نظام مهندسی

واکنش رئیس نظام مهندسی آذربایجان غربی به خبر «صما»:

تضمینی برای اجرای ساختمانها مطابق مشخصات فنی وجود ندارد

صما، گروه نظام مهندسی- چندی پیش مطلبی با عنوان «چرا ایران ساختمان ضد زلزله ندارد؟!» در سایت «صما» منتشر شد که به نظر رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان غربی جای خالی برخی توضیحات در این مطلب احساس می شود.

بر این اساس نظرات این مسئول سازمانی به شرح زیر آمده است.

;

احمد توسلی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار «صما» ضمن بیان اینکه در وهله اول باید متذکر شد که ;اصولا واژه ساختمان ضدزلزله یک واژه مصطلح غیرفنی است و به جای آن باید واژه ساختمان مقاوم در مقابل زلزله را ذکر نمود،گفت: آیین نامه ها در دنیا، مقاومت ساختمان ها را در مقابل زلزله به مفهوم شرایط ذکر شده در آیین نامه تضمین می کنند. مثلا آیین نامه ۲۸۰۰ زلزله ایران در صفحه اول شرایط تضمین را ذکر نموده است.

;

بر اساس گفته این مسئول سازمانی، واژه ساختمان ضدزلزله در اذهان عمومی این امر را مشتبه می کند که هنگام وقوع زلزله در ساختمان خود بنشینند و هیچ پیشگیری خاصی نکنند. چون ساختمان ضدزلزله است و با خیال آرام ساختمان را ترک نکنند، که این گفته به نظر منطقی نمی آید.

;

توسلی با اشاره به اینکه در دانشگاه های ایران به روزترین آیین نامه ها در خصوص طراحی و محاسبات ساختمانها تدریس می شود، ولی هیچگونه تضمینی برای اجرای ساختمانها، مطابق مشخصات فنی نیست، اظهار داشت: از این نظر مباحث مقررات ملی نیز کافی نیست؛ مثلا با دستورات مندرج در مباحث ۹ و ۱۰ موضوع طرح و اجرای ساختمان های بتنی و فولادی نمی توان ساختمان های بتنی و فولادی را مطابق اصول فنی اجرا نمود.

;

به اعتقاد این مسئول سازمانی، اجرایپروژه ساختمانی مطابق با مشخصات فنی ساختمان ها به موارد کلیدی نیازمند است که این موارد شامل نیروی فنی کارآزموده که نیاز به تجربه اجرایی دارد و زمانبر است و توسط دانشگاه ها تولید نمی شود، مصالح استاندارد که تامین آن مشکلات خاص خود را دارد، مجری ذیصلاح که شرایط احراز صلاحیت آن طبق مبحث ۲ مقررات ملی ساختمان باعث شده که اغلب مجریان حالت صوری داشته باشند، می شود.

;

توسلی در ادامه گفت: لذا با توجه به موارد فوق چگونه انتظار داریم ساختمان ها مقاوم زلزله باشند. البته ناگفته نماند که اغلب استانها با تلاش ها و پیشگیری های لازم توانسته اند یک تضمین نسبی برای ساختمان ها به هنگام وقوع زلزله داشته باشند.

;

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان غربی با اشاره به پاراگراف «خانه من امن است؟» که نوشته شده : «بنابراین خریدار بهتر است سراغ خانه هایی برود که مجری و مهندس ناظر و تعهد اخلاقی اورا می شناسد.» اذعان داشت: جمله مذکور برای یک شهروند غیر از سردرگمی و زیر سوال بردن سازمان نظام مهندسی نتیجه ای دربر ندارد.

;

توسلی در پایان تاکید کرد: ظاهرا این مطلب در خصوص شهر تهران و شهرهای بزرگ نوشته شده بود، ولی این موضوعات برای تمام شهرهای ایران قابل طرح است.

;

شایان ذکر است لینک خبر چرا ایران ساختمان ضد زلزله ندارد؟! جهت اطلاع در زیر آمده است.

;

انتهای پیام/

;

کد خبر: ۰۲۲۵

;

;

;

;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا