دانشنامه ساخت و ساز

مصالح هوشمند ساختمانی ؛ کاربرد و نحوه استفاده

مصالح هوشمند ساختمانی-در دنیای مدرن امروز ساختمان ها و نحوه زندگی در آن ها تغییر کرده است. با بروز تکنولوژی و نوآوری های اخیر روش ساخت مصالح به شیوه های جدید انجام می شود و کارایی و کیفیت آن ها بالا رفته است.

ساختمان های مدرن به گونه ای ساخته می شوند که نسبت به پیرامون خود واکنش نشان می دهند و به دلیل استفاده از مصالح و متریال های هوشمند در ساخت آن ها با شرایط محیطی تطبیق پیدا می کنند.

در واقع می توان گفت این ساختمان ها رفتاری اکولوژیک داشته و با محیط سازگار هستند. زندگی در چنین مکان هایی آسایش و راحتی را برای ساکنین به ارمغان می آورد و از نظر اقتصادی هزینه های ناچیزی در بر خواهد داشت.

هر چند تهیه مصالح هوشمند و ساخت یک خانه در مراحل اولیه هزینه بردار است اما در طولانی مدت به علت کاهش مصرف انرژی، هزینه های قبوض نیز پایین می آیند.

در حال حاضر صنعت ساختمان سازی تحت تاثیر نوآوری ها و ایده پردازی های جدید قرار گرفته و طیف وسیعی از مصالح ساختمانی با کارایی، مقاومت و طول عمر بالا به بازار عرضه و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.

مهندسین و معماران ساختمانی با استفاده از این مصالح می توانند ساختمانی مقاوم، سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه ساخته و به جای روش های قدیمی، روش های نوین و مصالح هوشمند را برای ساخت و ساز انتخاب نمایند.

مصالح هوشمند به متریال هایی گفته می شود که در صورت قرار گرفتن در معرض تغییرات فیزیکی و شیمیایی قادر یه تغییر ویژگی های خود هستند. در واقع خاصیت تغییرپذیری یکی از مزایای بارز این مصالح است که باعث شده افراد زیادی نسبت به آن ها تمایل پیدا کنند.

مصالح هوشمند سازی ساختمان

رنسانس در استفاده از مصالح هوشمند ساختمانی طبیعی

استفاده از مصالح طبیعی در ساخت خانه از گذشته رایج بوده است. این روزها انواع محصولات و فنون برای ساخت ساختمان به کار می‌روند اما با همه‌ی مواد مدرن و مصنوعی بازگشتی به روش‌های گذشته اتفاق افتاده است.

۱- خاک کوبیده

ساخت‌وساز با خاک یکی از قدیمی‌ترین فنون برای ساختمان‌سازی است. یکی از نمونه‌های معروف هم دیوار بزرگ چین است.

یکی از مصالح هوشمند ساختمانی برای ساختمان سبز خاک کوبیده برای دیوارها است که می‌تواند برای کف هم استفاده شود.

دیوار ساخته شده با خاک کوبیده در طول روز نور خورشید را جذب می‌کند و شب که هوا خنک می‌شود آرام آرام گرما را آزاد می‌کند.

خاک کوبیده که از تکنیک کم-کربن استفاده می‌کند لایه‌لایه از خاک و چسب استفاده می‌کند تا سطحی محکم و مقاوم به دست بیاید و در معماری نوین پایدار جایگزین بتن می‌شود.

۲-بلوک کاهی

هرچیزی که در گذشته انجام می‌شد دوباره روی بورس آمده است!

گذشتگان برای ساختن خانه‌های‌شان از بلوک‌های کاهی استفاده می‌کرد که در قرن بیست‌ویکم این تکنیک در معماری پایدار دوباره استفاده می‌شود.

بلوک‌های کاهی جزو مصالح ساختمانی هوشمند هستند که از پسماندهای کشاورزی تولید می‌شوند. بلوک‌های کاهی جایگزین چوب می‌شوند.

فقط باید بدانید که استفاده از بلوک کاهی برای ساختمان سبز باعث می‌شود دیوارهای کلفت‌تری داشته باشید. برخلاف تصورتان دیوارهایی که از بلوک کاهی ساخته شده‌اند در برابر آتش مقاوم هستند و خانه را در زمستان گرم‌تر و در تابستان خنک‌تر نگه می‌دارند و گزینه‌ای عالی برای معماری پایدار هستند.

۳- بامبو

بامبو احتمالا بهترین جایگزین چوب در معماری پایدار است. اگرچه بامبو از نظر بافت به چوب شبیه است اما در واقع از خانواده‌ی چمن‌ها است و نسبت به درختان خیلی سریع‌تر رشد می‌کند و جایگزین می‌شود.

در واقع بامبو نسبت به منطقه و انواع یکی از گیاهانی است که سریع رشد می‌کند.

برای ساختمان سبز می‌توان بامبو را در بازه‌های سه ساله کاشت و برداشت کرد که این عدد برای درخت ۲۵ تا ۵۰ سال طول می‌کشد و استفاده از بامبو بسیار به‌صرفه‌تر و برای محیط زیست بهتر است.

البته رشد سریع بامبو نیست که آن را تبدیل به ماده‌ای مناسب برای معماری نوین پایدار می‌کند. بامبو جایگزینی برای مصالح کف، پیشخوان و تخته‌های چوب است.

۴- عایق پشمی

عایق پشمی یکی از مصالح هوشمند ساختمانی است که در معماری آینده زیاد به کار خواهد رفت. عایق پشمی ۱۰% عایق بهتری است و می‌تواند رطوبت را جذب کند، در خود نگه دارد و آن را آزاد کند.

همچنین عایق پشمی خانه را در زمستان گرم‌تر و در تابستان خنک‌تر نگه می‌دارد و گزینه‌ای عالی برای معماری پایدار ساختمان سبز است.

همچنین عایق پشمی کیفیت هوای خانه را با جذب مواد شیمیایی آسیب‌زا مثل فرمالئید، نیتروژن اکسید و سولفور اکسید بهتبود می‌بخشد.

عایق پشمی ضد شعله، عایق صدا و غیرسمی است و یکی از بهترین مواد برای معماری نوین پایدار به شمار می‌رود.

نکته‌ی دیگر درمورد عایق پشمی این است که نصب آن ساده‌تر است و عمر طولانی‌تری دارد. پس از پایان عمر عایق پشمی هم می‌وان آن را بازیافت و استفاده‌های دیگری از آن کرد.

۵-صفحه‌های خورشیدی

دیگر روزهایی که صفحه‌های خورشیدی بسیار بزرگ بودند و انرژی کمی در خود ذخیره می‌کردند به سر آمده است. صفحه‌های خورشیدی امروزی به عنوان بخش پرطرفداری از ساختمان سبز کوچک‌تر و کاربردی‌تر شده‌اند.

مصالح هوشمند ساختمانی

مصالح هوشمند سازی ساختمان چه ویژگی هایی دارند؟

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا