دانشنامه ساخت و ساز

بررسی ساختمان ادج «The Edge» / نمونه موفق معماری پایدار

معرفی ساختمان 

این ساختمان که با مساحت ۴۰۰۰۰ مترمربع در سال ۲۰۱۵ در شهر آمستردام هلند ساخته شد، (معماری پایدار) پایدارترین ساختمان اداری دنیا به شمار می آید. طراحی پیچیده آن که با هوشمندی و تکنولوژی پیشرفته تلفیق شده توانسته ۹۸.۳۶% از امتیاز پایداری را بر اساس استاندارد BREEM-NL کسب کند. این ساختمان در حال حاضر دفتر شرکت «Deloitte» است. در ادامه به معرفی وجوه بیشتری از شاخصه های معماری پایدار که در طراحی این ساختمان بکار رفته می پردازیم.

معماری پایدار

معماری پایدار معماری پایدار

آتریوم پنج طبقه

آتریوم نقطه عطف سیستم خورشیدی این مجموعه است. پنل های شبکه بندی شده میان هر طبقه اجازه می دهد هوای مانده فضای اداری در یک فضای باز پخش شود، به سمت بالا حرکت کند و در نهایت هوای تازه مجددا در سقف بازدم شود؛ که خود تشکیل یک تهویه طبیعی را می دهد. همچنین سقف شیبدار این مجموعه باعث شده فضاها نور کافی داشته باشند و همچنین به عنوان عایق صدا در برابر اتوبان مجاور عمل می کند.

معماری پایدار معماری پایدار

فضای کاری

حدود ۲۵۰۰ کارمند در این ساختمان مشغول به کار هستند که تنها ۱۰۰۰ میز در اختیار دارند. این ایده “hot desk” نام دارد. هدف این ایده ارتقاء روابط کاری و مهمتر از آن استفاده بهینه از فضا است. میزها تنها در زمانی که به آنها نیاز است استفاده می شوند. بعضی اتاق های کوچک هم وجود دارند که تنها یک صندلی راحتی برای استراحت و یک لامپ دارند که برای کار با تلفن همراه تعبیه شده اند. همچنین اتاق بازی و اتاق قهوه نیز بصورت مجزا طراحی شده است. یکی دیگر از ایده های این نوع فضای کاری، شکستن روتین های روزانه کارمندان، فضای کاری ثابت و خط فکری بدون انعطاف است.

معماری پایدار

سیستم کنترل مرکزی

یک سیستم مرکزی تمام مصرف انرژی را کنترل می کند که خود باعث کاهش مصرف انرژی گرمایش و سرمایش و روشنایی و نظافت می شود. یکی از فلسفه های معماری پایدار در طراحی این مجموعه این است که هر چیزی با دوره بازگشت کمتر از ۱۰ سال ارزش امتحان کردن را دارد. از این رو سقف دیجیتالی که گران ترین فناوری روز را دارد استفاده کردند که بنا به گفته مهندسین آن دوره بازگشت ۸.۳ سال دارد.

از برنامه هایی که بر روی تلفن های همراه نصب شده، برای پیدا کردن همکار، تنظیم گرمایش و سرمایش، تنظیم برنامه ورزشی، سفارش غذا و… استفاده می شود که توسط شارژهای بی سیم که بر روی تمام میزها تعبیه شده ، قابل شارژ هستند. نکته قابل توجه اینست که هوشمندی حتی در سرویس های بهداشتی هم وجود دارد. زمانی که دستمال تمام می شود بصورت خوردکار یک دستمال برای خشک کردن دست ها فراهم می شود، حتی زمان نظافت بصورت خودکار توسط اینترنت گزارش می شود.

منابع انرژی ساختمان 

سیستم گرمایش و سرمایش در این مجموعه به شکلی پایدار تعبیه شده است. بدین منظور دو منبع آب زیرزمینی در ۱۳۰ متری عمق زمین تعبیه شده، یکی برای آب سرد و دیگری برای آب گرم.

معماری پایدار

ملاحظات روشنایی

در این بنا همه کارکنان می توانند توسط تلفن های هوشمند خود که توسط شرکت فیلیپس برنامه نویسی شده، روشنایی میزکار خود را تنظیم کنند. همچنین ۶۰۰۰ ال ای دی کم مصرف برای روشنایی تعبیه شده که به سنسور دما، حرکت و اشعه ماورابنفش مجهز هستند. این ساختمان به گونه ای جهت گیری و طراحی شده که از انرژی خورشیدی به بهترین شکل استفاده کند.

معماری پایدار

نمای شیشه ای ساختمان «The Edge» باعث می شود فضاهای پشت آن بدون پیش گرمایش از روشنایی کافی برخوردار شوند. نمای جنوبی ساختمان توسط پنل های خورشیدی با بالاترین راندمان پوشیده شده اند. بر روی سقف شیبدار نیز پنل های خورشیدی تعبیه شده است. شایان ذکر است که این مجموعه ۷۰درصد الکتریسیته کمتری نسبت به یک ساختمان اداری متداول مصرف می کند و انرژی بیشتری از مصرف خود تولید می کند.

ماشین های الکتریکی و پارکینگ دوچرخه

زمانی که به پارکینگ مجموعه می رسید یک دوربین با ثبت پلاک خودرو بصورت اتوماتیک گیت را باز می کند و شما را به پارکینگ اختصاصی خود هدایت می کند. پارکینگ دوچرخه هم در این مجوعه بصورت مجزا تعبیه شده و شارژ اتومبیل ها رایگان است.

معماری پایدار

نظافت ساختمان 

سنسورهایی در پنل های روشنایی تعبیه شده که میزان رفت و آمد در آن فضا را ثبت می کنند که در ساعات آخر کار اداری مسولان نظافت و ربات های نظافت را در یافتن محل های کثیف تر کمک می کند.

معماری پایدار

تراس زیست بوم

پرندگان، خفاش ها، زنبور ها و حشرات همسایه های این مجموعه در تراس ضلع شمالی ساختمان هستند که با طراحی یک مسیر سبز، زیست بومی برایشان فراهم شده است.

معماری پایدار

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا