نظام مهندسی

رئیس نظام مهندسی ساختمان کرمانشاه:

۹۰ درصد ساختمان‌های شهری کرمانشاه در برابر زلزله مقاوم هستند

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد ساختمانهای شهری استان در برابر زلزله مقاوم هستند.

به گزارش «صما» و به نقل از روابط عمومی شورای مرکزی ساختمان، منوچهر کولانی با بیان اینکه تمام ساختمانهای دارای مجوز و پروانه ساخت، تاییدیه نظام مهندسی را دریافت می‌کنند، اظهار کرد: نظام مهندسی هم در تهیه نقشه ساختمان و هم بر اجرای کار ساخت و ساز نظارت داشته و حتی در مواردی کار ساخت و ساز را به مجریان ذی‌صلاح که افراد حقیقی و یا شرکت‌های حقوقی باشند واگذار می‌کند.

وی تصریح کرد: بر همین اساس تمام ساختمانهایی که تحت نظارت سازمان نظام مهندسی قرار داشته و مجوز ساخت و ساز می‌گیرند اصولی ساخته شده و در برابر حوادثی مانند زلزله مقاوم هستند.

به گفته کولانی در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد ساختمانهای شهری موجود در استان در برابر زلزله مقاوم هستند. نظارت بر ساخت و ساز خانه‌های روستایی نیز با بنیاد مسکن است.

رییس نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به زلزله خیز بودن استان، به زلزله دینور اشاره و تصریح کرد: متاسفانه در این زلزله شاهد فرو ریختن ساختمان‌های فاقد مجوز ساخت و ساز بودیم و تمامی آنها با خاک یکسان شدند که تلفات انسانی به بار آورد.

این مسئول سازمانی خاطرنشان کرد: در این زلزله ساختمانهایی که اصولی ساخته شده و تحت نظارت سازمان نظام مهندسی قرار داشتند تنها آسیب جزیی دیدند که این امر نشان از اهمیت ساخت اصولی ساختمان در کاهش تلفات انسانی به هنگام حوادث و بلایای طبیعی دارد.

رییس نظام مهندسی استان کرمانشاه با بیان اینکه این سازمان در تلاش است تا مجریان ذی‌صلاح در کنار نظارت بر ساخت و ساز، ساخت ساختمانها را نیز برعهده بگیرند، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل افزایش هزینه‌ها مالکین تمایلی به واگذاری کار ساخت و ساز به افراد فنی و متخصص این کار را ندارند.

کولانی در پایان ;تصریح کرد: متاسفانه در برخی موارد نیز مشاهده می‌شود که مالکان با پرداخت پول سعی دارند مجری سوری برای ساختمان خود در اختیار بگیرند تا بصورت سوری بر ساخت و ساز آنها نظارت شود که با جدیت این امر را کنترل و زیر نظر داریم تا مراحل ساخت ساختمان تحت نظارت ناظرین واقعی انجام گیرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا