حمل و نقلشهر

افزایش مسافران مترو با لغو طرح ترافیک

در حالی که طی چند هفته گذشته لغو طرح ترافیک با هدف کاهش استفاده از حمل و نقل عمومی برای انجام سفرهای ضروری دوباره در دستور کار قرار گرفته است، تازه‌ترین آمار از سفرهای انجام شده با مترو در هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد گروهی که با سفرهای خودرویی در شرایط لغو طرح ترافیک، تهران را شلوغ می‌کنند، شاغلان و کسانی که ناگزیر به سفر با خودرو در محدوده مرکزی شهر هستند نبوده و از جنس تهرانگردها و کسانی که سفرهای غیرضروری انجام می‌دهند، هستند.

فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با اشاره به اینکه طی هفته گذشته حدود ۵ میلیون مسافر از طریق مترو جابه‌جا شده‌اند،‌ گفت: ‌لغو طرح ترافیک آمار مسافران را ۵ تا ۱۰ درصد افزایش داده است. وی  درباره آمار مسافران پایتخت با توجه به لغو طرح ترافیک توضیح داد: آمار مسافران مترو با لغو طرح ترافیک نه تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه در برخی خطوط ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر هم شده است. وی گفت:‌ احتمالا شلوغی خیابان‌ها و نارضایتی مردم از ترافیک در سطح معابر یکی از دلایل افزایش مسافران مترو به دلیل لغو طرح ترافیک است. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر شلوغ‌ترین خط مترو کدام خط است؟ گفت: ‌خط یک به دلیل قرار گرفتن در مسیر مراکز اداری، مالیاتی، بازار و دادگاه‌ها شلوغ‌ترین خط محسوب می‌شود و بعد از آن به ترتیب خطوط ۲، ۴ و ۳ شلوغ‌ترین خطوط مترو هستند.

به گفته نوبخت، خلوت‌ترین خط مترو نیز خط ۶ است و پیش‌بینی می‌شود با تکمیل شدن این خط آمار مسافران آن افزایش یابد. وی گفت: طی هفته گذشته حدود ۵ میلیون مسافر با متروی تهران جابه‌جا شده‌اند که البته این آمار نسبت به قبل از شیوع کرونا که روزانه به‌طور میانگین یک میلیون و ۸۵۰ هزار مسافر بود، کاهش یافته است. «دنیای اقتصاد» پیش از این نیز با انتشار گزارش‌هایی تاکید کرده بود لغو طرح ترافیک الزاما به خلوت‌تر شدن مترو نخواهد انجامید، چراکه از یکسو گروهی از مسافران مترو خودروی شخصی ندارند و از طرفی همه مالکان خودروهای شخصی استطاعت پرداخت هزینه بنزین برای تردد با خودرو را ندارند یا به هر دلیل دیگری از جمله هزینه پارکینگ و نبود فضاهای پارک حاشیه‌ای ارزان یا رایگان در مرکز شهر، ترجیح می‌دهند از خودروی شخصی برای سفرهای روزانه شغلی و تحصیلی استفاده نکنند.  با این حال ستاد مقابله با کرونا با این تصور که لغو طرح ترافیک به افزایش ایمنی شاغلان تهرانی که هر روز ناگزیر به سفر به محدوده مرکزی شهر هستند در برابر کرونا، کمک می‌کند و آنها را از سفر با مترو منصرف خواهد کرد، کمتر از دو ماه پس از اجرای طرح ترافیک در تهران، لغو آن را از سر گرفت که تا پایان هفته جاری ادامه دارد و ممکن است برای هفته‌های آتی نیز تمدید شود. آمار افزایشی مسافران مترو در هفته گذشته نشان می‌دهد گروهی از شهروندان که با استفاده از خودروی شخصی، ظرفیت معابر تهران را اشغال می‌کنند الزاما از گروه شاغلان نبوده و بسیاری از آنها تهرانگردها و کسانی که با انگیزه خرید یا کارهای غیرضروری تحت تاثیر رایگان بودن هزینه سفر به مرکز شهر، با خودرو به این محدوده عزیمت می‌کنند، هستند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا