نظام مهندسی

اولین کتاب اصول و مبانی حقوق مهندسی ساختمان در کشور به چاپ رسید

حقوق ساخت یا حقوق مهندسی شاخه‌ای جدید و بین رشته‌ای علم حقوق است که جنبه‌هایی مثل حقوق تجارت، حقوق ‌کار، عقود، حقوق اموال، حقوق ثبتی و امثالهم را با دانش مهندسی، اخلاق مهندسی و مسئولیت حرفه ای در هم می‌آمیزد. این روزها حرفه‌هایی چون وکیل ساخت در دنیا رو به توسعه بوده و دانشگاههای مختلف دنیا، رشته حقوق ساخت یا دوره‌های حرفه‌ای مرتبط را راه اندازی کرده اند. در کنار آنها، جامعه بین المللی حقوق ساخت سالهاست که فعالیت خود را شروع کرده و خدمات متعددی ارائه می‌دهد. در بسیاری از کشورهای دنیا برای ورود به حرفه آزمون اخلاق حرفه ای و حقوق مهندسی شرط است و این روزها حقوق ساخت بخش مهمی از حرفه مهندسی ساختمان است. در ایران نیز پس از شکل گیری پرونده‌های حقوقی و کیفری متعدد، مدتی است که مباحث حقوق مهندسی مورد توجه قرار گرفته است.

کتاب با همکاری دکتر مهدی روانشادنیا، دانشیار مهندسی و مدیریت ساخت و مهندس کامیار میررضوی کارشناس رسمی دادگستری و پژوهشگر حقوق مهندسی و با همکاری هیات تحریریه تالیف شده و توسط انتشارات سیمای دانش به چاپ رسیده و در دسترس عموم قرار دارد. دکتر مهدی روانشادنیا از سال ۱۳۸۶ درسهای حقوق ساخت و مدیریت و مقررات پیمان را در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد تدریس می‌کند و مهندس کامیار میررضوی بیست سال است که به جمع آوری پرونده‌های متعدد و نقد و بررسی و برگزاری جلسات آموزشی و تحلیلی پرداخته است.

حقوق

کتاب حقوق مهندسی ساختمان در قالب ده فصل به عناوینی چون مبانی علم حقوق، پدیده های حقوقی، مسئولیت مهندسی، اجرای حق، قوانین و مقررات ساخت، نظام های حاکم بر ساخت و ساز، عوامل اجرای پروژه های ساختمانی، اسناد و روند اجرای پروژه های ساختمانی، بیمه و در نهایت پرونده های قضایی مرتبط با ساختمان می پردازد.  این کتاب حاصل بیش از بیست سال فعالیت حرفه‌ای و پژوهش در چرایی و چگونگی تحقق مسئولیتهای مدنی، کیفری و انتظامی همکاران عضو جامعه بزرگ نظام مهندسی ساختمان کشور است و می‌تواند مرجع مناسبی برای دروس دانشگاهی حقوق مهندسی و حقوق ساخت بوده و مورد استفاده حرفه مندان صنعت ساختمان قرار گیرد.

امید است با انتشار این کتاب زمینه برای تصویب سرفصلهای آموزشی حقوق مهندسی در رشته های مهندسی ساختمان فراهم آمده و با توسعه این علم کمکی به حرفه مندان و به ارتقا صنعت ساختمان شده و همه ذینفعان این صنعت بتوانند از آن بهره مند شوند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا