دانشنامه ساخت و ساز

معرفی مشخصات سیمان با کیفیت

آمارها می گویند نیمی از معضلات ایرانی ها خرید مصالح با کیفیت است. در چند ماه اخیر قیمت مصالح ساختمانی به خصوص سیمان افزایش پیدا کرده و بالا رفتن نرخ ارز از ابتدای امسال باعث شده هزینه تامین مصالح، قطعات و پیمانکاری افزایش چشمگیری داشته باشد. سوالی که در این شرایط ممکن است پیش بیاید این است که : سیمان را از کجا بخریم که کیفیت مناسبی داشته باشد؟

بیایید اول نگاهی کلی به تعریف و تاریخچه سیمان داشته باشیم تا به اهمیت اصلی ترین جزء ساختمانی پی ببریم.

در صنایع ساختمانی ، سیمان به ماده ای گفته می‌شود که برای چسباندن مصالح مختلف به یکدیگر از قبیل سنگ و شن ، ماسه ، آجر و غیره بکار می‌رود و ترکیبات اصلی این سیمان از مواد آهکی است. سیمان یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی است که از قدیم الایام مورد استفاده بشر بوده است. جالب است بدانید قدیمی ترین نوع سیمان که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار گرفته است، گل است. ایران سیزدهمین کشور جهان است که در تولید سیمان باکیفیت نقش اساسی دارد.

سیمان

قبل از اینکه بخواهید عملیات ساخت و ساز را شروع کنید، باید شناخت کلی در مورد سیمان، انواع و کاربرد آن داشته باشید. در حالت کلی سیمان های ساختمانی به دو نوع پرتلند و غیرپرتلند تقسیم می شود. در قدیم، قیر، گچ و آهک قسمت عمده سیمان های غیر پرتلند را تشکیل می داد. لیکن امروزه انواع مواد پلیمری به عنوان سیمان های غیر پرتلند مورد توجه قرار گرفته اند.

مواد پلیمری دارای خواص بسیار گوناگون و مفیدی هستند. البته پاره ای مشکلات خاص خود مانند عدم مقاومت در برابر آتش، تغییر خواص در درازمدت و از همه مهم تر قیمت بسیار بالا هم دارند.

تیپ ۱- سیمان پرتلند معمولی

از این نوع سیمان در ساختن پیاده روها، روسازی جاده ها، پل های بتن مسالح، راه آهن، مخازن، لوله های آب و ملات برای بنایی استفاده می شود.

تیپ ۲- سیمان پرتلند اصلاح شده

این نوع سیمان مقاومت فشاری کمتری به سیمان تیپ ۱ داراست اما برخلاف سیمان پرتلند تیپ ۱، دارای مقاومت خورندگی بیشتری است. این نوع سیمان در فنداسیون سازی، دیواره پلها و دیوارهای حائل و به طور کلی مکانهایی که بتن با خورشید تماس دارد مورد استفاده قرار میگیرد.این نوع سیمان برای ساختمان حجیم استفاده می شود و برای بتن ریزی در محیط سرد توصیه نمی شود. (از شرکت های تولید کننده این نوع سیمان می توان به شرکت سیمان تهران و سیمان شاهرود اشاره نمود).

تیپ ۳- سیمان پرتلند زود سخت شونده

این نوع از سیمان تقریبا شبیه سیمان تیپ ۱ است ولی ریزتر است و زودتر سفت می شود. از این سیمان می توان در محیط های سرد استفاده کنید.

تیپ ۴- سیمان پرتلند با حرارت کم

این نوع سیمان با سرعت پایینی سفت می شود و در جایی مصرف می شود که حرارت تولید شده بتن اهمیت زیادی دارد. این نوع سیمان هم در ساخت ساختمان های حجیم کاربرد دارد.

تیپ ۵- سیمان پرتلند ضد سولفات

این سیمان به سیمان ضد سولفات شهرت دارد و وقتی به کار می رود که بتن در تماس شدید با سولفات قرار داشته باشد. معمولا وقتی خاک یا آب زیررمینی در تماس با ساختمان بتنی قرار دارد از این نوع سیمان استفاده می شود.

سیمان پوزولانی

معمولا شبیه سیمان پرتلند است و در ساخت ملات و مصارف معمولی کاربرد دارد. این نوع سیمان در پروژه های حجیم و در محیط های گرم کاربرد زیادی دارد. توجه داشته باشید که در برای مصلرف معمولی از این نوع سیمان استفاده می شود. استفاده از این سیمان مقرون به صرفه است و اکثر پیمانکاران و سازندگان به منظور کاهش هزینه های پروژه از آن استفاده می کنند.

  • رنگ ایده آل سیمان، خاکستری با سایه سبز روشن است.
  • سیمان نباید تکه های سخت داخل خود داشته باشد. گاهی به دلیل جذب رطوبت هوا، توده هایی در سیمان شکل می گیرد که اصطلاحا کلوخه نامیده می شود، و این نشان دهنده این است که سیمان مرغوبیت ندارد.
  • مقاومت سیمان در طول زمان کم می شود، بنابراین در هنگام خرید تاریخ تولید سیمان را حتما بررسی کنید.
  • سیمان باید نرم و ریز باشد هنگامی که مقداری از آن را در بین دستان خود مالش می دهید احساس زبری نکنید. احساس زبری در سیمان نشان دهنده ناخالصی سیمان است که معمولا با درصدی شن همراه است.
  • سیمان باید نرم و ریز باشد هنگامی که مقداری از آن را در بین دستان خود مالش می دهید احساس زبری نکنید. احساسحتما در هنگام خرید سیمان به دمای آن توجه کنید. سیمان با کیفیت سیمانی است که سرد باشد.
  • می توانید کیفیت و مرغوبیت سیمان را از طریق تست شناور بودن هم بسنجید. به این ترتیب که مقداری سیمان را در یک سطل آب ریخته، ذرات قبل از ته نشین شدن باید مدتی شناور باشند.
  • نکته مهم دیگری که در تشخیص سیمان باکیفیت می توان کمک کننده باشد، بوی سیمان است. کمی سیمان را با مقداری آب مخلوط کرده تا تبدیل به خمیر شود، اگر سیمان ناخالص باشد و با خاک همراه باشد، بوی خاک می دهد.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا