مسکن و ساختمان

نحوه محاسبه قیمت مسکن ملی چگونه است؟

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن که پیامک دریافت نکرده اند تا پایان آذرماه فرصت دارند مدارک را بارگذاری و ۴۰ میلیون تومان را واریز کنند گفت: قیمت متری ۲.۷ میلیون تومان اعلام قیمت نهایی نبود بلکه فراخوان ساخت بود؛ با توجه به نوسانات نرخ مصالح ساختمانی نمی توان از هم اکنون برآورد دقیقی از هزینه ها داشت و بازار آزاد تعیین کننده قیمت است.

محمود محمودزاده اظهار کرد: با توجه به تعطیلات کرونایی هفته های اخیر تا آخر آذرماه به آن دسته از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن که پیامک دریافت نکرده یا آورده خود را به میزان حدود ۴۰ میلیون تومان تکمیل نکرده بودند فرصت داده شد تا نسبت به ثبت نام و تکمیل وجه اقدام کنند. اما کسانی که پیامک دریافت کرده و اصلا آورده نداشتند حذف شده اند.

وی افزود: مبلغ ۴۰ میلیون برای ثبت نام اولیه است. مابقی هزینه ساخت نیز با خود متقاضیان خواهد بود. تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان نیز تسهیلات بانکی پرداخت می شود. متقاضیان باید با توجه به قیمت تمام شده و هزینه هایی که دستگاه مجری اعلام می کند بر اساس زمان بندی، مبالغ مورد نظر را واریز کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه از نیمه دوم آذرماه به متقاضیانی که پیامک دریافت نکرده اند، پیامک ارسال می شود گفت: از روزی که تاییدیه را می دهند طبق شیوه نامه ۱۵ روز فرصت دارند مدارک خود در سامانه اقدام ملی به نشانی tem.mrud.ir  بارگذاری و وجوه اولیه را واریز کنند. فرجه های زمانی برای این افراد برایشان رعایت خواهد شد. یعنی تا پایان آذرماه ثبت نام مرحله اول تعیین تکلیف نهایی می شود.

محمودزاده در پاسخ به این سوال که مرحله دوم ثبت نام مسکن ملی چه زمانی خواهد بود، اظهار کرد: هنوز برای نام نویسی مرحله دوم تصمیم قطعی گرفته نشده است. به بسیاری از استانها و شهرها که ثبت نامشان نهایی شده گفتیم که ظرفیت جدید را اعلام کنند. شهرهایی نیز تامین زمین جدید کردند. برخی ظرفیتهای خود را برای ما ارسال کرده و برخی در حال ارسال هستند. همه موارد جمع بندی و تاریخ نام نویسی دور جدید اعلام می شود اما فعلا نمی توانیم تاریخ مشخصی را اعلام کنیم. زیرا در طی فرآیند پروژه اقدام ملی سعی کرده ایم هر تاریخی را که گفته ایم عملی کنیم.

وی درباره قیمت متری ۳ میلیون تومان مسکن ملی که چند روز قبل از سوی بنیاد مسکن اعلام شد گفت: از ابتدای پروژه اقدام ملی قیمتی را گفتیم اما همواره بیان کردیم که واحدها بر اساس قیمت تمام شده عرضه می شود. تمام تلاش دولت این است که قیمت تمام شده را پایین بیاورد ولی این به معنای این نیست که قیمت ثابتی را از هم اکنون برآورد و اعلام کنیم؛ زیرا اولا دولت این واحدها را نمی سازد و در دست بخش خصوصی است، دوما دولت تولید مصالح ندارد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود: مصالح ساختمانی طرح اقدام ملی از طریق بورس تامین می شود و بازار آزاد، تعیین کننده قیمت ها است. قیمت ۲.۷ میلیون تومانی که بر اساس هزینه های سه ماهه دوم استخراج شد اعلام قیمت نهایی نبود بلکه فراخوان ساخت بود که بر اساس فهرست بها تعیین شد. بدین صورت که بر اساس ضرایبی که اعلام رسمی می شود آنها هم اضافه خواهد شد. هرچقدر پروژه زمان ببرد یا نرخ مصالح بالا و پایین شود روی این عدد تاثیر می گذارد. بنابراین نمی توان گفت که این عدد بالاتر یا پایین تر نخواهد رفت بلکه با توجه به شرایط بازار آزاد تعیین می شود.

مسکن ملی در یک نگاه

شهریوماه ۱۳۹۸ طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس جمهور کلنگ زنی شد. اولین واحدها از این پروژه ۴۰۰ هزار واحدی به تعداد ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد در روز یکم آبان ماه ۱۳۹۹ به دستور رئیس جمهور افتتاح شد. این پروژه از طریق آورده متقاضیان و ۱۰۰ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد ساخته می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود ۴۰ میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه های تابستان ۱۳۹۹ به متری ۲.۷ میلیون تومان می رسد. ثبت نام مرحله اول به پایان رسیده و متقاضیان واجد شرایط برای بارگذاری مدارک خود باید به سامانه tem.mrud.ir مراجعه کنند. مهلت بارگذاری مدارک  و افتتاح حساب، پایان مهر ماه اعلام شده بود که تمدید شده است. در صورت  عدم واریز وجه یا انصراف متقاضیان اولیه، افرادی از لیست رزرو جایگزین آنها می‌شوند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا