دانشنامه ساخت و ساز

تعریف برج خنک کننده و مزایای آن

در واقع امروزه برج خنک کننده در اکثر مکان های بزرگ و کوچک اعم از کارخانجات کوچک و بزرگ و ساختمان های مسکونی و تجاری بزرگ به یکی از ضروری ترین و مهم ترین دستگاه ها تبدیل شده است. کاربرد اصلی Cooling Tower ، خنک کردن آب و سیالات دیگر است به همین علت از این دستگاه در تهویه مطبوع و صنعت به وفور استفاده می شود.

برج خنک کننده

از آنجایی که ساخت و تولید این برج ها نیازی به تکنولوژی بسیار بالایی ندارد لذا این برج ها در حد بسیار گسترده در همه کشورها خصوصا کشور ما تولید می شود. این برج ها به دلیل شرایط فیزیکی و شیمیایی خاصی که دارند معمولا دچار مشکلات و اختلالات نمی شوند. برای اشنایی بیشتر با برج های خنک کن با ما همراه باشید.

در واقع برج خنک کن نوع خاصی از مبدل حرارتی است که در این دستگاه، گرمای آب با تماس مستقیم با هوا به اتمسفر منتقل می شود. به طور کلی اساس کار این دستگاه بر مبنای اصول اولیه فرﺁیند تبخیر است. به این صورت که حجم زیادی از آب خنک می شود تا دوباره برای ورود به تجهیزات مورد نظر مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل است که امروزه در صنایع از این برج بسیار استفاده می شود چرا که آب خنکی که برای صنایع نیاز است بعد از انجام ماموریت به برج خنک کننده برمی گردد و سرد می شود. از جمله صنایعی که برج خنک کننده استفاده می شود می توان به نیروگاه‌ ها، پتروشیمی‌ ها، پالایشگاه‌ ها و .. اشاره کرد.

به طور کلی عملکرد این برج به این صورت است که با ایجاد سطح وسیع و تماس آب با هوا سبب شدت بخشیدن به تبخیر آب می شود. از آنجایی که فرایند تبخیر یک فرآیند گرماگیر است لذا این فرﺁیند سبب می شود آب سریع تر خنک شوند. در واقع می توان گفت که عمل خنک شدن آب به علت از دست دادن گرمای نهان تبخیر است. به این گونه که با تبخیر شدن مقدار کمی آب، مقدار زیادی آب خنک می شود. در واقع کاربرد برج خنک کننده در صنایع به این دلیل است که اگر بخواهیم در دستگاه های به هر دلیلی آب را به گردش درآوریم نیاز است که حتما گرمای آب گرفته و دفع شود که با به کارگیری برج های خنک کننده این فرایند انجام می شود.

برج خنک کننده

مزایای برج خنک کننده

یکی از مهم ترین مزایای برج خنک کننده این است که این مبرد به دلیل تولید آسان و انبوه به راحتی در دسترس است. همان طور که اشاره کردیم این دستگاه برای خنک کنندگی آب و سیالات دیگر است اما معمولا مصرف آب در این دستگاه ها بیشتر است. دلیل این امر هم این است که قدرت سرد کنندگی آب نسبت به سایر سیالات در حجم برابر بیشتر است. به دلیل کم بودن هد پمپ در این مبدل حرارتی، هزینه کمی برای بهره برداری آن نیاز است. از دیگر مزایای این مبرد مصرف انرژی بسیار پایین و نگهداری بسیار ﺁسان آن است.

 

انواع برج خنک کننده بر اساس روش انتقال حرارت در واقع برج های خنک کننده بر اساس روش انتقال حرارت به سه گروه زیر تقسیم بندی می شوند:

برج خنک کننده مرطوب یا خیس یا مدار باز: در این نوع مبدل ها نقش اصلی بر عهده آب است. هدف اصلی این نوع دستگاه ها هم خنک کردن همین سیال است. در واقع این نوع مبدل ها خود شامل انواع مختلفی هستند و در صنعت نیز به وفور مورد استفاده قرار می گیرند. عملکرد این برج ها به این صورت است که آب مورد نظر برای خنک شدن از واحد به برج پمپ می شود. سپس با تبخیر آب در هوای ورودی سبب می شود که دما کاهش یابد.

برج خنک کننده مرطوب- خشک یا مدار بسته: اساس کار این نوع برج ها نیز مانند برج های مدار باز است تنها تفاوتشان این است که در این برج ها سیال با هوای خنک کننده تماسی ندارد.

برج خنک کننده خشک: در این برج ها برعکس برج های مرطوب آب نقش اصلی برای خنک کردن را ندارد. در واقع این نوع مبدل ها مناسب برای مکان هایی هستند که دسترسی کافی به آب ندارند. به همین علت معمولا از این دستگاه ها در مکان هایی که آب کافی برای خنک کردن برج ندارند استفاده می شود.

برج خنک کننده

از آنجایی که در این مبردها آب نقشی ندارد لذا عمل خنک کردن آب بر عهده برج های سینی دار است که این عمل را به صورت مرحله ای انجام می دهند. لازم به ذکر است بدانید این نوع برج های خنک کننده نیاز به هزینه بالا برای ساخت و نگهداری و همچنین کنترل سیستم دارند و به همین علت این روش برای هیچکس صرفه اقتصادی ندارد و استفاده از آن معمول نمی باشد.

عملکرد این نوع برج ها به این صورت است که گرما بدون مصرف آب مستقیما وارد اتمسفر می شود و انتقال حرارت نیز توسط یک سطح انجام می شود. در واقع این روش از خنک کردن مناسب سیال های فرایندی است. گفتنی است انواع برج خنک کننده فقط به همین چند مورد ختم نمی شود بلکه این برج ها از براساس معیارهای دیگری همچون نوع مکش هوا و جهت حرکت هوا و آب نیز تقسیم بندی می شود. دسته بندی برج های خنک کننده بر اساس نوع مکش هوا شامل مکش طبیعی و مکش مکانیکی است و دسته ‌بندی بر اساس جهت حرکت هوا و آب شامل جریان متقاطع و جریان غیر هم جهت می باشد.

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا