دانشنامه ساخت و ساز

تفاوت نیلینگ و انکراژ

سیستم انکراژ مشابه روش نیلینگ است با این تفاوت که در این سیستم با مکانیزمی خاص قسمتی از انکراژ جاگذاری شده (که می تواند آرماتور یا استرند باشد) را تزریق نمی کنند تا با کشش آن قسمت جلوی جابه جایی دیواره به طور کامل گرفته شود.

روش انکراژ خود به دو روش اجرا می­شود که در زیر شرح مختصر داده شده است.

انکراژ
مهاربندی به روش انکراژ

مهار بندی به روش انکراژ با آرماتور

در این روش آرماتور در درون گمانه قرار می­گیرد و  قسمتی که نیاز به تزریق ندارد به وسیله غلاف پوشانده می­شود. پس از تزریق گمانه جاگذاری شده و پس از رسیدن مقاومت دوغاب به مقاومت معادل ۷ روزه  با استفاده از جک های هیدرولیکی مخصوص آرماتور کشیده می­شود.

سترند شامل المان فولادی پیش کشیده، محافظ در برابر خوردگی می باشد. در واقع در این سیستم به جای آرماتور از این کابل های فلزی استفاده می شود . استرند می تواند یک شاخه و یا چند شاخه باشد.

نیلینگ روش جدیدی است که به دلیل اقتصادی بودن و مزایای منحصربفرد خود، به عنوان راه حل بسیار مناسبی در موارد مختلف از جمله پایدارسازی شیبها و شیروانیها و افزایش ظرفیت باربری و محدود کردن تغییر شکلها با ایجاد حداقل دست خوردگی در وضعیت طبیعی زمین کاربردهای فراوانی دارد. استفاده از این روش تسلیح خاک، طی دو دهه اخیر در اکثر کشورهای پیشرفته و در حال توسعه جهت پایدارسـازی گودبرداریها و همچنین پایدارسازی شیبـهای طبـیعی کاربرد وسیعی پیدا کرده است. برخی از کاربردهای وسیع این روش تسلیح خاک شامل پایدارسازی شیبهای طبیعی و یا ترانشه‌های مجاور راهها، تعریض راهها، گودبرداری در مجاورت سازه‌های موجود، پایدارسازی و مقاوم سازی سازه‌های نگهبان قدیمی و … می‌باشد.

باتوجه به این امر که اجرای نیلینگ مبتنی بر استفاده از حجم کم مصالح مشتمل بر فولاد و سیمان، هزینه‌های پائین تجهیز کارگاه و نیز حجم بالای کار نیروی انسانی در زمان کوتاه می‌باشد، روش نیلینگ در مقایسه با سایر روشهای تسلیح دیواره‌های خاکی نظیر اجرای شمع‌های نگهدارنده، دیوار خاک مسلح، دیوارهای پشت بند دار و غیره که مبتنی بر استفاده از حجم زیاد مصالح و یا بکارگیری ماشین‌آلات سنگین و گران‌قیمت می‌باشند، در برخی پروژه‌ها بسته به شرایط پروژه و احجام کار اقتصادی‌تر است. امکان اجرای فونداسیون سازه‌ها در تمامی سطح اشغال گود بدلیل عدم استفاده از عناصر سازه‌ای ضخیم و قطور در حاشیه پیرامون گود و استفاده بهینه از تمامی فضای زمین در طبقات از جمله مهمترین مزایای اقتصادی این روش برای کارفرمایان و سرمایه‌گذاران می‌باشد.

ماشین آلات اجرای نیلینگ

ماشین‌آلات اجرای نیلینگ در مقایسه با ماشین‌آلات اجرایی سایر روشها دارای ابعاد و حجم کمتری می‌باشد، و در پروژه حاضر بعلت نیاز به اجرای عملیات بر روی داربست و در شرایط دشوار، علاوه برآنکه دارای قابلیت حمل و جابجایی آسان در کارگاه می‌باشد، امکان اجرای عملیات در چند جبهه کاری مختلف بدون تداخل کاری را فراهم می‌نماید. همچنین قابلیت تجهیز سریع و آسان ماشین‌آلات سبک اجرای نیلینگ، استفاده از آن را در ساختگاههای با دسترسی نامناسب و سخت، میسر می‌نماید. از سوی دیگر آلودگی صوتی و ارتعاشی کمتر در محیط نسبت به دیگر روشهای تسلیح، امکان استفاده بهینه از این روش را در محیطهای شهری فراهم می‌نماید.

استفاده از روش نیلینگ، امکان اجرای یکپارچه فونداسیون در کف گود را پس از عملیات پایدارسازی فراهم می‌سازد که در مقایسه با سایر روشها نظیر شمعهای با پشت بند و یا سازه‌های خرپایی که نیاز به استفاده از مهارهای داخل گود و اجرای مرحله به مرحله فونداسیون و خاکبرداری مقطعی حاشیه پی همسایه را بهمراه دارند از مزایای مهم این روش به حساب می‌آید. بخصوص در پروژه حاضر و با توجه به بتنی بودن اسکلت سازه اصلی، بکارگیری سازه‌های نگهبان از نوع خرپای فلزی، مستلزم صرف زمان و هزینه اضافی جهت تجهیز کارگاه با پرسنل، ماشین‌آلات و مصالح متفاوت (بتن و فولاد)، خواهد بود.

در عملکرد دیواره‌های مسلح شده با نیلینگ در شرایط زلزله، حاکی از رفتار نرم اینگونه سازه‌های خاکی در بارگذاری لرزه‌ای و در نتیجه عملکرد مناسبتر در جهت ایمنی بیشتر در مقابل گسیختگیهای ناگهانی می‌باشد.با توجه به اجرای مرحله به مرحله و خاکبرداری مقطعی در روش Nailing و عدم نیاز به خاکبرداری کل ارتفاع گود در یک مرحله، ایمنی این روش در مقایسه با سایر روشهای پایدارسازی گود بسیار بالاتر بوده و هیچگونه تهدیدی را متوجه ساختمانهای همسایه و مجاور نمی‌نماید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا