مسکن و ساختمان

قیمت مسکن در اراک، بخندیم یا گریه کنیم؟

اراک یک شهر صنعتی است که چند سالی است کلانشهر شده ولی آنقدرها هم شبیه یک کلانشهر نیست، در واقع شاخص هایی که بتوان او را به کلانشهر شبیه دانست را به سختی می توان در این شهر مشاهده کرد، اما این نوکلانشهر در یک شاخص نه تنها به کلانشهرها نزدیک شده که حتی از برخی از آنها جلو زده و این شاخص قیمت مسکن است.

در گزارش اخیر وزارت اقتصاد و دارایی در خصوص بازار مسکن در استان ها، به لحاظ بهای مسکن، استان مرکزی در رده پنجم گرانترین استان‌های کشور قرار دارد که عمده این افزایش قیمت هم به شهر اراک بر می گردد، اما سوال اینجاست که چه اتفاقی در اراک رخ داده است که قیمت مسکن در این شهر که از نظر ساختار ظاهر و باطن شهری اش با شیراز یا اصفهان و تبریز قابل مقایسه نیست، از این کلانشهرها هم بیشتر است؟ در واقع سوال برانگیز است که چرا مردم استانی مثل اصفهان یا شیراز با امکانات و جمعیتی بیشتر از استان مرکزی، باید در جدول رکوردهای بیشترین انتظار برای خانه دار شدن پس از مردم استان مرکزی قرار بگیرند؟

اراک به عنوان یک شهر صنعتی و واقع شدن در مرکز استان، همانند برخی شهرهای صنعتی دیگر با افزایش قیمت مسکن مواجه شده است، بطوریکه با اشاره به گزارش اخیر وزارت اقتصاد و دارایی در خصوص بازار مسکن در استان ها، به لحاظ بهای مسکن، استان مرکزی در رده پنجم گرانترین استان‌های کشور قرار دارد که عمده این افزایش قیمت هم به شهر اراک بر می گردد، اما سوال این است که چه اتفاقی در اراک رخ داده است که استان مرکزی در جایگاه پنجم کشور از بعد قیمت مسکن قرار گرفته که حتی قیمت مسکن در این استان از استان فارس و یا اصفهان هم بیشتر است؟

اراک مانند سایر شهرهای این کره خاکی دستخوش گسترش قرار گرفته و صنعتی بودن این شهر در کنار افزایش جمعیت آن به گسترش این شهر در همه زمینه‌ها کمک کرده و البته به افزایش مشکلات شهری نیز سرعت بخشیده است که تمامی این موارد نیازمند امکانات خاص خود است که البته به نظر می‌رسد اراک به نسبت به شهرهای بزرگ و صنعتی از جمله اصفهان، شیراز، تبریز و… از امکانات کمتری(در تمامی حوزه‌های عمومی، فرهنگی، اجتماعی و…)برخوردار است اما نکته جالب توجه اینجاست که مردم استانی مثل اصفهان و یا شیراز با امکانات و جمعیتی بیشتر از استان مرکزی، پس از استان مرکزی باید بیشترین انتظار برای خانه دار شدن را بکشند.

در واقع داستان نرخ بالای مسکن در اراک به نوعی بیشتر از آنکه اشکت را دربیاورد، کاری می کند که دستت را به شکمت بگیری و بخندی، خنده ای نه از سر خوشی که از سر حیرت و البته شاید عصبانیت.

یک فعال حوزه مشاوره املاک، از بازاری می گوید که هیچ چیزش به هیچ چیزش نمی خورد.

افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت مسکن ظرف ۴ سال

وی در این‌باره اظهار کرد: از خردادماه سال گذشته تا به امروز، قیمت مسکن در اراک افزایش ۱۰۰ درصدی داشته و البته این قیمت ها نسبت به سال هایی همچون ۹۶ و ۹۷ افزایش ۴۰۰ درصدی داشته به طوری که ارزش یک ملک در خیابان بهزیستی از متری سه میلیون تومان در سال ۹۶ به متری ۱۴ میلیون تومان در سال جاری رسیده است. 

افزایش متری ۸.۵ میلیونی قیمت مسکن ظرف چندماه!

سید فرشاد میرداوودی افزود: سازندگان مسکن ادعای افزایش دو برابری قیمت ملزومات و تجهیزات ساخت و ساز ظرف چند ماه اخیر را دارند و این در حالی است که قیمت تمام شده احداث ساختمانی با بهترین امکانات در یکی از شهرک های اراک، به ازای هر متر مربع بین یک تا یک و نیم میلیون تومان افزایش داشته که این افزایش باید به قیمت قبلی افزوده می‌شد.

وی افزود: در این حالت در مجموع، بهای تمام شده مسکن احداثی، ناشی از کلیه هزینه ها اعم از عوارض و شهرداری، نظام مهندسی، تجهیزات ساخت و … بازای هر متر مربع در این شهرک کمتر از سه میلیون تومان خواهد بود، اما در حال حاضر قیمت مسکن در این شهرک به متری ۱۰ میلیون تومان رسیده است!

میرداوودی افزود: مصالح لازم جهت ساختمان سازی تماما داخلی است، اما همین مصالح داخلی، افزایش قیمت دو برابری داشته و هیچ نهادی نیز متولی پاسخگویی و بررسی دلیل این میزان افزایش قیمت نیست.

افزایش قیمت ها توجیه پذیر نیست

میرداوودی با بیان اینکه اراک جزو چهار شهر گران مسکن در کشور است، گفت: اراک شهری کارگری است و عموم مردم درآمد خیلی بالایی ندارند، این افزایش قیمت نسبت به برخی شهرهای بزرگ و پیشرفته تر قابل توجیه نیست و هیچ متولی جهت جلوگیری از این تورم و افزایش قیمت مسکن در شهر اراک وجود ندارد.

براساس این گزارش، تغییرات بازار مسکن تابع پارامترهایی است که این پارامترها قابل پیش‌بینی نیستند، قیمت مسکن علاوه بر حجم عرضه و تقاضا از مسائل کلان اقتصادی و جو روانی ایجاد شده در بازار نیز تاثیر می‌گیرد که این جو روانی بیشتر از سوی بساز بفروش ها یا دلالان این حوزه نشات می‌گیرد.

درآمد میلیاردی از سقف های بی مصرف!

میرداوودی در این خصوص گفت: عدم نظارت بر ساخت و ساز در اراک مشکل دیگری است. قریب به اتفاق افرادی که در حوزه ساخت و ساز فعالیت می کنند، هیچ شرکتی ثبت شده ای در این حوزه ندارند و مالیاتی هم به درآمدهای هنگفت این افراد تعلق نمی‌گیرد، افرادی در اراک هستند که از همین طریق سالانه چند میلیارد درآمد و سود خالص دارند و عامل بازدارنده‌ای هم برای فعالیت این افراد وجود ندارد!

بر اساس این گزارش، قیمت مسکن در دو سال اخیر در سراسر کشور مشکلات فراوانی را برای مردم به وجود آورده است که در این راستا دولت در تلاش بود با راهکارهای مختلفی نظیر اجرای طرح مسکن ملی، اجرای کمپین‌های اجتماعی نظیر صاحبخانه خوب و… مانع از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها شود، اما در روزهای گذشته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده از تابستان امسال و همزمان با آغاز فعالیت سامانه املاک و اسکان کشور که وزارت راه و شهرسازی آن را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده، از خانه‌های خالی مالیات اخذ می‌شود.

در این خصوص کلیات طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم(اعمال مالیات بر خانه‌های خالی) در مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب رسیده است.

سید احسان خاندوزی، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز چهارم مردادماه با بیان اینکه نرخ مالیات بر خانه های خالی ۱۰ برابر نرخ مصوب در قانون قبلی خواهد بود، گفت: نرخ این مالیات پنج برابر مالیات بر درآمد اجاره املاک تعیین شد.

استراتژی سیاه خانه های خالی

میرداوودی که معتقد است لحاظ کردن مالیات بر درآمدهای بساز بفروش ها قطعا از افزایش بیش از حد قیمت مسکن جلوگیری می‌کند، درخصوص اخذ مالیات از خانه های خالی نیز گفت: اخذ مالیات از سازندگان مسکن می تواند یکی از بهترین حوزه های کسب درآمد برای دولت نیز محسوب شود. برخی افراد در اتحادیه ها به دنبال سود بیشتر برای خود هستند و به جای حل و فصل مشکلات و معضلات مسکن، جلسات اتحادیه را به میتینگی برای افزایش قیمت تبدیل کرده اند.

میرداوودی اظهار کرد: در اراک افرادی هستند که ده‌ها خانه توسط آنها خریداری شده است، این افراد به عنوان دلال و به منظور افزایش سرمایه خانه های خود را خالی نگه می‌دارند تا به راحتی بتوانند املاک خود را به فروش برسانند. چراکه با حضور مستاجر در ملک ممکن است آسیب‌هایی به ملک وارد شود، همچنین امکان بازدید و تردد برای فروش سخت می شود و هر دو مورد برای صاحبخانه ضررهای مالی به همراه خواهد داشت، در نتیجه خالی نگهداشتن خانه سود بیشتری برای آنها دارد و به صرفه‌تر است.

وی با بیان اینکه در صورتی که نهادهای متولی به این حوزه ورود کنند به سادگی می‌توان این بازار را کنترل کرد، اضافه کرد: مشکلات اقتصادی و گرانی مسکن سبب کاهش میل جوانان به ازدواج شده است.

میرداوودی طرح جامع را از دیگر عوامل افزایش قیمت مسکن در اراک دانست و گفت: طرح جامع ویژه شهرهای بزرگ با ساختمان های دارای طبقات زیاد است نه اراک که ساختمان‌های آن نهایتا پنج یا شش طبقه هستند. از سال گذشته با مطرح شدن این طرح راه دیگری برای سوءاستفاده سودجویان ایجاد شده است.

پایه های لرزان مسئولیت

وی ادامه داد: بزرگترین مشکل در کشور از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردن برخی مسئولان و متولیان اجرایی است، همچنین عدم پاسخگویی نسبت به تصمیمات و وظایفی که در دوران تصدی مسئولیت بر عهده داشته اند. حسابرسی از آنها نمی شود که چرا در زمان مسئولیت فلان کار را انجام داده یا نداده اید یا چرا به فلان وظیفه سازمانی توجهی نداشته اید.

وی افزود: جالب تر این است که این افراد کم کاری و قصور خود را به دیگران نسبت می دهند و خود را متولی اصلی و مسئول پیگیری این امورات نمی دانند و این شانه خالی کردن ها ناشی از وجود ضعف های قانونی و قانونگذاری در این زمینه هاست و این ضعف ها و بی مسئولیتی ها در حوزه  فرهنگ مشکلاتی را در جامعه ایجاد کرده است که نیاز است قانونگذاران و همچنین متولیان این امر نیز چاره ای به حال مردم کنند.

وی بیان کرد: در نهایت، نظارت از سوی متولیان امر و جلوگیری از سوءاستفاده سودجویان می تواند چاره‌ای برای بهبود این بازار شود.

به گفته یکی از کارشناسان اقتصادی، قطعا جلوگیری از افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز یکی از عواملی است که باعث آرامش بازار مسکن می‌شود، در دوره‌هایی به‌ دلیل سیاست‌های اشتباه، برخی سازندگان مسکن یک‌شبه راه صدساله را می‌پیمودند و مردم قربانی این وضعیت می‌شدند. حال با توجه به فاصله گرفتن قیمت مسکن از درآمد خانوارها و افزایش مداوم تعداد مستأجران، سازندگان باید دین خود را به مردم ادا کنند و از ایجاد جو روانی خودداری کنند.

در شرایط امروز لازم است سازندگان به ‌دور از ایجاد جو روانی برای گران شدن مسکن، خانه‌های آماده را به بازار عرضه کنند و منتظر گرانی نباشند.

این بازار، مریض شایعه است/از نظارت خبری نیست

میرداودی نیز سازندگان مسکن را مسبب بخش عمده‌ای از گرانی ها دانست و گفت: افرادی هستند که با تشکیل یک گروه، از طریق پخش شایعه به صورت روزانه قیمت مسکن را به صورت کلامی افزایش دادند و به دنبال این افزایش قیمت توسط این افراد، سایر افراد نیز قیمت را افزایش می‌دهند تا از این بازار عقب نمانند، هیچ نهادی هم ناظر بر این افزایش قیمت نیست و همین عدم وجود متولی راه را برای سوءاستفاده افراد پولدار و فاقد دغدغه مالی باز کرده است، اما ای کاش افرادی بودند که دلسوزانه به این حوزه ورود می‌کردند.

جولان پول های سرگردان در اطراف اراک

این روزها تقاضا برای خرید زمین در اطراف شهر برای ساخت ویلا به اوج خود رسیده و جولان پول‌های سرگردان قیمت ها را نجومی کرده و همین مسئله علاوه بر اینکه باعث نارضایتی مردم شده، نگرانی هایی برای آینده شهر نیز به وجود آورده چراکه علاوه بر از بین رفتن اراضی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی؛ قیمت زمین و مسکن در اطراف شهر و روستاها نیز افزایش خواهد داشت.

برای زیر ۵۰ میلیونی ها خانه ای نیست

وی ادامه داد: در حال حاضر افرادی که کمتر از ۵۰ میلیون تومان برای رهن و کمتر از ۵۰۰ هزار تومان هزینه برای مسکن اختصاص دهند، جایی برای زندگی در اراک ندارند، مگر اینکه بتوانند به سختی در حاشیه اراک که مسائل اجتماعی خاصی هم دارد جایی برای زندگی پیدا کنند، در این شرایط بسیاری از افراد برای خرید مسکن به سمت روستا رفته اند که البته قیمت مسکن در روستاها هم افزایش چشمگیری داشته است.

ترفند جدید برای ویلاسازی در زمین های کشاورزی!

میرداوودی ویلاسازی در زمین های کشاورزی بوسیله پول‌های بادآورده افراد را ضربه دیگری به بازار مسکن دانست و گفت: با این روند در آینده مشکلات عظیمی در خصوص زمین های کشاورزی و از بین رفتن این زمین ها نیز پیش خواهد آمد که در این رابطه جهادکشاورزی باید توجه جدی داشته باشد تا از افزایش ساخت باغ ویلاها و افزایش قیمت مسکن در روستاها جلوگیری شود، متاسفانه در حال حاضر در بسیاری از روستاها زمین های کشاورزی را تقسیم و کوچک کرده اند و مردم به سوی خرید باغ شخصی روی آورده اند که ماحصل این کار از بین رفتن کشاورزی است و در بلندمدت نیاز شدید به واردات را در پی خواهد داشت.

وی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی موظف شده است که به منظور ارتقاء بهره‌وری عوامل تولید، از تفکیک و خرد شدن اراضی کشاورزی اعم از باغ‌ها، نهالستان‌ها، اراضی زیرکشت آبی و دیم جلوگیری کند.    

باز هم قصه “مسکن، کالای سرمایه‌ای”     

وی افزایش متقاضیان خرید باغ و زمین کشاورزی را عامل افزایش قیمت عنوان کرد و گفت: مشکلات اقتصادی و کاهش ارزش پول از دیگر عوامل ایجاد مشکل در این حوزه است، به طوری که مردم برای افزایش سرمایه، پول خود را در حوزه های مسکن، زمین، بورس و طلا … سرمایه گذاری می‌کنند و از طرف دیگر فروشندگان به خریداران القا می کنند که جهاد کشاورزی هیچ کاری با چهار دیوار کردن زمین و ایجاد باغ ویلا ندارد.

این روزها جهش قیمت عجیبی در بازار مسکن کشور حاکم شده و دیدن و شنیدن قیمت ها خریداران را شوکه کرده و دود از سر مستاجران بلند می کند، اما گویی حساب اراک از این بابت جداست و می خواهد گل سر سبد این افزایش ها باشد. اگر اصحاب کهف ۳۰۰ سال به خواب رفتند و پس از آن همه چیز برایشان عجیب و به شکل ترسناکی غریب بود، در اراک برای مواجه شدن با وضعیت ترسناک بازار مسکن خواب ۳۰۰ ساله نیاز نبود، این اتفاق هر چند ماه که نه، هر چند هفته یکبار در این شهر رخ می دهد، کافی است قیمت امروز مسکن را چه در مرکز شهر اراک و چه در شهرک های حاشیه این شهر با قیمت های یکماه یا چندماه قبل مقایسه کنید آنوقت است که هم دود از کله تان بلند می شود و هم جز خندیدن تلخ تر از گریه به این بی سروسامانی کاری از دستتان برنمی آید، مخصوصا اگر سایه صاحبخانه را بالای سرتان داشته باشید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا