عکس

نسیم نوآورانه‌ی طراحی داخلی در اندرونی خانه‌های ایرانی

کتاب “پشت پرده‌های بسته” به نوآوری‌ های تازه در طراحی داخلی ایران می‌پردازد و نمونه‌هایی از ترکیب سنت و مدرنیته به دست می‌دهد. این کتاب با ابتکار لنا اشپت شکل گرفته که سفرهای متعددی به ایران داشته است.

 

پرده‌برداری از اندرونی‌های منحصر به فرد

به تازگی کتابی تحت عنوان “پشت پرده‌های بسته” به ابتکار لنا اشپت به انتشار رسیده که در آن نمونه‌های متفاوتی از طراحی داخلی ایران معرفی شده‌اند. در این “اندورنی‌های منحصر به فرد” عناصر معماری و طراحی شرقی و غربی با یکدیگر پیوند خورده‌اند. صاحبان این خانه‌ها در اکثر موارد طعم زندگی و یا تحصیل در خارج از کشور را چشیده‌اند. برخی از آنها نیز به صورت مستقیم با هنر سر و کار دارند.

 

بهشتی مدرن

یکی از خانه‌هایی که در کتاب “پشت پرده‌های بسته” معرفی شده‌اند، “بهشتی مدرن” در قلب اصفهان است. در این خانه گچ‌بری، آینه‌کاری‌، و کاشی‌کاری‌هایی را می‌توان دید که در کنار مبلمانی به سبک طراحی اسکاندیناوی قرار گرفته‌اند. استفاده از شیشه‌های رنگی نوری ویژه به فضاهای این خانه می‌بخشد.

 

فضایی منحصر به فرد

حمام این خانه نیز منحصر به فرد است. کاشی‌هایی با رنگ‌های گرم و همچنین استفاده از درهای چوبی فضایی مطبوع پدید آورده‌اند. در سقف در بالای وان پنجره‌ای هشت ضلعی تعبیه شده که در روز فضا را روشن می‌کند و در هنگام شب امکان نگریستن به آسمان را فراهم می‌کند.

 

تلفیق شرق و مدیترانه

در خانه‌ای دیگر که در کتاب “پشت پرده‌های بسته” معروفی شده، عناصر شرقی با رنگ‌ها و طراحی‌های سواحل مدیترانه به ویژه در اسپانیا پیوند خورده‌اند. این خانه که در قلب اصفهان و در نزدیکی بازار واقع است، قرار بود تخریب شود و به جای آن یک پارکینگ بزرگ احداث گردد. صاحب آن اما در بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ میلادی دست به بازسازی و مرمت این خانه‌ی قدیمی زد. حیاط این خانه نیز رنگ و بوی سواحل مدیترانه را دارد.

 

فضایی باز

سفر به شمال برای اکثر استرس‌زده‌های تهران فرصتی است برای تنفس و آرامش. برخی که از شرایط و امکانات لازم برخوردارند، زندگی را به منطقه‌ی سرسبز شمال منتقل می‌کنند. یکی از خانه‌های ساحلی که در کتاب “پشت پرده‌های بسته” معروفی شده، در کلارآباد مازندران قرار دارد. در آرایش داخلی این ویلا از جمله در آشپزخانه از بتون استفاده شده است. یکی از ویژگی‌های بارز این ویلا فضای باز آن است.

 

سنت و مدرنیته

در تقریبا تمامی خانه‌هایی که داستان آن‌ها در “پشت پرده‌های بسته” روایت شده‌اند، علاقه به ترکیب سنت و مدرنیته دیده می‌شود. این خانه در نزدیکی بازار تهران قرار دارد و صاحب آن خود فردی هنرمند است. او جواهرساز و طراح مبلمان است. یکی از دیوارهای این اطاق خود به اثری هنری می‌ماند.

 

مبلمان سنتی

در این خانه وسایل منحصر به فردی نیز دیده می‌شوند، از جمله یک صندلی و میزی کوچک که با استفاده از تنبک و مهره‌های چرتکه ساخته شده‌اند.

 

فضایی آرام‌بخش

گرایش به مرمت و بازسازی خانه‌های بسیار قدیمی در نقاط مختلف ایران وجود دارد، به ویژه در شهر کاشان. در یکی از اتا‌ق‌های این خانه قدیمی که در کاشان واقع است، طاقچه‌های بزرگ، تابلوهای گوناگون با طرح‌های ایرانی، گچ‌بری‌های ساده و رومیزی‌ با طرحی شرقی در کنار مبلمانی با طرح‌های ساده‌ی اسکاندیناوی قرار گرفته و نمونه‌ی موفقی از ترکیب سنت و مدرنیته به دست داده‌اند.

 

سقف و دیوارهای طراحی‌شده

در معماری ایرانی سقف و دیوارها افزون بر فضاسازی، از نقشی تزئینی نیز برخوردارند. آینه‌کاری، شیشه‌کاری و گچ‌بری بخشی از طراحی داخلی یکی دیگر از خانه‌های مرمت‌شده در کاشان را تشکیل می‌دهند. گلیم و پارچه‌های سنتی نیز در کنار مبلبمان قدیمی غربی قرار گرفته‌اند. دو میز گرد سیاه‌رنگ نیز از عناصر مدرن در طراحی داخلی این فضا محسوب می‌شوند.

 

عشق به ایران

لنا اشپت تحصیل‌کرده‌ی رشته‌ی شرق‌شناسی است. او در شهر مونیخ به دنیا آمده و مدتی است که در اسپانیا زندگی می‌کند. لنا در بیش از یک دهه‌ی گذشته سفرها و اقامت‌های متعدد در ایران داشته و این کشور را یکی از “وطن‌های” خود می‌داند. او انتشار این کتاب را فرصتی می‌داند تا علاقمندان به هنر و طراحی را با نوآوری‌ها و گرایش‌هایی که در این زمینه در ایران جریان دارد، آشنا سازد.

طراحی یک دفتر کار موفق فقط در ۶۵ متر!

 

 

 

طراحی یک دفتر کار موفق فقط در ۶۵ متر!

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا