شهر

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران خبر داد:

آماده سازی پارک پردیسان برای استفاده شهروندان و دوچرخه‌سواران

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از آماده سازی پارک پردیسان برای استفاده شهروندان و دوچرخه‌سواران خبر داد.

آماده سازی پارک پردیسان برای استفاده شهروندان و دوچرخه‌سوارانبه گزارش«صما» به نقل از روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری
تهران، جلسه هماهنگی در خصوص پارک طبیعت پردیسان با حضور پیروز حناچی، معاون شهرسازی
و معماری شهرداری تهران ، کریم شافعی، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان
حفاظت محیط زیست، علی تیموری، مدیرکل حفاظت از مناطق، علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان
بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران، احسان نوش‌آبادی، مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران
شهر تهران و خانم ابوالقاسمی، عضو محترم کمیته راهبردی نظارتی پارک پردیسان و – بزرگمهر
مدیر پروژه نگهداشت پارک پردیسان برگزار شد.

پیروز حناچی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این جلسه گفت: نظر به این که پارک طبیعت پردیسان
یکی از نقاطی است که شهروندان تهرانی تقریباً به یک نسبت مساوی امکان استفاده از آن
را دارند، هدف از برگزاری این جلسه آسیب‌شناسی و انجام اقدامات راهبردی و عاجلی است
که ارائه تسهیلات رفاهی لازم برای گذراندن اوقات فراغت در یک بستر طبیعی و اکولوژیکی
را برای تمامی اقشار و گروه‌های سنی و اجتماعی شهروندان فراهم سازد.

وی با اشاره به این که متاسفانه به‌رغم تمامی تلاش‌ها و زحمات دوستان،
در حال حاضر امکانات این پارک طبیعی ارزشمند، آمادگی پذیرایی از شهروندان عزیز را ندارد،
خاطرنشان کرد: وظیفه شهرداری تهران، هم‌جهت نمودن بردارهای فعالیت و تبدیل آن به یک
بردار قوی برای ایجاد فضایی در شأن شهروندان تهرانی است و در این راستا، طی مطالعاتی
که در حوزه آسیب‌شناسی پارک طبیعت پردیسان صورت گرفته است، شهرداری تهران در مسیر بازسازی
و بهسازی این پارک ارزشمند با معضلاتی از قبیل عدم کارایی دو مسیر پیاده‌رو جانبی خیابان،
فقدان روشنایی و نورپردازی مناسب، ناهماهنگی مبلمان، فقدان سایه مناسب در طول روز،
متریال نامناسب کف(ناهموار و جانب گرما)، عدم توجه به دید مناسب در اکثر نقاط پارک،
پوشش گیاهی ناهماهنگ، عدم ایمنی لازم برای کودکان، ساخت وسازها و کالبدهای متروکه،
عدم امنیت در برخی فضاها، جذب مخاطب اندک به نسبت ظرفیت و همچنین حرکت دشوار با کالسکه
بچه و افراد کم توان به دلیل اختلاف تراز بین سطوح و مسیر دفع آب‌های سطحی، روبروست.

حفظ ذخایر اکولوژیک پارک پردیسان، هدف مشترک سازمان محیط زیست و شهرداری
تهران

وی با تأکید بر این که حفظ گنجینه‌های ارزشمند و افزایش ظرفیت‌های محیط
زیستی و اجتماعی بوستان پردیسان با هدف حفظ ذخایر اکولوژیک شهر تهران مهمترین هدف مشترک
سازمان محیط زیست و شهرداری تهران به شمار می‌رود، افزود: مداخله حداقل در طبیعت پارک،
تخصیص اولویت برای فعالیت‌های حرکت محور، افزایش امکان فعالیت در مسیر اصلی با افزایش
عرض مسیر اصلی، ایجاد فضاهای دارای پتانسیل برای فعالیت‌های خودجوش و از پیش تعیین
نشده، طراحی لایه‌لایه و چندمرحله‌ای استفاده از بازخوردهای به دست آمده از هر مرحله
برای تدوین سیاست‌های مرحله بعد و استفاده از مصالح با ماندگاری زیاد و هزینه نگهداری
کم از جمله اهداف کلی شهرداری تهران در اجرای این پروژه است.

حناچی با اشاره به لزوم اقدامات عاجل در مرحله نخست بازسازی این پارک ارزشمند
افزود: فراهم‌سازی پارکینگ، جمع کردن کف‌سازی‌های پیاده‌روهای دوطرف و یکپارچه‌سازی
سطوح، جمع‌آوری قلوه‌سنگ‌ها از مسیرهای فرعی و تعبیه مبلمان مناسب برای نشستن، احداث
مسیر دوچرخه، محدود کردن تردد ماشین‌ها، راه‌اندازی سرویس‌های بهداشتی، تأمین روشنایی
تمامی مسیرها، یکپارچه کردن تابلوها و علائم و افزایش تعداد آن‌ها، تعیین تکلیف ساخت‌وسازهای
متروکه، ساخت سازه‌های بازی و ورزش، یکپارچه‌سازی مبلمان اعم از سطل‌های زباله و نیمکت‌ها،
کاشت گیاهان رونده برای پوشاندن سقف آلاچیق‌ها، تعبیه فضای بازی کودکان، از جمله حوضچه
شن‌بازی بزرگ، تعبیه ایستگاه‌هایی برای کرایه دوچرخه و … از جمله اقداماتی است که
در این زمینه در اسرع وقت صورت خواهد گرفت.

معاون شهردار در پایان خاطرنشان کرد: به دلیل مساحت بزرگ پارک، برداشتن
حتی یک قدم کوچک از سوی شهرداری تهران، اقدامی بزرگ خواهد بود و انشاالله با تخصیص
اعتبار لازم، قدم‌به‌قدم در جهت بهسازی و نوسازی این پارک ارزشمند پیش خواهیم رفت.

گفتنی است پیش‌ازاین در پاییز ۹۶ تفاهم‌نامه مشترکی بین شهرداری تهران
و سازمان محیط زیست در خصوص پارک پردیسان در زمان محمدعلی نجفی منعقد شده است و در
این راست کمیته‌ای متشکل از نمایندگان شهرداری و محیط زیست ایجاد شد که هفته‌ای یک‌بار
تشکیل جلسه می‌دهند.

دکتر پیروز حناچی؛ مداخله حداقل در طبیعت پارک پردیسان، تخصیص اولویت برای
فعالیت‌های حرکت محور، افزایش عرض مسیر اصلی و …از جمله اهداف کلی شهرداری تهران
در اجرای این پروژه است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا