شهر

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان نوسازی و سازمان مدیریت بحران تهران

سازمان نوسازی شهر تهران با هدف استفاده از ظرفیت­های دانشی، اطلاعاتی، سامانه‌ای و ساختار نهادی و اجرایی در محلات شهر تهران با تاکید ویژه بر عرصه‌های ناکارآمد شهر تهران برای ارتقای سطح ایمنی و کاهش آسیب‌پذیری این محدوده‌ها و همچنین همکاری در ارتقای تاب‌آوری محلات شهر تهران با تأکید بر ابعاد مدیریت بحران و نوسازی شهری و با اولویت محلات دارای بافت فرسوده و ناکارآمد، تفاهم نامه ای را با سازمان پیشگری و مدیریت بحران شهر تهران امضاء کرد.

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان نوسازی و سازمان مدیریت بحران تهرانبه گزارش «صما» به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی
شهر تهران، کاوه حاجی علی اکبری در جلسه ای که با حضور رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت
بحران شهر تهران برگزار شد، با بیان این که فلسفه و ضرورت مداخله در بافت های فرسوده
با بحث زلزله در ایران و تهران شروع می شود، یادآور شد: با وجود این که بازآفرینی و
نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری ابعاد و جنبه های مختلفی دارد، اما تا به امروز
شاخص های شناسایی و اقدام در این بافت ها متمرکز بر کاهش آسیب پذیری بوده است
.

علی اکبری با اشاره به همپوشانی و وجود فصل مشترک در مأموریت، اهداف، برنامه‌ها
و اقدامات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و سازمان نوسازی شهر تهران بر ضرورت
کاهش و اجتناب از موازی کاری و انجام چند باره اقدامات مشترک از طریق تعامل میان دو
دستگاه تأکید کرد و اظهار داشت: پیش شرط این موضوع، به اشتراک گذاشتن و بهره گیری از
اطلاعات، تجربیات و دانش انباشه شده در سازمان ها است و مهمتر از آن چگونگی استفاده
از ظرفیت ها و تعریف اقدام مشترک است
.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که بجز مناطق ۶ و ۲۲ در
سایر مناطق تهران حداقل یک دفتر توسعه محله ای حضور دارد که انباشت قابل ملاحظه ای
از دانش و تجربه در آنها نهفته است، تصریح کرد: این دفاتر بیشتر از ۵۰ درصد از پایتخت
را تحث پوشش قرار داده اند که سابقه فعالیت برخی از آنها به یک دهه می رسد و بعضاً
شاهد این بوده ایم که برخی از مدیران دفاتر به واسطه ضرورت ارتباط و تعامل مستمر با
اجتماع محله، ساکن همان محله شده اند
.

وی خاطرنشان کرد: سازمان نوسازی شهر تهران تنها سازمانی است به واسطه استقرار
دفاتر توسعه محله ای با متخصصان و کارشناسان علوم اجتماعی، برنامه ریزی شهری، معماری،
حقوقی، اقتصادی و .. در سطح کارشناسی در مقیاس محله حضور دارد
.

علی اکبری با بیان این که دفاتر توسعه محله ای حلقه واسط و اتصال دهنده
همه کنشگران در سطح محلات هستند، گفت: ظرفیت دفاتر توسعه محله ای تنها متعلق به سازمان
نوسازی نیست بلکه متعلق به شهرداری تهران و تمامی دستگاه ها و نهادهایی است که دارای
مأموریت های مشترک با سازمان هستند و در مقیاس محله فعالیت دارند؛ سازمان پیشگیری و
مدیریت بحران نیز می تواند به منظور پیشبرد امور مطالعاتی، ارزیابی و اجرایی در سطح
محلات از ظرفیت این دفاتر استفاده نماید
.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ضمن اشاره به این که بحث مقاوم سازی
یکی از خلاء هایی است که در سال های گذشته احساس می شد، عنوان کرد: تنها روشی که در
حال حاضر در بافت های فرسوده قابل تجویز است، تخریب و نوسازی است چون از روش های دیگر
حمایت نمی شود و سیاست های تشویقی برای آن وجود ندارد؛ لذا یکی از حوزه هایی که سازمان
نوسازی امسال به آن ورود پیدا کرد بررسی امکان سنجی مقاوم سازی ساختمان ها بود که ضروری
است چارچوب همکاری مشترک و هماهنگی این مبحث با سازمان پیشگیری و مدیریت بحران نیز
مورد بررسی قرار گرفته شود
.

وی بر ضرورت تعامل مستمر میان سازمان نوسازی شهر تهران و سازمان پیشگیری
و مدیریت بحران شهر تهران به منظور تدوین برنامه های سالیانه و تعریف اقدامات مشترک
تأکید و ابراز امیدواری کرد که امضای تفاهم نامه مشترک بتواند با افزایش امکان کارآیی
و کارآمدی دو سازمان، منشأ آغاز همکاری های مثمرثمر قرار گیرد تا شهروندان و شهرداری
تهران بتوانند از ثمره آن بهره مند شوند
.

احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در این
جلسه با بیان این که در موضوع ضرورت نوسازی بافت های فرسوده هیچ بحثی وجود ندارد، یادآور
شد: در سال گذشته بنا به درخواست ریاست محترم جمهور مبنی بر این که برای زلزله تهران
چه می توان کرد، بر اساس مطالعات ۱۵ پروژه
را ارسال کردیم و اولین دستوری که ایشان دادند دستور بازآفرینی و نوسازی بافت های فرسوده
و ناکارآمد شهری بود
.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به این که طبق
مطالعات انجام شده ۳۰ درصد از بافت های نوسازی شده فرسوده است، خاطر نشان کرد: عدم
نظارت بر ساخت و ساز و استفاده از مصالح غیر استاندارد باعث می شود ۳۰ درصد از زحماتی که کشیده می شود، تسهیلاتی که
ارائه می شود و منابع ملی که هزینه می شود تا نوسازی قدم به قدم جلو رود، بی فایده
باشد؛ البته کل این ۳۰ درصد مربوط به اقدامات نوسازی در بافت های فرسوده نبوده و بافت
های مقاومی که تخریب و مجدد نوسازی می شود را نیز شامل می شود
.

صادقی متذکر شد: همانطور که مباحث فرهنگ سازی در بافت های فرسوده توسط
کنشگران اجتماعی دنبال می شود، ضروری است نظارت عالی بر بحث ساخت و ساز و همچنین توزیع
مصالح نامرغوب در سطح شهر تهران نیز صورت گیرد
.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان این که اقدامات
خوبی در بحث نوسازی بافت های فرسوده انجام شده است، تصریح کرد: با توجه به مواردی که
در تفاهم نامه همکاری مشترک میان دو سازمان مورد توجه قرار گرفته، می توان با هم افزایی،
سرعت و دقت در امور را تسریع و از اقدامات و فعالیت های موازی پرهیز کرد
.

در این جلسه گزارشی از عملکرد، اقدامات و برنامه های سازمان نوسازی شهر
تهران از سوی علی خانی، معاون هماهنگی و برنامه ریزی و گزارشی از سامانه پیشخوان محلات
از سوی احمد موحدی امین، مدیر اداره فناوری و سامانه های مکانی ارائه شد
.

شایان ذکر است بر مبنای تفاهم نامه منعقد شده میان سازمان نوسازی شهر تهران
و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، ایجاد بانک اطلاعاتی مشترک و هوشمندسازی
نظام مدیریت جامع اطلاعات در حوزه تاب‌آوری و توسعه محله‌ای؛ همکاری در تهیه و ترویج
بسته‌های آموزشی به منظور افزایش آگاهی‌های عمومی شهروندان درخصوص مفاهیم تاب‌آوری
شهری؛ همکاری در تدوین برنامه عملیاتی ایمنی و مدیریت بحران در محله‌های دارای بافت
فرسوده و ناکارآمد (بر اساس ضوابط سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران)؛ تدوین
برنامه توسعه محله‌ای با تأکید بر کاهش خطرپذیری لرزه‌ای در محلات دارای بافت فرسوده
و ناکارآمد و … بخشی از اصلی ترین محورهای همکاری این دو سازمان خواهد بود
.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا