عکس

کاخ الیزه؛ خانه جدید جوان‌ترین رئیس‌جمهوری فرانسه

امانوئل مکرون با تحویل گرفتن قدرت از فرانسوا اولاند، کلید‌های کاخ الیزه را هم تحویل گرفت؛ کاخی باشکوه که در پنج سال آینده خانه او و همسرش خواهد بود.

 

خانه جدید امانوئل مکرون به هیچ‌عنوان با خانه‌های قبلی‌اش قابل قیاس نیست. مکرون به همراه همسرش از این پس در کاخی سکونت می‌کند که در محله سنت اونوره پاریس واقع شده و حدود ۳۰۰ سال قدمت دارد.

 

این کاخ که به نام کاخ الیزه خوانده می‌شود، در فاصله سال‌های ۱۷۱۸ تا ۱۷۲۲ ساخته شد. در سال ۱۷۵۳ مارکیز پمپادور، معشوقه لویی پانزدهم این کاخ را خرید و تغییراتی در آن اعمال کرد.

 

سالن ضیافت کاخ الیزه با تزئیناتی پرشکوه به هنگام دیدارهای رسمی میزبان سران کشورهای جهان می‌شود. این کاخ از سال ۱۸۷۳ به عنوان مقر رسمی ریاست‌جمهوری در فرانسه مورد استفاده قرار گرفت. در بخش شرقی این کاخ آپارتمان رئیس‌جمهوری واقع شده و جایی است که او در دوران ریاست‌جمهوری‌ا‌ش در آن سکونت خواهد داشت.

 

آشپزخانه کاخ الیزه را تیمی مجرب از آشپزان ماهر اداره می‌کنند و کارشان به قدری خوب است که گفته می‌شود آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان یک بار سرآشپزش را برای یادگیری فوت و فن‌های جدید به پاریس فرستاده تا نزد آنها تعلیم ببیند. تیم آشپزخانه کاخ الیزه سالانه نزدیک به ۹۵ هزار پرس غذا، از ساندویچ تست گرفته تا منوی ضیافت‌های رسمی تهیه می‌کند.

 

در کاخ الیزه نیز مثل هر خانواده اهل آداب فرانسوی، رسم پختن کیک “سه پادشاه” (Galette des Rois) زنده نگه داشته می‌شود. داخل خمیر این کیک اغلب یک بادام یا یک عروسک کوچک قرار می‌دهند و هر کس که این عروسک نصیبش شود، برای یک روز پادشاه می‌شود. این رسم در روز ۶ ژانویه جشن گرفته می‌شود و اگر ژانویه امسال عروسک کیک سه‌ پادشاه نصیب مکرون شود، او برای یک روز پادشاه کاخ الیزه خواهد شد.

 

ظروف کاخ الیزه در شکوه چیزی از خود کاخ کم ندارند. سرآشپز قبلی کاخ یک بار فاش کرده بود که سرویس ظروف طلا و نقره ‌این کاخ به قدری قیمتی و با ارزش هستند که همواره در یک گاو صندوق نگهداری می‌شوند و تنها برای مناسبت‌های خاص آنها را بیرون می‌آورند. او همچنین در مورد میزان بالای محبوبیت این ظروف اضافه کرده بود که مهمانان گاهی قاشق‌های چایخوری را به اسم “سوغاتی” در جیب‌‌شان قرار داده و با خود می‌برند.

 

هنوز مشخص نیست که آیا مکرون و همسرش اهل باغبانی هستند یا نه. با این حال کاخ الیزه باغ زیبایی به بزرگی چهار زمین فوتبال دارد که اگر برژیت مکرون بخواهد همان کاری را ادامه دهد که میشل اوباما در باغ کاخ سفید کرد، او هم به خوبی می‌تواند در این باغ سبزی و میوه پرورش دهد.

 

کاخ الیزه ۱۱ هزار متر مربع مساحت دارد. در زیرزمین آن هم ۱۲ اتاق مخفی وجود دارند که برای مواقع بحرانی و انتقال رئیس‌جمهوری به محلی امن در نظر گرفته شده‌اند. “سالن طلایی” دفتر کار رئیس‌جمهور و “سالن نقره‌ای” جایی است که ناپلئون در سال ۱۸۱۴ سند کناره‌گیری‌‌اش از سلطنت را امضا کرد. وقتی نیکولا سارکوزی کاخ الیزه را ترک کرد، این سالن مرمت شد. تنها مرمت قرنیز‌ها و نوارهای طلایی سالن ۶۶۰۰ یورو هزینه داشت.

 

فرانسوا اولاند با واگذاری قدرت به مکرون از کاخ الیزه هم خداحافظی کرد؛ کاخی با ۳۶۵ اتاق که اغلب به سبک پرشکوه معماری باروک ساخته شده‌اند. در سال ۲۰۱۴ نتایج بررسی دارایی‌های کاخ نشان داد در عرض چندین سال گذشته ۳۲ اثر هنری و ۶۲۵ قطعه مبلمان را از کاخ “کش” رفته‌اند و کسی متوجه آن نشده است. شکوه الیزه به قدری است که بازدیدکنندگان و مهمانان ظاهرا نمی‌توانند خود را کنترل کنند و به دنبال “یادگاری” نباشند.

 

دو حرف RF در وسط نشان کاخ الیزه مخفف “جمهوری فرانسه” (République Française) است. مکرون و همسرش پنج سال آینده را در کاخی زندگی خواهند کرد که شاهان، شاهزادگان و دولتمردان زیادی به خود دیده است. حالا هم این کاخ محل زندگی سیاستمداری است که جوان‌ترین رئیس‌جمهوری تاریخ فرانسه لقب گرفته است.

 

 

پایان شهریور اتمام مهلت رئیس‌جمهوری به وزارتخانه‌ها برای واگذاری اراضی دولتی به شرکت ملی بازآفرینی شهری

پایان شهریور اتمام مهلت رئیس‌جمهوری به وزارتخانه‌ها برای واگذاری اراضی دولتی به شرکت ملی بازآفرینی شهری

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا