حمل و نقل

اتصال ترانزیتی هند و افغانستان از طریق چابهار

وزیر راه و شهرسازی گفت: سرمایه ‌گذاری‌های گسترده در بخش‌های مختلف حمل و نقل بویژه در بخش بندری، دریایی و ایجاد تسهیلات ترانزیتی گمرکی در زیرساخت‌های حمل و نقل در مسیر محور شرق و حمایت‌های گسترده دولتی، بندر چابهار را به عنوان اتصال ترانزیتی منطقه‌ای بین هند و افغانستان تبدیل کرده و در صورت رفع موانع علاوه بر توسعه محور شرق شاهد رونق ترانزیت در این مسیر خواهیم بود.

محمد اسلامی در همایش توسعه چابهار افزود: توسعه بندر چابهار به عنوان
یک قطب بندری در ترانزیت منطقه ای فرصتی را برای رونق تجارت و ترانزیت در منطقه
غرب آسیا فراهم کرده که از طریق مشارکت منطقه ای بویژه تسهیلات سرمایه گذاری
هندوستان شاهد توسعه بیش از پیش آن در آینده خواهیم بود
.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار کرد: چابهار علاوه بر اتصال
کشورهای آسیای جنوبی با آسیای مرکزی، کشورهای خلیج فارس، آسیای میانه، حوزه قفقاز
و کشورهای محصور در خشکی را به آبهای آزاد متصل می کند
.

وی گفت: اتصال ریلی، هوایی و جاده ای بندر چابهار به کشورهای
افغانستان و آسیای میانه برای سهولت در حمل و نقل کالا و مسافر در اولویت این وزارتخانه
است
.

وزیر راه افزود: خطوط ریلی بندر چابهار به افغانستان و آسیای میانه و
خط ریلی به چین از طریق ایران به اروپا از اصلی ‌ترین برنامه ‌های ایران در توسعه
خطوط ریلی است
.

وی بیان کرد: برقراری ارتباط ترانزیتی افغانستان و آسیای میانه از
طریق محور ترانزیتی شرق کشور یعنی چابهار ـ میلک منجر به نزدیکی مسافت بندر چابهار
و افغانستان می شود
.

وزیر راه و شهرسازی افزود: فصل نوینی از نقش ‌آفرینی بندر چابهار در سطوح
ملی، منطقه ‌ای و بین‌المللی شکل گرفته و این نوید دهنده توسعه همه جانبه این
منطقه محروم و دور افتاده از پایتخت کشور است
.

اسلامی بیان کرد: ایران در مسیر مبادلات تجاری و اقتصادی شرقی- غربی و
شمالی-جنوبی می تواند به عنوان پیوند ترانزیتی مطمئن و مقرون به صرفه مورد توجه و
بهره برداری همه کشورهای ذینفع قرار گیرد
.

وی گفت: به همین منظور چابهار با موقعیت راهبردی مورد توجه سرمایه
گذاری های منطقه ایست و مشارکت شرکت های هندی و حضور سایر کشورها می تواند به توسعه
منطقه کمک کند
.

اسلامی ادامه داد: توسعه ظرفیت فعلی هشت و نیم میلیون تنی چابهار به
۷۷ میلیون تن از برنامه های مهم است و با این اقدام می توان زمان و هزینه انتقال
اموال تجارتی کشورهای منطقه را کاهش داد
.

وی افزود: بنادر ایران در دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس قادر به جابجایی
حدود ۲۳۲ میلیون تن بار هستند و خدمات موثری را برای صاحبان کالا و مشتریان فراهم
می آورند
.

وزیر راه و شهرسازی گفت: از اصلی‌ترین برنامه‌های ایران توسعه خطوط
ریلی برای افزایش سهم ترانزیتی در زمینه حمل و نقل جهانی است و مصمم به اتصال بندر
چابهار به کشورهای همجوار نظیر افغانستان هستیم
.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا