مسکن و ساختمان

ساخت‌و ساز غیر مجاز هویت شهری تهران را به خطر انداخته‌است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران گفت: ساخت و ساز غیر مجاز در حاشیه شهرها و روستاهای استان، هویت معماری شهری استان تهران را به خطر انداخته‌است.

«عبدالرضا چراغعلی» افزود: طی سه دهه گذشته به خاطر جاذبه‌های استان تهران و تمایل سایر هموطنان برای خانه دار شدن در این استان، معماری شهری و شهرنشینی مورد هجوم قرار گرفته‌است.

وی یادآورشد: این مساله به ویژه طی یک‌سال گذشته با افزایش قیمت مسکن و مصالح ساختمانی شدت بیشتری پیدا کرده‌است.

چراغعلی به تعداد احکام صادر شده طی هفت سال گذشته برای تخریب و رفع تصرف ساخت و سازهای غیر مجاز در استان تهران اشاره کرد و اظهار داشت: پنج دستگاه منابع طبیعی و آبخیزداری، راه و شهرسازی، حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی و آب منطقه ای در استان، ۱۹ هزار و ۱۳۴ حکم در این زمینه صادر کرده‌اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران گفت: از این تعداد حکم صادر شده، ۱۸ هزار و ۳۸۹ مورد اجرا شده که از این میان ۱۳ هزار و ۲۲۰ مورد منتج به تخریب بنای غیر مجاز شده‌است.

وی خاطرنشان کرد: با تخریب این میزان بنا و ساخت و ساز غیر مجاز، ۶۵ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مربع از زمین های استان تهران آزاد شد.

چراغعلی اعلام کرد: بیشترین میزان ساخت و سازهای غیر مجاز در محدوده و حریم شهرها در سال ۱۳۹۸،  به ترتیب در شهرستان های ملارد، دماوند و شهریار بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه این وضعیت ساخت و ساز غیر مجاز در روستاها متفاوت از شهرهای استان تهران است،  اضافه کرد: در سال گذشته، روستاهای شهرستان های دماوند، فیروزکوه، ملارد،  پردیس، قرچک و ری به ترتیب شاهد بیشترین میزان ساخت و ساز غیر مجاز در داخل بافت روستایی بودند.

وی به اقدامات انجام شده طی ۶ ماهه نخست سال جاری اشاره و بیان کرد: شناسایی ۱۲ هزار و ۸۱۸ مورد تخلف انجام شده از قبیل تصرف، دیوار کشی، احداث بنا، فنس کشی، حصار کشی و تغییر کاربری، توقف هشت هزار و ۵۹۸ مورد تخلف ساخت و ساز غیر مجاز و اقدام قانونی و صدور ۲ هزار و ۴۲۰ حکم قضایی با پیگیری منابع طبیعی و آبخیزداری، راه و شهرسازی، حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی و آب منطقه ای استان از جمله این اقدامات محسوب می‌شود.

چراغعلی ادامه داد: اجرای ۲ هزار و ۱۳۶ مورد از احکام قضایی با محوریت فرمانداری‌ها و مشارکت همه دستگاه‌های ذیربط و آزاد سازی هفت میلیون و ۳۸۵ هزار متر مربع از اراضی تغییر کاربری یافته از دیگر اقدامات انجام شده طی ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ به شمار می آید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران با بیان اینکه نظارت ها بیش از پیش بر روند ساخت و ساز در حریم شهرها و روستاهای این استان ادامه دارد، گفت: باید با جدیت با متخلفان برخورد کرد تا مانع از تداوم روند این تصرف‌ها و به‌هم ریختن هویت معماری شهری و روستایی تهران شد.

ساخت و ساز غیر مجاز در استان تهران یکی از ۱۸ معضل بزرگ شناسایی شده در این استان محسوب می شود و در اسناد توسعه ای نیز بر لزوم مدیریت و مقابله با آن تاکید شده‌است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا