مسکن و ساختمان

پایان برج ‌سازی در حریم رضوی

شورای عالی شهرسازی و معماری کشور با هدف حفظ شان و جایگاه حرم رضوی و تداوم هویت معنوی زیارت، ارتقا تسهیلات اقامتی برای اقشار کم درآمد و نیز حمایت از جمعیت مجاور باقیمانده «طرح حریم رضوی» را تصویب کرد.

با گذشت بیش از ٢۵ سال از آغاز طرح توسعه بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام و با افزایش نارضایتی‌های اجتماعی و همچنین در پاسخ به دغدغه‌های مجاوران، زائران، نخبگان محلی و کشوری مبنی بر حفظ جایگاه معنوی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، از انتهای سال گذشته «طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی» در دستور کار قرار گرفت. با توجه به اهمیت مسأله، مراحل تهیه طرح طی بازه فشرده یک ساله و با مشارکت متخصصان ملی و محلی حوزه شهرسازی به انجام رسید.

طرح حریم رضوی با خروج از بن بست «تمکلات اجباری» توانسته است بیش از ٣٠٠٠پلاک را از تملک اجباری خارج و نوسازی پلاک‌های باقیمانده بر پایه ضوابط تسهیل کننده را توسط مردم و ساکنان مهیا کند. افزایش سهم اماکن اقامتی ارزان به دو برابر و افزایش سرانه فضای سبز و سایر کاربری‌های خدماتی نسبت به گذشته را میتوان از مهمترین نتایج طرح مصوب دانست.

جلوگیری از مرتفع‌سازی، حفظ کلیه مساجد و حسینیه ‌ها، ارائه ضوابط ویژه برای آثار فرهنگی و هویتی، احیا ٢٧محور تشرف و نیز رونق‌بخشی به سایر گذرهای تاریخی از دیگر ویژگی‌های طرح حریم رضوی است که مورد تصویب شورای‌عالی معاری و شهرسازی قرار گرفت.

همچنین اختصاص زمین به بیش از ١٠هزار محل پارک خودرو در قالب پارکینگ‌های عمومی در حاشیه محور شارستان با جانمایی مناسب و نیز تقویت حمل‌ونقل عمومی از دیگر دستاوردهای این طرح است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا