نظام مهندسی

بیانیه پایانی اجلاس هفدهم هیأت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان

هفدهمین اجلاس هیأت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان در چارچوب ماده ۱۹ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و ماده ۱۰۲ آیین‏نامه‏ اجرایی آن روزهای سه‏ شنبه و چهارشنبه سوم و چهارم تیرماه ۱۳۹۳ در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران برگزار گردید.

حاضران ضمن تقدیر از حضور و سخنرانی آقایان دکتر آخوندی وزیر محترم راه و شهرسازی، مهندس زنگنه وزیر محترم نفت، دکتر قالیباف شهردار محترم تهران و دکتر نیومن ریاست محترم بنیاد جهانی انرژی، مراتب تشکر و امتنان خود را از تمامی مدعوین و میهمانانی که از سراسر کشوربا حضور گرم و صمیمی خود به این اجلاس رونق بخشیده و بر غنای آن افزودند ابرازداشته و بویژه از حضور ;آقایان مهندس غرضی و مهندس هاشمی رؤسای سابق شورای مرکزی در این اجلاس قدردانی می‏ نمایند.

اجلاس با تقدیر از شورای مرکزی دوره ششم که با اقدام به موقع خود نسبت به ارائه «خط‏ مشی کاری و راهبردهای عملی سازمان نظام مهندسی ساختمان» به اجلاس هفدهم و با تشکر ویژه از جناب آقای مهندس ترکان ریاست محترم سازمان نسبت به تشریح دقیق هفده بند این خط‏ مشی ، مسیر بازگشت به قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را هموار نمودند، از آن شورا درخواست می‏ نماید که بااقدام شایسته نسبت به عملیاتی‏ نمودن خط‏ مشی مذکور، گزارش پیشرفت آن را در اجلاس بعدی ارائه نماید و همچنین پیگیری موارد زیر را دربرنامه‏ های خود قرار دهد:

۱-با ;توجه به نامگذاری سال ۱۳۹۳ توسط مقام معظم رهبری به نام سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» سازمان نظام مهندسی ساختمان نسبت به هم راستا سازی فعالیت‏ های خود با موازین این نامگذاری اقدام کند.

۲-در راستای کمک به اجرای هر چه دقیق‏تر و سریع‏ترسیاست‏ های کلی اقتصاد مقاومتی و با هدف تأمین ، رشد ، پویایی و بهبود شاخص‏ های مقاومت اقتصادی در بخش ساختمان و دستیابی به اهداف سندچشم‏ انداز بیست‏ ساله اقدام لازم صورت پذیرد.

۳-با توجه به ضرورت و اهمیت بررسی ‏ها و مطالعات جامع و کامل در اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، هیأت عمومی هرگونه تعجیل در این باره را به مصلحت ندانسته و از شورای مرکزی درخواست می‏ نماید که از طریق تعامل سازنده با وزارت محترم راه و شهرسازی و کمیسیون محترم عمران مجلس شورای اسلامی موضوع را به نحو شایسته‏ ای پیگیری نماید.

۴-ارتقای اخلاق حرفه‏ ای در مهندسی ساختمان (اخلاق مهندسی) در اولویت برنامه‏ های سازمان قرارگیرد و با استفاده از ظرفیت همه استانها و همه تشکل ‏های حرفه‏ ای فعالیت‏ ها استمرار یابد.

۵-ترتیبات لازم برای گام نهادن در مسیر اقتصاد دانش بنیان و کمک به پیاده‏ سازی و اجرای نقشه راه جامع علمی کشور، در بخش ساختمان،مدنظر شورای مرکزی قرار ‏گیرد.

۶-فعال‏سازی کلیه امکانات، منابع مالی و سرمایه‏ های انسانی و علمی بخش ساختمان، بویژه یکپارچه‏ سازی نظام‏ های مختلف ساخت و ساز درکشور و جلوگیری از هدر رفت منابع ملی در نظام‏ های جداگانه به‏ منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه مهندسی ساختمان در ارتقای کیفیت ساخت و ساز با تأمین ایمنی، بهداشت، سلامت، آسایش و بهره‏ دهی مناسب و صرفه اقتصادی، ضمن تلاش جدی برای افزایش طول عمر ساختمان‏ ها، باتسهیل و تشویق و همکاری‏های جمعی، تأکید بر ارتقاء اخلاق حرفه ‏ای و تضمین حیثیت حرفه‏ ای عموم مهندسان رادنبال کرده و بازار کسب و کار حرفه‏ ای افزایش داده شود.

۷-با توجه به اقدامات صورت‏ گرفته در جهت توسعه صادرات خدمات مهندسی ، با عنایت به علاقه‏ مندی ایجادشده دراین زمینه در سازمان‏های استانی، ضرورت دارد برای به سرانجام رسیدن و اجرایی کردن این مهم، برنامه‏ریزی و عملیات اجرایی لازم صورت پذیرد.

۸-برقراری ارتباط و همکاری متقابل با مجامع مهندسی ساختمان در کشورهای دیگر بخصوص کشورهای اسلامی و تبادل علمی و فنی با این نهادها،در برنامه‏ های آتی شورای مرکزی قرارگیرد.

۹-همکاری و تلاش لازم درجهت توسعه حوزه عمل مناطق آزاد ویژه اقتصادی کشور در بخش ساختمان، به‏ منظور انتقال فناوری های پیشرفته وسایر زمینه‏ های مرتبط با بخش ساختمان صورت گیرد.

۱۰-درخواست تنظیم برنامه پذیرش دانشجو در رشته‏ های مختلف مهندسی ساختمان با توجه به نیاز بازار آتی صنعت ساختمان به همراه ارتقاء سطح کیفی آموزش، از خواسته‏ های مؤکد این اجلاس می‏ باشد که از طریق تعامل شایسته باوزارت علوم، تحقیقات و فناوری لازم است پیگیری لازم جهت ساماندهی آن به عمل آید.

۱۱-پیگیری جهت تهیه و تصویب قانون جامع شهرسازی کشوربرمبنای راهبردها و سیاست ‏های کلی و ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش شهرسازی ، درقالب یکی از مباحث مقررات ملی ساختمان مورد تأکید می‏ باشد.

۱۲-اصلاح ساختار کمیته مربوط به ماده ۱۱۷ آیین‏ نامه اجرایی قانون، موضوع تعیین تعرفه خدمات مهندسی در رشته‏ های هفتگانه که در هیأت‏های عمومی سالهای قبل مطرح بوده‏ است ، مجدداً موردتأکید می‏ باشد.

۱۳-تأکید بر ضرورت تدوین مباحث مقررات ملی در زمینه ترافیک، نقشه‏ برداری و شهرسازی از مجموعه قوانین و مقررات ملی ساختمان.

۱۴-این اجلاس بر اجرایی نمودن خط‏ مشی مصوب هیأت عمومی هفدهم با استفاده از ظرفیت‏های کلیه سازمان های استانی تأکید دارد.

۱۵-پیگیری محورهای پیشنهادی گروه‏ های تخصصی وکمیسیون‏ های اجلاس ;هفدهم ;که پیوست سند می‏ باشد در چارچوب قانون و آیین‏ نامه اجرایی.

انجام بندهای باقیمانده از هیأت‏ های عمومی سالهای قبل که تاکنون به نتیجه نرسیده است در چارچوب خط‏ مشی مصوب اجلاس ۱۷ موردتأیید اجلاس می‏ باشد.

;

چهارشنبه چهارم تیرماه یکهزار و سیصد و نود و سه خورشیدی

تهران- سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا