حمل و نقل

برنامه توسعه حمل ونقل ریلی ۳۴ سال زمان می برد

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: اعتبارات بخش حمل ونقل در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کشور عمدتا در دو مجموعه برنامه های ذیل فصل حمل ونقل (غالبا حمل ونقل برون شهری نظیر حمل ونقل جاده ای، ریلی، هوایی، دریایی) و برنامه حمل ونقل شهری و روستایی (عمدتا درون شهری نظیر کمک های دولت به توسعه حمل ونقل عمومی) قرار گرفته است.  اگر دقیق تر به اعداد بودجه پرداخته شود ملاحظه می شود که در سرجمع اعتبارات بخش حمل ونقل، بخش اعتبارات هزینه ای با رشد ۵۲ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ بیشترین افزایش را به خود اختصاص داده است و در مقابل، اعتبارات مرتبط با تملک دارایی های سرمایه ای ۲۶ درصد رشد خواهد داشت.

با پیش بینی نرخ تورم حدود ۳۰ درصدی برای سال ۱۴۰۰، می توان گفت افزایش اعتبارات بخش حمل ونقل در بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ با وجود آنکه عدد مطلق آن افزایش یافته است، رشد منفی خواهد داشت.

بخش عمده ای از گردش مالی و پروژه های بخش حمل و نقل نیز در قالب شرکت های دولتی نظیر شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و سازمان بنادر و دریانوردی مدیریت می شود که اطلاعات هر یک از این شرکت ها در بودجه سال ۱۴۰۰ از یک سطر فراتر نمی رود. هیچ گونه برنامه ای در خصوص این شرکت ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ ارایه نشده و اطلاعی از طرح ها، پروژه ها یا حتی تفکیک سرفصل های هزینه ای و درآمدی این شرکت ها در این لایحه یافت نمی شود. به گفته مرکز پژوهش ها، اعتبار برنامه توسعه حمل ونقل جاده ای در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ معادل ۷۹۰۶۹ میلیارد ریال پیش بینی شده؛ از آنجا که عملیات اجرایی طرح های در دست اجرای این برنامه در سال های بعد هم ادامه خواهد داشت در لایحه بودجه اعتباری معادل ۱۴۹۶۲۶۱ میلیارد ریال برای اتمام عملیات اجرایی طرح های در دست اجرای مذکور پیش بینی شده که با روند اعتبار موجود برای سال های آینده، با فرض ثبات شرایط و تخصیص کامل اعتبارات، پیش بینی می شود حدود ۱۹ سال برای اتمام عملیات اجرایی طرح های این برنامه، زمان نیاز باشد. ضمن اینکه اعتبار برنامه توسعه حمل ونقل هوایی در پیوست شماره ۱ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ معادل ۷۱۲ میلیارد ریال پیش بینی شده که نسبت به اعتبار مصوب قانون بودجه سال ۱۳۹۹ حدود ۱۳.۸ درصد کاهش یافته است.

مرکز پژوهش های مجلس همچنین اضافه کرده طرح برنامه توسعه حمل ونقل ریلی از طرح های در دست اجرای سال های گذشته است و طرح جدیدی در این برنامه برای سال ۱۴۰۰ پیشنهاد نشده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا