شهر

درآمد ۱۵ هزار میلیاردی شهرداری از تغییر کاربری‌ها

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به درآمد ۱۵ هزار میلیاردی شهرداری از تغییر کاربری‌ها، گفت: شهردار تهران هرچه سریعتر دستورات لازم برای تعیین ضوابط مربوط به تغییر کاربری‌ها را صادر کند.

زهرا نژاد بهرام عضو شورای اسلامی شهر تهران در تذکرپیش از دستور خود در
صد و سی و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به وظایف شورای شهر تهران در خصوص نظارت
اشاره کرد
.

وی گفت: مسؤولیت سازمان شهرداری یا مرکز نظارت همگانی (۱۸۸۸) به پاسخگویی،
ریشه در مفهوم نظارت همگانی و تحقق شعار «شهروند مسؤول ـ مدیر پاسخگو» دارد و نقش تعاملی
«شهروند مطالبه گر و مدیر پاسخگو» در بهبود زیست شهری، اهمیت مشارکت شهروندان در مدیریت
شهری و الزام مدیران به پاسخگویی است که نتیجه آن در افزایش کارآمدی و سلامت سازمانی
متبلور می‌شود
.

نژاد بهرام گفت: اساساً یکی از ابزارهای ویژه مدیریت شهری برای تحقق برنامه
ریزی از سطح پایین و خرد، پیگیری دغدغه‌ها و انتقادات شهروندان در «‌سامانه نظارت همگانی»
است که از طریق آن می‌توان بستر برنامه ریزی همگانی و تحقق مطالبات و خواسته های شهروندان
را پاسخ داد
.

وی ادامه داد: بررسی نظرات و گلایه‌مندی‌های شهروندان به تفکیک مناطق
۲۲ گانه در طول ۹ ماهه نخست ۱۳۹۷ بیانگر آن است که مساله تغییر کاربری مسکونی به تجاری
و اداری در رده نخست گلایه‌مندی شهروندان از اقدامات شهرداری‌های مناطق جای گرفته است
.

با توجه به اینکه طبق طرح تفصیلی مصوب ۱۳۹۱، شهرداری تهران می‌تواند در
پهنه سکونت، مجوز استقرار فعالیت‌های تجاری خرد و خدمات در مقیاس محله ای و ناحیه ای(
انتفاعی و غیرانتفاعی، مانند واحدهای تجاری خرد) تحت عنوان خدمات پشتیبان سکونت صادر
کنند. با توجه به اینکه دستورالعمل و ضابطه روشنی برای تثبیت خدمات محله‌ای اعم از
تجاری و غیرانتفاعی تدوین نشده است این خلاء موجب صدور مجوزهای بی ضابطه و خلاف قانون
شهرداری های مناطق به تغییرکاربری از مسکونی به تجاری و اداری را فراهم آورده است
.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد که تبعات
حاصل از تعریف ردیف مذکور به عنوان منبع درآمدی و فقدان چارچوب شفاف و مشخص، باعث شده
است تا طی سالهای ۱۳۹۴، ۱۳۹۵، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ قریب به ۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع
درآمدی شهرداری تهران از ردیف «تغییر کاربری مسکونی به تجاری و اداری» تحقق یابد
.

وی افزود: نهایتا با توجه به تبعات حاصله از مساله تغییر کاربری مسکونی
به اداری و تجاری، اشباع شدن سقف واحدهای تجاری خرد مقیاس در محدوده‌های مسکونی غالب
مناطق ۲۲ گانه و تغیر هدف مدیران شهری از موضوع تامین خدمات به سمت درآمدزایی و تجاری
سازی، ضروری‌است در راستای جلب اعتماد شهروندان، شهرداری تهران با دستور توقف روند
فعلی، تهیه و تدوین دستورالعمل ارائه خدمات پشتیبان سکونت را در مقیاس محله‌ای و ناحیه‌ای
که شامل بهداشتی، آموزشی ـ درمانی، فرهنگی،
تفریحی ـ گردشگری، ورزشی، پارکینگ های عمومی و فضای سبز است را مرتبط با نیازمندی‌های ساکنان، استانداردهای
سرانه خدماتی و وضعیت موجود مناطق ۲۲ گانه در دستور کار قرار دهد
.

انتهای پیام/

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا