مسکن و ساختمان

رشد ۸۰۰ درصدی معاملات مسکن

اطلاعات رسمی درباره تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه نشان می‌دهد در دومین ماه از فصل سال در حالی ۹ هزار و ۹۹۶ فقره معامله خرید مسکن در پایتخت به ثبت رسید که این میزان در مقایسه با اردیبهشت ماه سال گذشته با کاهش ۹ درصدی همراه شده است.

این موضوع نشان می‌دهد ابعاد بازار مسکن شهر تهران در دومین ماه از سال ۹۹ به لحاظ تعداد معاملات خرید مسکن در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته حدود ۱۰درصد کوچک‌تر شده است. این در حالی است که عمدتا بنا به دو دلیل مهم حجم معاملات خرید مسکن در شهر تهران در این ماه در مقایسه با ماه قبل از آن-فروردین ۹۹-با رشد حدود ۸۰۰ درصدی همراه شده است.

فروردین ماه امسال در یک رویداد بی‌سابقه تنها حدود هزار و۲۰۰ فقره معامله خرید مسکن در شهر تهران به ثبت رسید، درحالی‌که در اردیبهشت ماه این میزان به مرز ۱۰ هزار فقره معامله رسید. دو علت مهم در رکود ماهانه بی‌سابقه معاملات مسکن شهر تهران در فروردین ماه موثر بود. اولین دلیل این موضوع نیمه‌تعطیل بودن فروردین ماه به‌دلیل تعطیلات نوروزی بود. هر سال به دلیل تعطیلات نوروز عملا بازار مسکن در نیمی از ماه تعطیل و شروع به کار بنگاه‌های مسکن از ۱۵ فروردین به بعد است. با این حال، در فروردین ماه ۹۹ به علت شیوع بیماری کرونا و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی عملا بنگاه‌های مسکن تعطیل و تعداد محدودی معامله خرید مسکن در این ماه انجام شد. به نظر می‌رسد بخشی از معاملات مسکن صورت‌گرفته در اولین ماه از سال ۹۹ به دلیل این موضوع و تعطیلی بنگاه‌ها، در اردیبهشت ماه به ثبت رسیده است و همین موضوع باعث اعلام رسمی ثبت بیش از ۹۹۰۰ فقره معامله خرید مسکن در اردیبهشت ماه شده است.

آمارهای رسمی همان‌گونه که با استناد به داده‌های اولیه معاملات مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه منتشر شد نشان می‌دهد در این ماه، میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در تهران از کانال ۱۵ میلیون تومان در فروردین ماه به ۱۷ میلیون تومان در اردیبهشت ماه رسید. تورم ماهانه مسکن در این ماه معادل ۴/ ۹ درصد و تورم نقطه‌ای معادل ۷/ ۳۳ درصد گزارش شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در حالی‌که حجم خریدهای مصرفی در بازار اردیبهشت ماه مسکن به کمترین حد رسیده است، بیشترین متقاضیان معاملات مسکن در این ماه سرمایه‌گذاران و سفته‌بازان بوده‌اند که این موضوع یکی از مهم‌ترین دلایل تغییر کانال میانگین قیمت مسکن شهر تهران است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه تعداد معاملات خرید مسکن در شهر تهران در کف رکودی در حال نوسان است و در برخی از مناطق شهر تهران تعداد کمی معامله خرید آپارتمان در اردیبهشت ماه به ثبت رسیده است، محاسبه میانگین قیمت مسکن، تحت تاثیر وزن مناطق مختلف و سهم آنها از تعداد کل معاملات، برآورد و اعلام شده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا