مسکن و ساختمان

ارزيابي مجله اكونوميست از امنيت شهري در عصر ديجيتال

تهران جزو ۵٠ شهر امن جهان

واحد اطلاعات اکونومیست، با با حمایت مالی شرکت NEC اقدام به ارزیابی ۵٠ شهر امن جهان در سال ٢٠١۵ کرده است. ارزیابی و استخراج این فهرست با تکیه بر بیش از ۴٠ شاخص کمی و کیفی انجام شده است. این شاخص ها در چهار دسته موضوعی: امنیت سایبری، امید به زندگی، امنیت شخصی و وضعیت زیرساخت های شهری دسته بندی شده اند: همچنین هر کدام از این شاخص ها سه تا هشت زیر شاخص را دارا هستند. شهرهای جامعه نمونه این تحقیق نیز بر اساس نمایندگی منطقه ای و در دسترس بودن داده ها انتخاب شده اند.

شهرها در حال حاضر خانه اکثریت مردمان این سیاره هستند. سطح فعلی شهرنشینی در جهان به قدری گسترده شده که از ٨٢درصد مردم امریکای شمالی تا ۴٠درصد از مردمان آفریقا را شامل می شود. با توجه به آمار ها این روند در طول سه دهه آینده به شدت تشدید خواهد شد. بر اساس پیش بینی ها جمعیت لاگوس پر جمعیت ترین شهر نیجریه در ١۵ سال آینده دو برابر خواهد شد.
; ; ; ;بر اساس آخرین یافته های سازمان ملل در مورد چشم انداز جهانی شهرنشینی، برخی از شهرها کاهش جمعیت را به دلایلی نظیر نرخ باروری پایین، انقباض اقتصادی و بلایای طبیعی تجربه کرده اند. جمعیت سئول، پایتخت کره جنوبی، ازسال ١٩٩٠ تاکنون ٨٠٠ هزار نفر کاهش یافته است.
; ; ; ;به همین ترتیب ایمنی شهرها می تواند در دل همین جریانات جهانی سیال از افت و خیز برخوردار باشد. توکیو در صدر رتبه بندی کلی این فهرست قرار دارد، کلانشهر توکیو و حومه آن به عنوان پرجمعیت ترین شهر جهان رتبه امن ترین شهر جهان را نیز به خود اختصاص داده است. پایتخت ژاپن سه امتیاز جلوتر از سنگاپور در حوزه امنیت دیجیتال است. البته جاکارتا در پایین ترین رتبه این لیست متشکل از ۵٠ شهر قرار دارد. پایتخت اندونزی تنها در زمینه امنیت بهداشتی در رتبه پنجم از آخر قرار دارد.
; ; ; ;بر اساس یافته ها ایمنی با ثروت و توسعه یافتگی همبستگی دارد. جای تعجب نیست که در نیمه اول این فهرست عموما شهرهای توسعه یافته در نیمه دوم شهرهای در حال توسعه قرار دارند. توسعه یافتگی خط شکاف قابل استناد شهرهای توسعه یافته و در حال توسعه محسوب می شود چنان که شهر های آسیایی ثروتمند (توکیو، سنگاپور و اوزاکا) سه موقعیت های بالادر جایگاه های اول لیست را به خود اختصاص داده اند در حالی که، همسایگان فقیر (هوشی مین و جاکارتا) دو جای خالی انتهایی از سه جایگاه انتهایی ۵٠ شهر امن جهان را به خود اختصاص داده اند.
; ; ; ;البته بر اساس یافته ها با وجود ثروت و منابع کافی هیچ الزامی برای پدید آوردن یک شهر امن وجود ندارد. چهار شهر از پنج شهر خاورمیانه در بحث در آمدها در نیمه بالایی جدول جای می گیرند ولی از همین شهرها فقط ابوظبی رتبه ٢۵ را اشغال کرده، این در حالی است که ریاض در جایگاه چهلم از این فهرست قرار دارد.
; ; ; ;بر اساس یافته های این تحقیق شهرهای ایالات متحده امریکا به سرعت در حال اجرای سیاست های مرتبط با امنیت دیجیتال هستند، در حالی که اروپا در این عرصه در حال تلاش است و هنوز با شاخص های لازم فاصله دارد. نیویورک تنها شهر ایالات متحده امریکاست که در این فهرست در جایگاه دهم قرار دارد. با این وجود این شهر از منظر امنیت دیجیتال در جایگاه سوم قرار دارد، بر همین اساس نیز سه شهر باقی مانده نیز (لس آنجلس، سان فرانسیسکو و شیکاگو) از منظر امنیت دیجیتال جزو ده شهر برتر دنیا محسوب می شوند. فاکتور امنیت دیجیتال بیشتر به به بررسی امنیت شهروندان در فضای مجازی، احتمال سرقت و سوءاستفاده از آنها در دنیای مجازی و احتمال حملات مجازی اختصاص دارد. با استناد به همین آمارها اروپا در عرصه امنیت دیجیتال به شدت ضعیف عمل کرده است. بر اساس مستندات موجود لندن در حوزه امنیت دیجیتال در رتبه شانزدهم قرار دارد، که بالاترین رتبه در میان شهرهای اروپایی در حوزه امنیت دیجیتال است، رم نیز با کسب رتبه سی و پنجم پایین ترین رتبه اروپا در حوزه امنیت دیجیتالی است.
; ; ; ;همچنین رهبران در امنیت دیجیتال نباید از امنیت جانی شهروندان شان چشم پوشی کنند. بر اساس برآورد ها لس آنجلس از رتبه ششم در حوزه امنیت دیجیتال به رتبه بیست و سوم در حوزه امنیت جانی سقوط کرده است. در این شهر تمرکز بالابر امنیت دیجیتالی نتوانسته است از وقوع جرم و جنایت پیشگیری کند.
; ; ; ;در دنیای کنونی تکنولوژی در خط مقدم امنیت شهری، در کنار مردم است. در دنیای کنونی داده ها و اطلاعات علمی برای مقابله با جرم و جنایت، نظارت بر زیرساخت ها و محدود کردن گسترش بیماری استفاده می شوند. با این حال، سرمایه گذاری در روش ایمنی سنتی، مانند تقویت نظارت پلیس، همچنان بیانگر نتایج مثبت از اسپانیا تا آفریقای جنوبی است، که به تقویت نظارت پلیس به صورت سنتی کمک کرده و نتایج مثبتی اخذ کرده اند.
; ; ; ;همکاری در زمینه ایمنی در محیط پیچیده شهری بسیار نکته حایز اهمیتی است. حالاکه تعداد فزاینده ای از سیستم های ضروری در مدیریت و حفظ امنیتی شهری، به هم پیوسته هستند، کارشناسان و دست اندرکاران حوزه مدیریت شهری بر ضرورت هماهنگی نمایندگان دولت، نمایندگان کسب و کار و مردم، قبل از تهدیدات امنیتی و اعتصاب امنیتی تاکید ویژه ای دارند. بر همین اساس نیز در شهرهای بزرگ و ابر شهرها، مقام رسمی هماهنگی با ارگان های مدیریتی تعریف شده است. حتی با تکامل تهدیدات آنلاین این پای این هماهنگی ها به حوزه های بین الملل نیز کشیده شده است.
; ; ; ;البته باید توجه داشت که امن بودن فضای شهری به معنای احساس امنیت نیست. از ۵٠ شهر جامعه آماری فقط زوریخ شهری بود که ادراک ایمنی شهرواندانش شاخص های بالایی داشت. بر همین اساس شهروندان در ایالات متحده امریکا کمتر از شاخص های بالای احساس امنیت برخوردار بودند. بر همین منولانیز چالش جدید برای مدیران شهری تغییر ادراک عمومی در زمینه امن بودن فضای شهرهایشان است.
; ; ; ;در این جدول شهر توکیو امتیاز ۶٣/٨۵ را کسب کرده است. توکیو هم پرجمعیت ترین شهر و هم امن ترین شهر گزارش اکونومیست است. این شهر در امنیت سایبری جایگاه نخست را داراست. همچنین توکیو در امنیت شخصی جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده است. البته با توجه به زلزله خیز بودن توکیو، این شهر در زمینه زیر ساخت ها نیز توانست مقام پنجم جدول را به خود اختصاص دهد.
; ; ; ;بعد از توکیو شهر سنگاپور با امتیاز ۶١/٨۴ در این فهرست در جای دوم قرار داشت. این شهر در زمینه امنیت شخصی به دلیل آمار بسیار پایین قتل و سرقت، رتبه نخست جهان را داراست. اوساکا شهر دیگری ژاپنی با امتیاز ٣۶/٨٢ توانست رتبه دوم در زمینه امنیت شخصی را کسب کند و در مجموع در جای سوم قرار گرفت.
; ; ; ;بعد از اوزاکا، استکهلم با امتیاز ٠٢/٨٠ توانست رتبه چهارم را به خود اختصاص دهد. نکته جالب توجه اینکه استکهلم تنها شهر خارج آسیا در این فهرست است که توانسته در بین پنج شهر امن در زمینه امنیت شخصی جای بگیرد. آمستردام با امتیاز ١٩/٧٩ در رتبه پنجم این فهرست است، این شهر توانست در رده بندی امنیت زیر ساخت های شهری رتبه چهارم را به دست آورد.
; ; ; ;اما رتبه ششم در اختیار سیدنی با امتیاز ٩١/٧٨ بود، سیدنی با آنکه توانست در رده بندی امنیت زیرساخت ها و امنیت شخصی در میان ١٠ شهر امن جهان خود را جای دهد، اما این شهر در زمینه امید به زندگی و امنیت سایبری روند نا امید کننده ای داشت. بعد از سیدنی، زوریخ با امتیاز ٨۴/٧٨ در جایگاه هفتم قرار دارد، زوریخ بهترین نمره را در رده بندی امنیت زیر ساخت ها و امید به زندگی کسب کرد، همچنین از نظر در آمد سرانه نیز زوریخ در بالاترین سطح پس از سنگاپور قرار دارد.
; ; ; ;رتبه هشتم با امتیاز ٨١/٧٨ در اختیار تورنتو است، تورنتو امن ترین شهر قاره امریکاست. رتبه نهم در اختیار ملبورن با امتیاز ۶٧/٧٨ است. ملبورن جایگاه هشتم را در زمینه امنیت شخصی به خود اختصاص داده، همچنین مردم این شهر بیشترین امید به زندگی (سن ٨۶ سال) را دارند. در رتبه دهم نیز نیویورک با امتیاز ٠٨/٧٨ قرار دارد، در نیویورک آمار ٢٢۴۵ قتل در سال ١٩٩٠ به ثبت رسیده بود در حالی که با وجود افزایش بیش از یک میلیونی جمعیت از آن زمان تاکنون آمار قتل ها در این شهر سقوط کرده است. نرخ قتل در سال ٢٠١٣ در نیویورک ٣٣۵ فقره گزارش شده که این میزان نیویورک را پایین تر از شیکاگو قرار می دهد که یک سوم این شهر جمعیت دارد.
; ; ; ;البته باید افزود که در مجموع و با توجه به تمام امتیازات کسب شده تهران در جای ۴٩ از این فهرست مشتمل بر ۵٠ کشور با امتیاز نهایی ٧٨/۵٣ قرار دارد، بعد از تهران، جاکارتای اندونزی با امتیاز نزدیک ٧١/۵٣ و قبل از این شهر هوشی مین با امتیاز ٩٣/۵۴ قرار دارند.
; ; ; ;بر اساس این گزارش تهران از نظر امنیت دیجیتال در رتبه ۵٠ قرار گرفته و نمره ۵٨/۴۶ را از ١٠٠ به دست آورده است. وضعیت ایمنی زیرساختی تهران بهتر است به طوری که رتبه ۴٣ را در بین ۵٠ شهر به دست آورده و نمره این شهر از این نظر ٩٨/۶٣ اعلام شده است. ایمنی زیرساختی تهران بیشتر از شهرهایی مثل ژوهانسبورگ، ریاض، بمبئی، جاکارتا، مکزیکوسیتی، هوشی مین و دهلی دانسته شده است.
; ; ; ;رتبه تهران از نظر امنیت بهداشتی ۴٩ و نمره این شهر از این نظر ٢٢/۴٨ اعلام شده است. امنیت بهداشتی تهران از بمبئی هند بیشتر است.
; ; ; ;همچنین به لحاظ ایمنی شخصی رتبه ۴٧ برای تهران درنظر گرفته شده است که بالاتر از پکن، مسکو و سانتیاگو است. نمره تهران از نظر ایمنی شخصی ٣۵/۵۶ اعلام شده است. همچنین تهران در رتبه بندی در آمد سرانه سال ٢٠١٣ در حوزه شهرهای با درآمد متوسط رو به پایین قرار گرفته است.

روزنامه اعتماد

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا