دانشنامه ساخت و ساز

۷ روش برای استفاده از رنگ سال در دکوراسیون خانه

استفاده از رنگ سال در دکوراسیون

سال‌هاست که موضوعی به نام رنگ سال، بحث داغ بسیاری از رسانه‌هاست. جالبه که رنگ سال، یک امر جهانیه و تقریبا روی رنگ همۀ محصولات تولیدی، تأثیر می‌ذاره. یک رنگ انتخاب می‌شه  ( آبی ) و ناگهان وقتی در بازار قدم می‌زنید، احساس می‌کنید یکی یک سطل رنگ خیلی بزرگ، روی همۀ محصولات خالی کرده.
اما تا به حال فکر کردید که اصلا رنگ سال از کجا اومده؟ برای چی باید یک رنگ به عنوان رنگ سال انتخاب بشه؟ چه کسی رنگ سال رو انتخاب می‌کنه؟ خوب اگه دوست دارید جواب این سوالا رو بگیرید، خوب جایی اومدید!

 

تاریخچۀ رنگ سال


شرکت پنتون (pantone)، در شهر کارلستات نیوجرسی قرار داره که شهرت اصلی اون، به دلیل سیستم رنگ پانتون که فضایی رنگی و اختصاصیه که به ویژه در صنایع چاپ استفاده می‌شه. سیستم تطبیق رنگ پانتون، سیستمیه که برای تولید رنگ استاندارد استفاده می‌شه.
استانداردهای رنگ پنتون، یکی از سیستم‌های استدانداردیه که توسط مرجع بین‌المللی رنگ یا International Color Authority (ICA) استفاده می‌شه.
از سال ۲۰۰۰ میلادی، شرکت پانتون، هر سال یک رنگ رو به عنوان «رنگ سال» انتخاب می‌کنه. این شرکت، دو بار در سال، در پایتخت اروپا یک جلسه محرمانه با نمایندگان گروه‌های استاندارد رنگی کشورهای مختلف برگزار می‌کنه. بعد از دو روز پر از ارائات و مباحثه، یک رنگ رو برای سال آتی انتخاب می‌کنند.
پنتون رنگ سال ۲۰۲۰ رو اعلام کرد: آبی کلاسیک! این رنگ ساده و غنی، رنگ مورد علاقه بسیاری از طراح‌های داخلی است؛ چرا که به روش‌های مختلفی می‌توان از آن استفاده کرد.

رنگ سال
رنگ سال

 

استفاده از یک مبل آبی رنگ بزرگ


کایتلین موری که یکی از طراحان و بنیانگذاران طراحی دکوراسیون در لوس آنجلس است، در مصاحبه‌ای گفت: «من طرفدار مبل‌های بزرگم و به نظرم استفاده از رنگ‌ها و سایه‌های مختلف با مبل مخملی بسیار زیبا می‌شه.»
همانطور که در عکس بالا می‌بینید، رنگ‌های گرم‌تر در ترکیب با مبل آبی و نرم ترکیب بسیار زیبا و جذابی را به‌وجود می‌آورند.

رنگ مبلمان
رنگ مبلمان

 

رنگ آبی کلاسیک

را در یکی از دیوارهای خود به کار بگیرید طراح داخلی دیگری به نام جرد اپس می‌گوید که او معمولا از رنگ آبی تیره به‌عنوان رنگ دیوار استفاده می‌کند. البته نه همه دیوارها! ستون یا تکه دیوار کوچکی را انتخاب می‌کند و رنگ اکسنت آبی را برای آن برمی‌گزیند. البته او می‌گوید که آبی تیره را برای فضای اصلی هم استفاده کرده است؛ و فقط به نوع و اندازه اتاق بستگی دارد.
«من یک بار تمام دیوارهای یک اتاق کار در خانه را آبی کردم و نتیجه خیلی خوبی گرفتم. اتاق کار حس و حال لاکچری و عمیقی پیدا کرده بود. ولی برای اتاق خواب یا پذیرایی بهتره به عنوان رنگ اکسنت استفاده بشه».

رنگ آبی
رنگ آبی

 

یک کابینت یا میز آبی رنگ،

به دستشویی و حمام بی‌رنگ شما حس و حال دیگری می‌بخشد.  اشلی مور این فضای سرویس بهداشتی را با استفاده از یک کابینت آبی تیره طراحی کرده است.
«من همیشه عقیده داشتم که آبی رنگیه که به همه‌ی رنگ‌ها میاد و خیلی خوشحالم که این رنگ به‌عنوان رنگ سال ۹۹ انتخاب شد! آبی کلاسیک به روش‌های مختلفی می‌تونه استفاده بشه. اپن آشپرخونه، کابینت‌های سرویس بهداشتی یا کابینت‌های دیگه؛ همه‌ی این‌ها گزینه‌های خوبی هستند».

رنگ آشپزخانه
رنگ آشپزخانه

 

یک قالیچه‌ی آبی رنگ می‌تواند فضای باز را بهتر تجمیع کند


اینجا از یک قالیچه‌ی آبی استفاده شده است و فضای آشپزخانه بدین وسیله از فضای پذیرایی جدا شده است. یکی از راه‌های جدا کردن فضاها در طراحی دکوراسیون ، تغییر رنگ است.
هنگامی که از یک رنگ خوش‌تان می‌آید، با ترکیب‌های بافت و جنس‌های مختلف از همان رنگ بازی کنید؛ نتیجه‌ی خوبی می‌گیرید.

قالیچه
قالیچه

 

هیچ اجباری نیست که رنگ آبی کلاسیک، تنها آیتم رنگی فضای شما باشد


اینجا یک پذیرایی می‌بینید که با رنگ‌های بسیاری تزئین شده است. صندلی‌های آبی رنگ هستند و با یک کتابخانه‌‌ی رنگی و دو تابلوی هنری بزرگ هماهنگ شده‌اند.
با این که آبی، رنگ بسیار بولدی است، از آن نترسید! و حتی در استفاده از آن رنگ‌های دیگر را نیز در نظر بگیرید.

رنگ آبی
رنگ آبی

 

آبی می‌تواند در وسایلی مانند بالش، گلدان و قاشق چنگال نیز خودش را نشان بدهد


کوسن‌های آبی رنگ را با مبل‌های چرم استفاده کنید. حتی می‌توانید جزئیات آبی‌رنگی به گلدان‌ها، فرش‌ها، پتو و ملحفه‌ها و حتی وسایل آشپزخانه اضافه کنید.
به مغازه‌های آنتیک فروشی و دست دوم هم سر بزنید. این رنگ در زمان‌های بسیاری مد بوده است.
می‌توانید چند بشقاب دیوارکوب آبی رنگ در آشپزخانه خود اضافه کنید. یا یک گلدان روی میز پاتختی خود بگذارید. راه‌های بسیاری برای استفاده از این رنگ فوق‌العاده وجود دارد.

تخت خواب آبی
تخت خواب آبی

 

سرزمین هایی که به صورت طبیعی رنگ آمیزی شده اند

 

سرزمین هایی که به صورت طبیعی رنگ آمیزی شده اند

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا