مسکن و ساختمان

متوسط قیمت مسکن و زمین ۱۰۰ درصد افزایش یافت

قیمت هر متر آپارتمان در تابستان امسال در کشور به ۷.۱ میلیون تومان رسید که نسبت به تابستان سال ۹۸ معادل ۹۵.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.مرکز آمار گزارش مربوط به بازار مسکن در فصل تابستان را منتشر کرد. این آمار نشان می‌دهد در بازار مسکن در تابستان امسال، قیمت‌ها افزایشی بوده است و قیمت زمین، مسکن و اجاره‌بها نسبت به تابستان سال ۹۸ رشد را نشان می‌دهد.

بنگاه‌های معاملات ملکی کشور موظف هستند مشخصات تمام معاملات خرید و فروشی که سند آن‌ها از طریق دفتر ثبت اسناد انتقال پیدا می‌کند را در سامانه‎ اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت نمایند. با تکیه بر این اطلاعات، مرکز آمار، بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی آمار مربوط به بازار مسکن را به‌صورت های مختلف مانند آمار ماهانه، فصلی یا سالانه استخراج می‌کنند.

رشد قیمت زمین بیش از ۱۰۰ درصد

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد در یک سال یعنی از تابستان ۹۸ تا تابستان امسال قیمت یک متر زمین یا زمین ساختمان کلنگی ۱۰۱.۸ درصد افزایش‌یافته است. متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در تابستان امسال ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود که نسبت به فصل بهار، ۲۸.۴ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۰۱.۸درصد افزایش داشته است. در این آمار، میانگین زمین یا زمین ساختمان کلنگی ۲۶۷ متر است. کمترین قیمت زمین در این مدت ۱.۱ میلیون تومان قیمت دارد. متوسط بیشترین قیمت زمین معامله‌شده هم در این مدت ۱۵۵ میلیون تومان است.

افزایش قیمت مسکن

با توجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد قیمت مسکن مربوط به قیمت زمین است، رشد قیمت زمین تأثیر مستقیم بر قیمت مسکن دارد. بر این اساس، گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد مسکن هم مانند زمین از تابستان سال گذشته تا تابستان امسال بیش از ۹۵ درصد رشد قیمت دارد. متوسط قیمت فروش هر مترمربع مسکن معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات املاک در کل کشور ۷.۱ میلیون تومان با میانگین مساحت ۱۰۵ مترمربع و متوسط عمر بنای ۱۲ سال بوده است، که نسبت به فصل قبل، ۲۴.۸درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۹۵.۸ درصد افزایش داشته است. کمترین قیمت یک متر مسکن در این مدت حدود ۲ میلیون تومان و بیشترین قیمت هم ۱۳۰ میلیون تومان است.

البته با رشد قیمت مسکن به‌ویژه از ابتدای امسال، برخی آمارها نشان می‌دهد قیمت مسکن در آذرماه روند کاهشی را طی کرده است. این کاهش قیمت، بر اساس آمار اتحادیه مشاوران املاک، در آذرماه در شهر تهران حدود ۱۵ درصد کاهش قیمت مسکن را نشان می‌دهد.ثبات قیمت نسبی در بازار ارز و همچنین چشم‌اندازها نسبت به بهبود روابط اقتصادی و انجام مذاکرات بین‌المللی عوامل مهم در کاهش قیمت مسکن در آذر است؛ البته آمار بانک مرکزی هم نشان می‌داد که در آبان ماه شتاب رشد قیمت مسکن کند شده است. به گفته فعالان بازار مسکن، افت قیمت در این بازار ابتدا خود را با کاهش معاملات نشان می‌دهد اکنون نیز آمار رسمی حاکی از کاهش معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

اجاره‌بها

بر اساس گزارش مرکز آمار قیمت اجاره‌بهای مسکن هم در بازه زمانی تابستان سال گذشته تا تابستان امسال افزایشی بوده است. در این مدت متوسط مبلغ اجاره ماهانه به‌علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع مسکن در کل کشور ۱۹ هزار و ۴۰۰ تومان با میانگین مساحت ۱۰۰ مترمربع و متوسط عمر بنا ۱۴سال بوده است، که نسبت به فصل قبل۱۲.۷ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴۳.۸ درصد افزایش داشته است. کمترین نرخ اجاره‌بها هم در این مدت متری ۲ هزار تومان و بیشترین آن متری ۴۹۰ هزار تومان است.

اختلاف آماری

پیش از آنکه مرکز آمار، گزارش مربوط به بازار مسکن کشور در فصل تابستان را منتشر کند، وزارت راه و شهرسازی، در گزارشی آمار جامعی از بازار مسکن کشور تا آبان ماه امسال را منتشر کرد. اما در گزارش وزارت راه و شهرسازی متوسط قیمت مسکن در کشور متری ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام‌شده بود. البته در این گزارش تأکید شده است که این قیمت با حذف شهر تهران از محاسبه آماری، به ۸.۱ میلیون تومان کاهش می‌یابد. متولیان مسکن در وزارت راه و شهرسازی معتقدند، آمارها مربوط به قیمت مسکن در شهر تهران و آن هم فقط در چند منطقه این شهر، موجب افزایش متوسط قیمت مسکن در کل کشور می‌شود که اگر تهران را از این آمار حذف کنیم متوسط قیمت مسکن در کشور ۷ میلیون تومان کاهش می‌یابد. بااین‌حال با حذف شهر تهران هم از آمار کشوری، قیمتی که وزارت راه و شهرسازی برای مسکن در کل کشور ارائه داده است یک‌میلیون تومان بیش از آمار مرکز آمار است که دلایل مختلفی دارد.

به نظر می‌رسد چون آمار وزارت راه فقط مربوط به مراکز استان‌ها است و قیمت همیشه در مرکز استان نسبت به شهرستان‌ها بیشتر است، بنابراین قیمت متوسطی که وزارت راه و شهرسازی برای یک متر مسکن در کشور اعلام کرده بیش از قیمت اعلامی مرکز آمار است. از سوی دیگر مرکز آمار برای ارزیابی متوسط قیمت مسکن در سطح کشور مسکن با عمر متوسط ۱۲ سال را مدنظر قرار داده است اما در آمار مربوط به وزارت راه و شهرسازی متوسط عمر دخیل نیست. با توجه به اینکه قیمت مسکن نوساز نسبت به مسکن چند سال ساخت، بالاتر است، به‌این‌ترتیب آمار وزارت راه و شهرسازی نسبت به آمار مرکز آمار قیمتی بالاتر را نشان می‌دهد. در آمار وزارت راه و شهرسازی در ۹ ماهه امسال متوسط قیمت مسکن در تهران ۲۷.۷ میلیون، در کشور ۱۵.۲ و در کشور بدون احتساب شهر تهران ۸.۱ میلیون تومان است.

چون منبع انتشار آمار هم در مرکز آمار و هم در وزارت راه و شهرسازی یک منبع یکسان و معاملات ثبت‌شده در بنگاه‌های مشاوران املاک است، بنابراین اختلافات آماری مربوط به جزئیاتی است که هر بخش برای خود در نظر گرفته است.

همچنین مرکز آمار در گزارش خود عنوان کرده که با توجه به اینکه کاهش یا افزایش حجم (تعداد) معاملات در شهرهای بزرگ، باعث کاهش یا افزایش شدید متوسط (حسابی) قیمت در سطح استان یا کشور می‌شود، از متوسط تعدیل‌شده (وزنی) استفاده‌شده تا بتوان با حذف اثر حجم معاملات، تغییرات واقعی قیمت را مشخص کرد. در ضمن وزن‌های مورداستفاده بر مبنای واحدهای مسکونی دارای سکنه در سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ به‎روز شده است.

باید به این نکته هم اشاره کرد که آمار وزارت راه و شهرسازی تا آبان امسال است اما آمار مرکز آمار مربوط به فصل تابستان و مقایسه آن با تابستان سال گذشته است.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا