساز باید در ساعات مشخصی انجام بگیرد و تا ساعت ۹ شب به پایان برسد.

استاندارد صدا حدود ۵۵ دسی بل برای ساعات ۷ صبح تا ۱۰ شب و ۴۵ دسی بل برای ۱۰شب تا ۷ صبح است که متاسفانه معمولا این قانون رعایت نمی شود و جریمه ها نیز به درستی انجام نمی شود. هر گونه ایجاد سر و صدا و مزاحمت برای ساکنین و همسایگان خلاف قوانین است.

تخلیه ی مصالح به وسیله ی کامیون و ماشین های سنگین که باعث ایجاد سر و صدای زیاد و به هم خوردن آرامش همسایه ها می شود غیر قانونی است و تخلیه مصالح در روزهای عادی باید بین ساعات ۶ تا ۱۲ صبح و روزهای تعطیل بین ۱۰ شب تا ۳ صبح انجام شود.

ساخت بناها و ساختمان های بلند که باعث از بین رفتن نور و مناظر شهر برای مابقی ساختمان ها می شوند در واقع ممنوع است اما همانطور که همگی می دانیم به هیچ عنوان این قانون اجرا نمی شود.

مسدود کردن پیاده رو ها و معابر برای تخلیه ی مصالح و … ممنوع است مگر در شرایطی با صدور مجوز های مربوطه

بناهای در حال ساخت و ساز باید به شکل ایمنی محصور شده باشند به طوری که در اطراف محل ساخت علائم هشدار دهنده وجود داشته باشند که در روز و شب قابل دیدن باشند.

طبق ماده ۴۰ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان متخلفین از اصول تعیین شده توسط مراجه قضایی مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

همچنین طبق ماده ۱۳۲ قانون مدنی سازنده نمی تواند باعث ایجاد ضرر و زیان به همسایه ها شود و در همه ی امور حق همسایه ها محفوظ است.

در صورتی که سازندگان باعث ایجاد سر و صدا و آلودگی بیشتر از حد متعارف شوند و قوانین ساخت و ساز را رعایت نکنند ساکنین مجاور می توانند از آن ها شکابت کرده و و دادگاه برای بررسی وضعیت افراد متخصص را به محل ساخت فرستاده تا شرایط بررسی شده و با متخلف برخورد شود.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا