دانشنامه ساخت و سازمعماری

تفاوت بین طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چیست؟

طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی دو واژه ای هستند که معمولا با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند اما حقیقت این است که واقعا نمی توان این دو واژه را به جای هم به کار برد.شباهت های زیادی بین این دوشغل وجود دارد، آنقدر که سخت است بتوان گفت مرز مشخص بین این دو حرفه چیست.

اگرچه با این حال، کمی بیش از یک تفاوت ناچیز بین آنچه که یک فرد را طراح داخلی می کند و آنچه که یک فرد را دکوراتور داخلی می کند، وجود دارد. برخی از این تفاوت ها نامحسوس هستند و بعضی واقعا قابل توجه. در ادامه تفاوت های این دو حرفه بررسی شده است و می توانید با استفاده از این مطلب برای خود تفاوتی میان این دو تخصص قائل شده و انتخاب کنید که واقعا به خدمات کدام یک از آنها نیاز دارید.

طراحی داخلی چیست؟

تحصیلات طراح داخلی: معماری داخلی، تخصصی است که نیاز به تمرین و آموزش رسمی دارد. تخصص در این شغل با مطالعه رنگ ها و پارچه ها، تمرینات طراحی با استفاده از کامپیوتر (CAD)، ترسیم، برنامه ریزی فضایی، طراحی مبلمان، معماری و غیره به وجود می آید. اکثر طراحان بعد از فراغت از تحصیل با یک کمپانی یا طراح داخلی که به صورت حرفه ای مشغول فعالیت است همکاری می کنند تا بتوانند در آینده شرکت شخصی خود را تاسیس کنند.
مدارک طراح داخلی: در برخی از ایالت ها و کشورها، متخصصان طراحی داخلی پیش از آنکه واژه طراح به آنها اطلاق شود، می بایست آزمونی را بگذرانند تا بتوانند به سمت مشاور دارای حق امضا در بیایند. که البته این مورد بستگی به این دارد که فرد موردنظر در کدام کشور یا ایالت مشغول فعالیت است.

با این وجود در بسیاری از کشورها این آزمون الزامی نیست. بنابراین خوب است که در مورد شرایط و مجوز های کاری در کشور خود، پیش از انتخاب متخصص موردنظر، تحقیق کنید.
وظایف طراح داخلی: طراحان داخلی برنامه ریزی فضایی انجام می دهند و می توانند در طراحی و بازسازی فضای داخلی از طرح ریزی پلان طبقات تا انتخاب تمام اشیا و لوازم به افراد کمک کنند. این متخصصان تنها ظاهر فضا را بهتر نمی کنند بلکه عملکرد یک فضا نیز برای آنها حائز اهمیت است.
از نظر همکاری: طراحان داخلی معمولا با معماران و پیمانکاران همکاری می کنند تا بتوانند خواسته های کارفرما را برآورده کنند، حال ممکن است که پروژه طراحی مربوط به یک فضای مسکونی باشد یا یک اداره، یک هتل و یا هر فضای داخلی دیگر.

دکوراسیون داخلی چیست؟

طراحی دکوراسیون داخلی توسط دکوراتور صورت می گیرد دکوراتور به دور از قواعد مهندسی و طراحی معماری صرفا کار چیدمان تزئینات داخلی و انتخاب رنگ متریال و پارچه ها، پرده ها، تابلو ها و.. را بر عهده دارد.

ممکن است طراح داخلی کار چیدمان و دکوراسیون داخلی را انجام دهد اما عکس این موضوع صادق نیست و دکوراتور نمی تواند به طراحی داخلی بپردازد بلکه برای این کار حتما نیاز به اخذ مدرک است طراح داخلی با شماوره معمار پروژه حتی قادر به تغیرر طراحی معماری نیز میباشد مثلا ممکن است برای طراحی داخلی ایده آل یک دیوار را جابجا نماید.

متاسفانه آشفتگی گسترده ای در زمینه طراح داخلی و دکوراتور یا طراح دکوراسیون وجود دارد بعضا افرادی که تحصیلات هیچ یک از دو تخصص را ندارند اقدام به طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی میکنند که موجبات طراح های غیر استاندارد و هدر رفت سرمایه می شوند که البته نبود شفافیت قانونی لازم نیز به این آشفتگی کمک زیادی کرده است. در اشل استاندارد یک پروسه مهندسی، طراح معماری از ابتدای پروژه با معمار در ارتباط است و تا پایان پروژه،

طراح داخلی و معمار پروژه با همفکری هم پیش می روند و این موضوعی است که شوربختانه به شکل درست و ایده آل آن در حوزه پروسه مهندسی معماری ما انجام نمی شود ولی کار دکوراتور پس از طی شدن تمام این مراحل تازه شروع میشود و دکوراتور اقدام به چیدمان و تزیین فضاهای داخلی طراحی شده توسط طراح داخلی میکند.

مورد دیگر اینکه طراح دکوراسیون (دکوراتور) صرفا در خصوص ظاهر و شکل و فرم متریال تصمیم می گیرد ولی تایید کیفی متریال بر عهده طراح داخلی است اینکه آیا متریال مورد نظر به لحاظ عایق بندی صدا، گرما و.. یا اشتعال پذیری و.. مناسب است یا خیر همگی به عهده طراح داخلی است.

با توجه به تفاوت ها،آیا من برای انجام یک پروژه باید از یک معمار داخلی راهنمایی بگیرم یا یک دکوراتور داخلی؟

این که شما چه کسی را باید برای پروژه خود استخدام کنید واقعا وابسته به نیاز شماست. اگر نیاز به تغییرات سازه ای در بنای خود دارید مانند جابه جا کردن دیوارها، تغییرات در لوله کشی یا اضافه کردن یک پنجره یا درب جدید، بنابراین انتخاب یک طراح داخلی برای پروژه شما می تواند انتخاب مناسب تری باشد.

این افراد می توانند به شما کمک کنند که برای تغییرات سازه ای برنامه ریزی مناسبی داشته باشید و بتوانید این کار را انجام دهید. در عوض، اگر نیاز به تغییرات سازه ای ندارید اما می خواهید در مورد اینکه در طراحی فضای خود از چه سبکی استفاده کنید، مشورت بگیرید یا در مورد انتخاب رنگ یا کاغذ دیواری یا مبلمان و یا مدل پرده و یا حتی مدل روشنایی ها و اکسسوری ها نیاز به مشاوره دارید، بنابراین در این شرایط انتخاب یک دکوراتور داخلی برای شما مناسب تر است.

آنها به خوبی می دانند که چه مبلمان و اشیایی به خوبی می توانند با هم کار کنند و همینطور قادرند که یک فضا را به مکانی مناسب نیازها و علائق مشتری خود درآورند، در عین حال که برای این کار نیازی به تغییرات فنی نیست.در نهایت نکته مهم در ایجاد تغییرات در فضای موردنظر شما، این است که چه تغییراتی می خواهید انجام شود و نه اینکه فردی که برای کمک از او استفاده می کنید چه عنوان شغلی دارد. بسیاری از طراحان داخلی تحصیل کرده زمان زیادی از وقت خود را به پروژه های دکوراسیون اختصاص می دهند چرا که نیازی به تغییرات سازه ای و بازسازی ندارند..

در عین حال بسیاری از متخصصان دکوراسیون هستند که تحصیلات آکادمیک این رشته را نداشته ولی قادر به همکاری با پیمانکاران برای انجام تغییرات سازه ای لازم هستند و در عین حال جزئیات مناسب برای تامین زیبایی فضا را نیز در بالاترین کیفیت ممکن در نظر می گیرند. بهترین کار در مواجهه با این انتخاب برای شما این است که نیازهایتان را بسنجید و آن را با خدماتی که شرکت مقابل به شما می دهد مقایسه کنید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا