مسکن و ساختمان

سیامک حاج سیدجوادی،صادرکننده نمونه سنگ:

پیش بینی افت شدید صادرات سنگ ایران

سیامک حاج سید جوادی
سیامک حاج سیدجوادی، صادرکننده نمونه سنگ

با توجه به گزارشات جهانی در سرمایه گذاری در بخش مسکن در جهان که در سایتهای خبری خصوصا اقتصاد آنلاین نیز به آن اشاره شده میزان این سرمایه گذاری دارای کاهش میانگین ۳۳ درصدی در کل جهان و ۴۵ درصدی برای آسیای پاسیفیک و ۳۶ درصدی برای امریکا و ۱۹ درصدی برای خاورمیانه و اروپا داشته است و پیش بینی ها بر این است که این تنزل در ادامه سال جاری ادامه خواهد داشت .

با در نظر گرفتن آنکه صادرات سنگ ایران به صورت عمده بیش از ۹۰درصد به کشورچین که بزرگترین تامین کننده سنگ منطقه آسیا و جهان میباشد ،انجام میگیرد لذا پیش بینی افت شدید صادرات سنگ ایران در سال جدید بدور از واقعیت نخواهد بود و این کاهش گریبان‌گیر بزرگترین کشور رقیب ایران در این بازار که ترکیه می‌باشد  نیز خواهد بود، لذا با کاهش شدید تقاضا قطعا با کاهش قیمت عرضه کالا در کشور رقیب در بازارهای جهانی خواهیم بود.

از طرفی دیگر مشکل مانع بزرگ تحریم ها که جدیدا گریبان‌گیر حمل و نقل بین المللی ایران به چین گردیده است مضافا تشدید کننده شرایط بحرانی کنونی خواهد بود.

از طرفی با توجه به افزایش بی‌سابقه قیمت مسکن در داخل کشور و بخصوص بازار بزرگ تهران باعث گردیده بانگ ورود به رکود به بازار مسکن به صدا در آمده است، لذا رکود در بازار مسکن مستقیما و متعاقبا بر روی تقاضای مصالح ساختمانی و سنگ تاثیر خواهد گذاشت و‌لذا پیش بینی رکود در صنعت سنگ در آینده پیش رو بدور از ذهن نمی‌تواند باشد .

با توجه به مطالب ذکر شده افت بیش از ۴۰ درصدی در صادرات سنگ و کاهش تقاضای داخلی هم معدن داران و هم واحدهای فراوری را با مشکل مواجه خواهد ساخت .

در چنین شرایطی کاهش و‌محدودیت استخراج و تولید سنگ توسط معادن و کارخانجات و کنترل شدید هزینه های ثابت و تولیدی ، برش و فراوری سنگ فقط در صورت دریافت سفارش و مواردی مشابه ان میتواند در عبور از بحران مربوطه به همکاران صنعت کمک نماید .

متاسفانه پیش‌بینی میشود که امسال سال خوبی برای صنعت سنگ ایران نخواهد بود و در صورت عدم‌دقت و کنترل و اجرای برنامه های کنترلی واحد های زیادی چه معدنی چه فراوری در این بحران متحمل ضرر خواهند شد.

باید کمربند ها را بسیار محکم تر بست و پاشنه ها را کشید شرایط سختی در پیش است .

ارادتمند

کوچک صنعت

حاج سید جوادی

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا