برگزاری نشست خبری سومین نمایشگاه حمل و نقل با حضور سه معاون وزیر
صما_نشست خبری سومین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته در محل شبستان مصلی امام خمینی با حضور مهندس امیر امینی معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، مهندس شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و مهندس راستاد، مدیران سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد.
به گزارش«صما» معاون وزیر راه و شهرسازی در ابتدای نشست با بیان اینکه تاکید وزارت راه
و شهرسازی بر روی نظاممند کردن ساختار جابجایی کالا و احسان است گفت: اساس کار در
حاکمیت این وزارتخانه بر چابکی و پاسخگویی درست استوار است.
وی با تاکید بر ارتباط با تشکلهای صنفی مرتبط با حوزه حمل و نقل اظهار
داشت: تشکلهای صنفی در این حوزه از جایگاه بسیار مهمی برخوردار هستند و نباید نقش
تشکلهای صنفی را نادیده گرفت.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم هوشمندسازی حمل و
نقل اظهار داشت: مهمترین بحث در حمل و نقل موضوع بهرهوری است که بتوانیم ضریب اشغال
صندلی را در جابجایی بار و انسان افزایش دهیم و خدمات باکیفیت به مردم ارائه کنیم.
معتقدم در این حوزه شرکتهای استارتآپی میتوانند بسیار موثر عمل کنند.
آدمنژاد همچنین با اشاره به بحث تقویت ترانزیت از مسیر ایران اظهار داشت:
کشور ما ظرفیتهای بسیار قوی در حوزه ترانزیت دارد بحث ارتباط با همسایههای شمالی
فعالسازی کمربند راه ابریشم و فعالسازی ترانزیت از مسیرهای حاشیه خلیج فارس مطرح
است.
وی با تاکید بر اینکه برای رشد اقتصاد باید از ابزار ترانزیت استفاده کرد
و موانع بر سر راه تقویت ترانزیت حل شود گفت: در حال حاضر ترکیه مایل به استفاده از
مسیر ایران برای ترانزیت کالا به قطر است و مهمترین موضوع در بحث ترانزیت و تعامل
با کشورهای همسایه موضوع ایجاد پیمان منطقهای است که میتواند موانع ترانزیتی را برطرف
سازد.
آدمنژاد همچنین با اشاره به اهمیت اتصال به ایران به کشورهای همسایه گفت:
در حال حاضر به غیر از مرز رازی هیچ مرز دیگری به شبکه ریلی متصل نیست و مرزهای کشورمان
از زیرساخت بزرگی مانند راهآهن محروم هستند این در حالی است که با دسترسی مرزها به
شبکه ریلی میتوان ترانزیت را توسعه داد.
آدمنژاد با اشاره به اولویتبندی پروژهها برای اجرا گفت: یکی از اهداف
طرح جامع حمل و نقل اجرای پروژهها بر اساس اولویتبندیها است که تدوین طرح جامع و
اجرای آن در سه فاز در حال انجام است.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی نوردی در خصوص تحریم برخی از کشتیها گفت: همکاریهای
لازم را با موسسات رده بندی کشتیها داشتیم برخی از آنها پس از تحریم کشور را ترک کردند
ولی اکثریت آنها علی رغم تحریمها همچنان به فعالیتهای خود ادامه میدهند. نگرانی
از بابت پوشش موسسات رده بندی نداریم از ابتدای سال تا کنون حدود ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار
و ۳۷۶ تن ترانزیت محصولات غیر نفتی داشتیم و در خصوص مقولههای نفتی ۸ و ۸ دهم درصد
نسبت به سال گذشته رشد داشتیم.
امیر امینی معاون وزیر راه و شهرسازی
با اشاره به تصویب اساسنامه صندوق توسعه حملونقل به عنوان پایه حل مشکل تامین منابع
این بخش خواهد بود، گفت : این صندوق تامین ناوگان، بیمه و تضمین سرمایهگذاری و احداث
زیرساختهای حملؤنقلی طراحی شد و اجازات خاصی در اساسنامه گرفته شده تا بتواند به
تامین زیرساختها و توسعه راهها و نگهداری آنها کمک کند.
وی ادامه داد: انتشار اوراق ارزی توسط دولت یکی از مشکلات ما بود که این
اجازه در صندوق توسعه حملونقل اخذ شده که پس از اجرایی شدن ساختار تشکیلاتی این صندوق،
با ماهیت و ساختار توانمند میتواند به صورت فعال در عرصه حملونقل در راستای حمایت
از بخش خصوصی ورود قوی داشته باشد.
وی به مشکل میزان مالیاتی در تفسیر ماده ۳ قانون مشارکت در پروژههای راه
و شهرسازی یادآور شد: این تفسیر باعث میشد که به سود اقدامات انجام شده در آزادراهها
مالیات بسته میشد، آییننامه اجرایی قانون در ماده ۵۰ اصلاح شد و به صراحت مضامین
تبصره ۳ را مشخص و در ۴ بند اعلام کرد.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع با بیان اینکه امروز تکلیف سرمایهگذاران
بخش حمل و نقل کاملا مشخص است، افزود: الکترونیکی کردن و جمعآوری عوارض آزادراهها
یکی از برنامههایی است که امسال عملیاتی میشود. بیش از ۸ سال است که وزارت راه به
دنبال پیاده سازی ETC بود. این کار
زمانی با بانک مسکن آغاز شد اما به دلیل چند مشکل که یکی از آنها فرار پرداخت بود ادامه
نیافت. با سرمایهگذاری بخش خصوصی شرکتی بی ال تی ایجاد شد، این سیستم تمام گیتهای
آزادراهی را جمعآوری میکند. هفته گذشته در آزادراه تهران-ساوه نمونه آزمایشی این
گیتها اجرا شد و در مرحله آزماش نرمافزار قرار دارد.
آدمنژاد با تاکید بر اینکه اعمال تحریم علیه صنعت هوایی کشورمان از این
نشان دارد که دشمن به دنبال ضربه زدن به مردم کشور است گفت: هر چند که دشمنان مدعی
هستند نمیخواهند مردم ایران از تحریمها آسیب ببینند اما تحریمهای هوایی نشان از
این دارد که دشمن جان و سلامت مردم ایران را نشانه گرفته است.
وی تاکید کرد: نباید نگران تحریمها باشیم مگر اینکه نخواهیم و نتوانیم
برنامهای برای کاهش آسیبهای تحریمها داشته باشیم.
آدمنژاد همچنین درباره رفع مشکلات و مطالبات رانندگان کامیون اظهار داشت:
حمایت از این قشر خواست مقام عالی وزارت راه و شهرسازی است و به طور جدی مطالبات رانندگان
را دنبال میکنیم.
آدمنژاد تاکید کرد: از واردات لاستیک و توزیع آن در بازار حمایت میکنیم
تا مشکلات رانندگان کامیون و کامیونداران به حداقل برسد.
وی همچنین درباره سرنوشت قراردادهای هواپیماهای ATR گفت: قراردادها
باقی هستند اما از آنجایی که مجوز اوفک باطل شده امکان خرید مابقی هواپیماهای مورد
قرارداد وجود ندارد.