نظام مهندسی

رئیس نظام مهندسی ساختمان همدان:

گودبرداری‌های غیراصولی یکی از معضلات کشور است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان گفت: گودبرداری‌های غیراصولی یکی از معضلات کشور است چراکه در سالجاری حدود ۳ مورد در استان گودبرداری غیراصولی بدون حضور مهندسان سازمان را داشتیم که مالکان قبل از اخذ پروانه ساخت اقدام به گودبرداری می‌کنند که نباید این اجازه به آنها داده شود.

به گزارش «صما» و به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان، امیر متینی فرد ; در شورای فنی استان، با اشاره به برخی مشکلات و انتظارات سازمان از شورای فنی اظهار کرد: یکی از مشکلات عدم کسب پروانه ساختمان از ابتدای کار است که باعث شده از ابتدای سال تاکنون ۲۰ پروانه ساختمان و در مقابل آن ۲۰۰ مورد ارجاعی به کمیسیون ماده ۱۰۰ در خصوص پروانه ساختمان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در کل ایران ۳۲۰ هزار نفر عضو سازمان نظام مهندسی هستند که نیمی از آنها دارای پروانه اشتغال به کارند، تصریح کرد: سال گذشته ۱۲۰ میلیون مترمربع در ایران ساخت و ساز شده که این رقم در همدان ۵۰۰ هزار مترمربع بوده است.

وی از اداره کل استاندارد استان خواست تا شرایط تأسیس شرکت‌های بازرسی فنی آسانسور را به سازمان نظام مهندسی بدهند تا سازمان بتواند از مهندسان خود در این زمینه استفاده کند و اضافه کرد: در ایران هزینه بازرسی آسانسور ۶۰ میلیارد تومان است.

متینی‌فرد همچنین به لزوم آموزش کارگران و افزایش مهارت آنها در کارهای ساختمانی توسط سازمان فنی حرفه‌ای اشاره کرد و افزود: بحث ایمنی در ساختمان نیز از مباحث مهمی است که متأسفانه عدم رعایت ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی در همدان باعث شده شاهد آمار نگران‌کننده‌ای از تلفات و مصدومیت‌ها باشیم.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت دفاتر طراحی سازمان نظام مهندسی و نیاز به ۴۰۰ محل برای تشکیل دفاتر در استان گفت: با رکودی که در حوزه ساخت و ساز وجود دارد تقاضا داریم اداره راه و شهرسازی تعداد اعضا در دفاتر را افزایش دهد تا هزینه‌های جاری دفاتر تأمین شوند.

وی در رابطه مجری‌های ذی‌صلاح نیز عنوان کرد: تمام ساختمان‌ها باید بتوانند از مجری ذی‌صلاح استفاده کنند و مجری در اجرای کار حضور داشته باشد.

متینی‌فرد همچنین بیان کرد: میزان مالیات بر درآمد مهندسان در مقایسه با سایر مشاغل بسیار بیشتر است که این ضرایب باید اصلاح شوند.

وی با اشاره به مشکلات بخش صنعت اظهار کرد: تقاضا دارم ساخت و سازهای صنعتی نیز از خدمات مهندسی استفاده کنند و تابع مقررات سازمان باشند.

متینی فرد تولید نخاله و ضایعات ساختمانی را مشکل دیگر این بخش دانست و تصریح کرد: ضایعات در هر مترمربع باید ۲۰ کیلوگرم باشد که به علت عدم استفاده از مصالح استاندارد این میزان تا ۲۰۰ کیلوگرم هم افزایش می‌یابد.

;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا