دانشنامه ساخت و ساز

اجرای گودبرداری ساختمان

منظور از پی کنی و گودبرداری انجام عملیات گودبرداری ساختمان  محل پی ساختمان ها و دیوار های حایل ، لوله ها ، پایه پل ها در محوطه ساختمان و نظایر آن با دست یا ماشین آلات مناسب طبق رقوم های خواسته شده در نقشه ها و دستور العمل دستگاه نظارت است. درکلیه مراحل پی کنی و گودبرداری خاک هایی که از چسبندگی مناسبی برخوردار هستند به جهت اقتصادی ، بهتر از از جبهه خاکبرداری ( دیواره پی کنی) به عنوان قالب استفاده گردد.

پی کنی باید طبق نقشه ، مشخصات و دستورالعمل دستگاه نظارت در ابعاد و اندازه خواسته شده انجام شود. پی کنی بیش از ابعاد عمودی و افقی از لحاظ اقتصادی و اجرایی مقرون به صرفه نمی باشد. در صورتی که از جبهه ی خاکبرداری شده برای اجرای کار های بتنی با تمهیدات لازم (استفاده از پلاستیک و …) نتوان استفاده نمود و بستن قالب اجتناب ناپذیر باشد می توان با تایید دستگاه نظارت به میزان مورد نیاز و حداکثر ۷۰ سانتیمتر در پایین ترین نقطه به ابعاد پی کنی اضافه نمود.

گودبرداری ساختمان

در هنگام استفاده از ماشین آلات در عملیات خاکبرداری لازم است تا ۱۵ سانتیمتر رقوم نهایی گودبرداری با دست صورت گیرد تا رقوم و شیب های داده شده در نقشه های اجرایی تنظیم و رگلاژ شود. محل های پی کنی باید از نفوذ آب برف ، یخ یا پرشدن با هرگونه مصالح و ضایعات محفوظ شوند. به منظور جلوگیر از نفوذ آب بسته به مورد باید از روش های متداول نظیر احداث دیوار آب بند ، پلاستیک ، سپر کوبی ، انحراف مسیر آب زهکشی ، پمپاژ و … استفاده شود.

۱ .روش مهار سازی ۲ .روش دوخت به پشت ۳ .دیواره ی دیافراگمی ۴ .مهار متقابل ۵ .اجرای شمع ۶ .سپر کوبی ۷ .اجرای خرپا ۸ .روش پلکانی یا منبری ۹ .روش جزء به جزء.

از روش های فوق، روش ها ی اجرای شمع، مهار متقابل، سپر کوبی، اجرای خرپا و روش پلکانی متداول می باشد که مختصرا به توضیح آنها پرداخته می شود. 

 

اجرای شمع

در این روش قبل از گودبرداری محل شمع ها در حریم زمین گود به فواصل ۳ تا ۵ متر مشخص و اقدام به حفر چاه هایی معمولا به قطر ۸۰ الی ۱۰۰ سانتیمتر عمق این چاه ها به اندازه ارتفاع گود برداری بعلاوه ۲۵ تا ۳۵ سانتیمتر ارتفاع گود برای اصول طول گیرداری لازم می باشد. سپس توسط آرماتور های طولی و خاموت های دور پیچ، چاه کنده شده را مسلح و بتن ریزی می کنیم و اقدام به گودبرداری با رعایت حریم شمع ها می کنیم. از مزیت های این روش می توان به سرعت بالای عملیات اجرایی، پایین بودن هزینه عملیات در پروژه های بزرگ و دست و پا گیر نبودن اشاره کرد.

استفاده از این روش تا عمق ۵ متر اقتصادی می باشد و برای گودبرداری های با عمق زیاد می توان از مهار مایل اتکا به شمع استفاده کرد. تا اجرای شمع بتنی مقرون به صرفه باشد. همچنین از شمعهای پیش ساخته می توان به جای شمع های درجا بهره برد. ولی در پروژه های شهری بدلیل مشکلات اجرایی، شمع ها باید بصورت درجا اجرا شود..

گودبرداری ساختمان

مهار متقابل

این روش مشابه مهار شمع است. با این تفاوت که در داخل چاهک ها بجای بتن و میلگرد، پروفیل های فولادی H یا شکل را مطابق با محاسبات و نقشه های اجرایی قرار می دهیم. عمق چاه های مانند روش اجرای شمع می باشد، ولی طول پروفیل ها را طوری انتخاب می کنیم که انتهای فوقانی آن تا حدی بالاتر از تراز فوقانی گود قرار گیرد. سپس قسمت فوقانی پروفیل را به کمک تیر یا خرپاهایی به یکدیگر متصل می کنیم و آنگاه اقدام به گودبرداری می کنیم. اگر عمق گود تا حدی پایین تر رفت، میتوان برای اطمینان بیشتر، در نقاط دیگری از ارتفاع پروفیل قائم نیز سیستم مهار متقابل را اجرا کرد. همچنین در سیستم مهار متقابل، باید در جهت عمود بر سیستم یا همان جهت عمود بر طولی استفاده کرد. برای اطمینان از پایداری پروفیل ها میتوان قسمت های تحتانی پروفیل که در پایین ترین تراز چاه قرار دارد را حداقل تا عمق ۱ متر مسلح و بتن ریزی کرد. این روش در گودبرداری های با عرض کم مناسب میباشد و از مزیت ها ی آن می توان سرعت اجرای بالا، هزینه کمتر و جا گیر نبودن را اشاره کرد

 

روش سپر کوبی

این روش در مواردی که خاک محل خیلی سست و ریزشی است، و اطراف محل گودبرداری دارای فضای کافی برای کارکردن دستگاه سپر کوب (چکش) باشد، بهتر است مورد استفاده قرار گیرد. در این روش ابتدا در اطراف گود سپر ها را با احتساب طول گیرداری در زمین می کوبیم و سپس اقدام به گود برداری می کنیم. در خاک های سست و در گودبرداری های با ارتفاع و عرض زیاد، باید از پشت بند ها و قید های فشاری فلزی استفاده شود.

 

اجرای خرپا

یکی از روش های متداول اجرای سازه های نگهبان، اجرای خرپا است که این روش در مناطق شهری کاربرد دارد. جهت اجرای خرپای سازه نگهبان، دو روش مورد استفاده قرار می گیرد. در روش اول که مطمئن تر ولی اجرای مشکل تری دارد، ابتدا مانند روش اجرای شمع، چاه های دستی در محل عضو های قائم خرپا حفر می کنیم. این چاه ها مانند روش های قبلی است و انتهای چاه ها را به طول کافی آرماتور بندی کرده و عوض قائم خرپا را در بیرون آن قرار میدهیم و سپس بتن ریزی میکنم. حد فاصل بین پروفیل قائم و خاک را به نحو مناسبی با مصالح ساختمانی پر میکنیم ( آجر چینی با ملات ماسه سیمان) سپس خاک قسمتها ی وسطی پلان را گودبرداری کرده و حریم همسایه ها را هم با شیب مناسبی خاک برداری می کنیم. سپس فونداسبون عضو مایل خرپا را اجرا کرده و عوض مایل خرپا را از یک طرف به بالای عضو قائم و از طرف دیگر به صفحه فونداسیون اجرا شده در امتداد شیب خاک متصل می کنیم و خاک برداری قسمت شیبدار را مرحله به مرحله از بالا به پایین انجام میدهیم و به طبع آن عضو های افقی و قطری خرپا را وصل میکنیم.

 

روش پلکانی یا منبری

در این روش ابتدا وسط پلان را بصورت شیبدار خاک برداری می کنیم سپس محل پلکان ها را با توجه به پلان فونداسیون در فواصل حداکثر ۶ متر و به عرض کافی خاک برداری می کنیم. آن گاه پلکان ها را با استفاده از اجر یا لاشه سنگ و با ملات خاک و گل بصورت پلکان وزنی در مقابل حریم خاک برداری و در محل کنده شده اجرا می کنیم. و در نهایت خاک برداری سایر قسمت ها را به اتمام رسانده و حدالامکان دیوار حائل دائمی را سریعتر اجرا می کنیم و در صورت استفاده از آجر با ملات ماسه سیمان، عیار سیمان مصرفی در حد ۱۰۰ کیلو گرم بر متر مکعب استفاده شود تا مشکلی برای ایجاد پلکان نداشته باشیم.

 

روش جزء به جزء

این روش در مواردی که عمق گودبرداری کم و ساختمان همسایه ناپایدار باشد مورد استفاده قرار می گیرد. در این صورت خاک به صورت جزء به جزء با عرض کم، توام با شمع کوبی و آجر چینی یا سنگ کوبی زیر ستون های همسایه خاک برداری می شود. استفاده از معماران تجربی و مجریان ذی صلاح در این مورد توصیه می شود و نوع خاک در این روش بسیار مهم می باشد.

لیست شرکت های گودبرداری در تهران

  1. حفار پایدار تهران
  2. تهران کمپرسور
  3. شرکت معدنی آهن آجین (آجیکو)
  4. پیشگامان تجارت پرنیان
  5. شرکت کوه شکن (آتشکاری – لرزه نگاری)

 

 

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا